Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Da ser vi vel ikke mer til disse..." i Trikken

Hele tråden har 59 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Hva som lønner seg Odd Fjeldstad 27. aug. 2011 kl.1518 #101854 (#101839) Vist 1420 ganger Lik innlegget
 

..tror jeg at det summa sumarum blir rimeligere å kjøpe inn og drifte 4 nye MX3000

Man kan selvsagt tro det man vil. Den jeg henviser til, er "tidligere overingeniør og deltids togfører i daværende AS Oslo Sporveier". Den kilden virker relativt seriøs.

Når togoperatører pusser opp og oppgraderer gammelt vognmateriell for store beløp, er neppe årsaken antakelser, men nøktern kalkulasjon.

          Hva som lønner seg Herman 27. aug. 2011 kl.1627 #101857 (#101854) Vist 1449 ganger Lik innlegget
 

Ruter har gjort de samme nøkerne kalkulasjonene. De kom til at med forventet restlevetid på 12 år for T2000 og 30 år for MX3000 ville det ikke lønne seg å gjennomføre en slik oppgradering av T2000.

Jeg har gjort en lignende beregning, der jeg konkluderte med at Siemens ville sørge for å prise en slik oppgradering av T2000 i Wien slik at det akkurat ikke ville lønne seg, basert på at en slik prising ville gi den beste lønnsomheten for Siemens.

Den er også realistisk, når man tar i betraktning verdien av vognkasse sammenlignet med verdien av alt det utstyret som skal inn, og det ekstra arbeidet som må til for å få plass til all elektronikken som MX3000 har fordelt på tre vogner på kun to.

Det er ingen tvil om at det er mulig å oppgradere T2000 på en måte som løser de aller fleste problemene Paul F. E. Reale tar opp, men den oppgraderingen ville måtte skje hos Siemens i Wien. Til den prisen Siemens velger å ta for jobben.

Etter at en slik oppgradering var avsluttet ville det være mulig å ta f.eks. en boggi fra T2000 og sette på en MX3000, eller omvendt, rett og slett fordi boggiene ville vært identiske. Det er faktisk dørbladene som ville bli den største utfordringen.

            Hva som lønner seg Jan Arne Rødland 27. aug. 2011 kl.1746* #101860 (#101857) Vist 1471 ganger Lik innlegget
 

Og om en slik oppgradering shulle ha blitt gjennomført ville vi likevel
sitte igjen med 6 to-vogns sett som avviker noe fra det øvrige materiell.
Teknisk er det meste mulig, økonomisk er noe annet.

I tillegg opplever vi nå daglig fordelen ved at alle linjer unntatt en nå
trafikeres med 6-vogns tog. Publikum slipper å løpe langs plattformene.

            Hva som lønner seg Odd Fjeldstad 28. aug. 2011 kl.0932 #101904 (#101857) Vist 1465 ganger Lik innlegget
 

Ruter har gjort de samme nøkerne kalkulasjonene. De kom til at med forventet restlevetid på 12 år for T2000 og 30 år for MX3000 ville det ikke lønne seg å gjennomføre en slik oppgradering av T2000.

Enten er det du som har rett i dette, eller Yngve som i sitt innlegg 18. august skriver følgende: ..Ruter# hadde fortsatt regnet disse (T2000, undertegnedes anm.) i sine strategier.

Men det kan jo være at Ruters ønske om å beholde vognene var uten det nødvendige økonomiske fundament.

Forøvrig synes konklusjonen du trekker på vegne av Siemens som forholdsvis fri, for å si det mildt.

              T2000 Paul F.E. Reale 28. aug. 2011 kl.1101 #101912 (#101904) Vist 1504 ganger Lik innlegget
 

Det faktum at Ruter fortsatt hadde regnet med T2000 i sine strategier på det tidspunktet, skyldtes vel at det ennå ikke var fattet vedtak om å bytte ut samtlige vogner på T-banen, samt å øke den samlede vognparken med MX3000 til 351 vogner?

Nå har jo den situasjonen dramatisk endret seg. En av grunnene til å bestille så mange MX3000 og å skrote alt gammelt var jo nettopp at også politikerne innså fornuften i argumentet T-banen kjørte hardt på om alle fordelene ved en enhetlig vognpark?

Men det lå hele tiden i kortene at T-banen ønsket å fornye hele vognparken.

                T2000 Stian 28. aug. 2011 kl.1345 #101929 (#101912) Vist 1528 ganger Lik innlegget
 

Paul!


Igjen må jeg rette på deg angående samlede antall MX3000-vogner.
Oslo ender på 115 sett. Jeg kommer da til 345 vogner. Ikke 351. Hvor har du dette fra?


SH

              Hva som lønner seg Herman 28. aug. 2011 kl.1709 #101938 (#101904) Vist 1475 ganger Lik innlegget
 

Hvis man går gjennom de offisielle dokumentene som har kommet fra Ruter angående materiell på T-banen, så er det ingen tvil om at Ruter satte opp et ruteopplegg med T2000 som ga rom for mellomavganger til Furuset med de MX-vognene som er tilgjengelige i dag, samt alle T2000-vognene.

Deretter kartla man hvorvidt det var mulig å oppgradere T2000, hva det ville koste, og hvor lang tid det ville ta, og prosjektet om oppgradering ble skrinlagt. Ikke fordi det ikke var teknisk gjennomførbart eller fordi det ville være vanskelig å vedlikeholde eller bemanne ulikt materiell, men fordi en oppgradering ville bli for dyr.

Mine vurderinger av hva som ville være forretningsmessig optimalt for Siemens er nettopp det - mine vurderinger. Jeg har heller ikke tilgang til korrespondansen mellom Ruter og Siemens om spørsmålet, dersom noen slik eksisterer regner jeg med at den kommer under forretningshemmeligheter.
Dog har det ikke fremkommet noe som tyder på at Siemens har kommet til andre konklusjoner enn meg.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.54 sek
I dag 17123 treff på forum10, og 76437965 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13209 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.