|
|
|
|
Fra Bratislava til DrangedalSkribent: Andreas Westheimer
Skrevet første gang: 16. jan. 2019 kl.2247 *Endret: 16. jan. 2019 kl.2323
#281578 vist 891 ganger Innlegget er likt av 6 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Siden det her inne handler mye om materiell med godsvognlitra for tiden, kan jeg ikke la være å presentere denne serien. Den ble fotografert i Drangedal et par dager i januar 1989, faktisk ganske nøyaktig 30 år siden. Uansett om denne enkeltstående (?) transporten av plastråstoff (eller hva det nå egentlig var) fra en avsender i Bratislava til Nortex i Drangedal er en parantes i historien om transport av gods på skinner i Norge, syns jeg ikke den fortjener å bli innhyllet i glemselens slør. At godset ble transportert i en mildt sagt mangeartet og ganske så velbrukt ansamling av østblokk-godsvogner, gjør det heller ikke mindre eksotisk. Det hele startet med da jeg påtraff en enkelt ungarsk Gags-boggivogn parkert ved rampesporet 17.januar 1989. Den ble behørig fotografert, og jeg tenkte ikke noe mer over saken. Men da jeg var forbi samme sted en uke senere, hadde den fått selskap av flere andre østblokk-godsvogner. Nå ble det fart i sakene. Godt at kameraet var med på jobb denne dagen også! Alt dette fant sted i starten av 1989. Et år som skulle bringe med seg store omveltninger i de landene vi en gang omtalte som "østblokken". Men det var ikke tema ved årets begynnelse. I alle fall ikke Drangedal. Og da jeg kom forbi uka etter, var hele ruklet vekk.
En enkelt ungarsk vogn ved rampesporet startet det hele. Drangedal17. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
Litrering og påskrifter på Gags-vognen. Av lastgrensediagrammet fremgår det at vognen uten last får fremføres i 120 km. Tøffe saker! Drangedal17. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
Historien i korte trekk. Fra Bratislava til Drangedal. Drangedal17. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
Uka etter de første bildene, hadde den ungarske Gags-vognen fått selskap av flere andre vogner, fra PKP, MAV og CSD. Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
En tsjekkisk (CSD) Gags så ganske strøken ut, i alle fall i forhold til de øvrige vognene, som nærmest pranget i all sin velbrukthet. Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
En PKP-registrert Gags, med tilleggslitra tx, hva nå det kan ha betydd. Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
Litra Gkks fra PKP. Utvendig vedlikehold var ikke prioritert, til tross for at det er en relativt moderne vogn. Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
En litra Glm fra CSD (daværende Tsjekkoslovakia). Muligens den mest eksotiske, om ikke annet så den eneste vognen i rekka som ikke var S-merket, dvs tillatt fremført i 100 km. Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
Til gjengjeld hadde den bremserhus! Og manglende S-merking var kanskje ikke så nøye uansett..? (CSD litra Glm). Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
En litra Ggs fra MAV. Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
Enda en litra Ggs fra MAV... Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer
Østblokkslerka i all sin prakt. Shabby chic..! Drangedal24. jan. 1989foto: Andreas Westheimer | Utskriftsvennlig | Konteksten | Fra Bratislava til Drangedal ·5
Andreas Westheimer 16. jan. 2019 kl.2323* #281578 Vist 892 ganger Likt av 6
| Fra Bratislava til Drangedal Erik W. Johansson 16. jan. 2019 kl.2329 #281580 (#281578) Vist 469 ganger
| Fra Bratislava til Drangedal Andreas Westheimer 16. jan. 2019 kl.2342 #281587 (#281580) Vist 487 ganger
| Fra Bratislava til Drangedal Thor Bjerke 17. jan. 2019 kl.0731 #281589 (#281587) Vist 473 ganger
| Fra Bratislava til Drangedal Henrik B. Backer 17. jan. 2019 kl.0850 #281590 (#281589) Vist 474 ganger
|
= Forstørr bildet | |
|
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|