Visning av en hel tråd i Plattformen
noe jeg lure på nå¨er, kan man stille innkjør på stasjoner med enkelt sikringsanlegg fra ytre sporveksel?
jan erik
Blir ikke dette styrt via en bryter på trafikkstyrerens kontor i stasjonsbygningen?
Jeg har ikke svaret.Men det er nå bare Haltdalen som er igjen med denne typen sikringsanlegg. Men på stasjoner med enkelt innkjørssignal er det også mulig å stille innkjørssignalet i Kjør fra skiftehytta ved ytterste sporveksel. Så dette er et interessant spørsmål.
Lenke: Betjening av enkle sikringsanlegg (Plattformen 30.5.2007)
Haltdalen og Gjøvik. Og ja, man kan stille signal fra skiftebua, om man har lagt opp stiller for det på stillverket inne på stasjonen. Har man glemt det å man løpe.....
Etter planen erstattes Gjøviks enkle sikringsanlegg i august, og da er det bare Haltdalen igjen.
Teoretisk sett er vel Tinnoset også et gjenværende slik anlegg på det nasjonale nettet. Det fikk meg til å lure på hvilke stasjoner som var de siste slike med enkelt sikringsanlegg på hovedlinjene? Alle på Bergensbanen forsvant med fjernstyringen og de på Nordlandsbanen fikk NSB-87 eller ble lagt ned, meg bekjent.
Bromma på Bergensbanen hadde dette, som siste gjenværende på strekningen. Bromma ble erstattet av Bergheim som kryssingsstasjon da fjernstyringen kom.
Jeg mener at Mosjøen var den siste på Nordlandsbanen.
Lenke: NJK Forumet, tråd fra 2009 om Mosjøen
Om beskrivelsen jeg linket til ovenfor er riktig, er det ikke snakk om å legge om en stiller. Man må ha med seg riktig sperrenøkkel ut til skiftebua.
Det korte svaret er ja, det kan man. Og det gjøres på Haltdalen under kryssinger. Enkelt sikringsanlegg er som enkelt innkjørsignal med utvendige stillerapparater, men med ekstra mulighet for å kontrollåse sporveksler til avvik (for gjennomkjøring f.eks.)
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.