Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Da ser vi vel ikke mer til disse..." i Trikken

Hele tråden har 59 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Ikke bare delemangel Nils Carl Aspenberg 18. aug. 2011 kl.1513 #100962 (#100954) Vist 1502 ganger Lik innlegget
 

Problemet er først og fremt msnglende vilje. T2000 er ikke verre enn mye annet materiell men vogntypen ble etter hvert meget stemoderlig behandlet av verkstedet. Etter en hovedrevisjon hadde vognene sikkert fungert greit. Problemet var manglende vilje. Vognene skulle bort og når Oslo ikke vil bruke dem så er det ingen andre som kan bruke dem.

            Bruke det på Bratsbergbanen? Jan Erik 18. aug. 2011 kl.1527 #100963 (#100962) Vist 1544 ganger Lik innlegget
 

Hva med og bygge de om til 16000 volt spenning sette på en strømavtaker og så bruke det på Bratsbergbanen, Arendalsbanen eller andre lokale strekninger som skoletog i Telemark
Jan Erik

              Bruke det på Bratsbergbanen? Jan Arne Rødland 18. aug. 2011 kl.1953 #100985 (#100963) Vist 1542 ganger Lik innlegget
 

Noe slikt minnes jeg har vært foreslått før. Ellers er vel vognenes bredde, 3,30 m, en hindring for bruk på jernbane?

                Bruke det på Bratsbergbanen? Herman 18. aug. 2011 kl.2053 #100993 (#100985) Vist 1567 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke bredden er noe problem, hvis jeg husker riktig er de nye Flirt-vognene som NSB får levert nå også 3,3 m.
(Rettelse: de er 3,20 ifølge databladet...)

Derimot er plattformhøyden en større utfordring. Jeg tror ikke Bratsbergbanen har samme plattformhøye som Oslos T-bane, for å si det litt forsiktig.

Men den store utfordringen for en hver bruk av T2000-vognene er TCO. Det vil koste omtrent like mye pr. år i drift å kjøpe nye vogner som å fikse T2000.
Da blir det sannsynligvis mer miljøvennlig å sette en enhet (et halvt tog) i osteklokke på Sporveismuseet, og skrote resten. Og når jeg sier osteklokke mener jeg preservering i den stand enheten er i dag, ikke noen restaurering.

                  Bruke det på Bratsbergbanen? Jan Arne Rødland 18. aug. 2011 kl.2225 #101006 (#100993) Vist 1571 ganger Lik innlegget
 

Ja, skulle de brukes ville det vel bare vært skallene som var brukbare.
Og da er vi straks borte i "skreddersøm" og det er dyrt.

                    Bruke det på Bratsbergbanen? Nils Carl Aspenberg 19. aug. 2011 kl.0947 #101026 (#101006) Vist 1578 ganger Lik innlegget
 

Jeg har aldri hørt at sporveismateriell er blitt bygd om til jernbanemateriell. Dette høres veldig dyrt ut. NSB kunne godt ha trengt lettere elektriske motorvogner til Bratsberbanen og Arendalsbanen, men jeg tror neppe at T2000 hadde vært noen god ide. Når NSB nå får nye tog, så kunne man heller ha bygd om noen 69-sett. Man kunne f.eks ta noen 69A-sett og bygd om til enkeltvogner. Styrevognene som blir til overs kan så brukes som mellomvogner i andre sett.

                      Ombygging av materiell Paul F.E. Reale 19. aug. 2011 kl.1158 #101031 (#101026) Vist 1572 ganger Lik innlegget
 

I dette tilfellet ville det vel være smartere å bestille noen ekstra 2-vogns Flirt-sett og satse maksimalt på standardisering.

                      Sporveismateriell har blitt jernbane Yngve 19. aug. 2011 kl.1215 #101032 (#101026) Vist 1601 ganger Lik innlegget
 

Mener bestemt å ha sett BVB's Gisela vogner som lokaltog i en Jernbane-kontekt i NordKorea? Hvis jeg ikke tar veldig feil, var det forsidebilde i Berliner Verkehrsblätter for en stund siden...
Ble ikke en T2000-kloning vurdert for Flåmsbanen en gang i tiden? Eller var det kun uformell mumling...... Det ble vel uansett mumlet om mellomvogn med spenningskonverter til T2000.

                        T2000 til Flåmsbanen Paul F.E. Reale 19. aug. 2011 kl.1224 #101034 (#101032) Vist 1626 ganger Lik innlegget
 

Flåmsbanen var et av flere steder man forsøkte å selge T2000 til, men alle interesserte trakk seg (og det er de garantert kjempeglade for).

Da T2000 ble utviklet hadde man store forhåpninger om at T-banen skulle erstatte hele vognparken med T2000 og at også andre operatører i inn- og utland ville fatte interesse for prosjektet.

T2000 led litt samme skjebnen som overlydsflyet Concorde. Det ble kun bygget totalt 20 fly inkludert førproduksjonsmodeller og prototyper og kun 14 fly ble solgt og kom i trafikk på tross av at man opprinnelig hadde en ordrebok på 96 fly.

Det ble kun bygget 6 T2000-sett (12 vogner) og prisen pr. togsett inkludert utviklingskostnader ble vannvittig høy.

                        Berlinvogner til Nord-Korea Nils Carl Aspenberg 19. aug. 2011 kl.2124 #101055 (#101032) Vist 1569 ganger Lik innlegget
 

Berlin og andre østtyske byer har sendt hundrevis av sporvogner og T-banevogner og annet til Nord-Korea. Men Nord-Koreanerne har neppe bygget om materiellet, men tatt det i bruk som det er.

            Skjult innlegg Vist 7 ganger
            Kommentar til "Ikke bare delemangel" Paul F.E. Reale 27. aug. 2011 kl.1216* #101842 (#100962) Vist 1230 ganger Lik innlegget
 

Men som trikkefører (sporvognsfører) er du jo velkjent med problemstillingen med oppgradering av gammelt materiell.

Oslotrikken har nylig konkludert med at de skal skifte ut hele vognparken, inkludert de 32 italienske SL95-trikkene som kom i perioden 2000-2003 og som har en anslått verdi på omtrent en halv milliard kroner.

Samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr, uttalte: «De støyer altfor mye, de er så tunge at de ødelegger gatene og de virker ikke som de skal».

Et par dager senere kom han med en ny uttalelse for å utdype om situasjonen og innkjøpsprosessen: «Alle involverte parter fikk være med på å bestemme hvilke spesifikasjoner trikken skulle ha. Vi endte opp med en tung, stor og uegnet trikk som er fryktelig dyr i drift. Derfor må vi regne på hvor mye det koster å ha dem mot å kjøpe nye.»

Det samme kan sies om å bevare T2000:

"Vi endte opp med et uegnet tog som er fryktelig dyrt i drift. Derfor må vi regne på hvor mye det koster å ha det mot å kjøpe nye."

Nå har (heldigvis) kommunen og T-banen begge konkludert med at det ikke er noe poeng i å sløse bort mer penger på T2000-prosjektet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.34 sek
I dag 19210 treff på forum10, og 74406213 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13065 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.