Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "Splitte et fungerende jernbanesystem" i Plattformen
Hele tråden har 63 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Dette sies jo også å være grunnen til at DB lot store mengder eldre ellok, bl.a. BR143, gå rett til skroting - de ville ikke at lokene skulle kjøpes av (potensielle) konkurrenter.
Det var før. Nå selger de unna bruktlok og driver sågar i utleiebransjen.
"...de ville ikke at lokene skulle kjøpes av (potensielle) konkurrenter."
En stund var det samme hysteri i Norge. Det var til og med umulig for museumsbanene å overta materiell i en periode, fordi "noen" var livredde for at man etter et par år skulle selge det videre til konkurrenter. I et par tilfeller ble det løst ved at Norsk Jernbanemuseum overtok enhetene og deretter lånte dem ut til de aktuelle museumsbanene.
Det ga seg også andre utslag. Når Norsk Jernbanemuseum etterspurte vedlikeholdsdata for ett av de El 11-lokene de hadde overtatt fikk de beskjed om at absolutt alt var slettet/makulert. Det skjedde på tross av at NSB visste utmerket godt at loket skulle brukes i museumstrafikk.
"En stund var det samme hysteri i Norge."
Det mest spektakulære hysteriet i så måte må da være da NSB masse-utrangerte fullt brukbare personvogner i forkant av konkurranseutsettingen.
og nå SJ nord vant andbudet Oslo-Trondheim satte vy inn ekspressbusser Lillehammer-Trondheim
jan erik
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.