Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Gullkalven" i Plattformen

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Gullkalven Peder Figenbaum 6. mars 2012 kl.2151 #119950 (#119944) Vist 738 ganger Lik innlegget
 

Gullkalven var en britiskbygget dampkran stasjonert i Oslo. Den stod fast i Gamlestallen i Lodalen da NJK-Toggruppen/Krøderbanen hadde verksted der, og vi måtte selvsagt klatre litt på den.

Konstruksjonen var relativt vidløftig, med spesielle avlastningsboggier for transport, stående "donkeykjel" og utvendig dampmaskin. Kranarmen var massiv. Det var også en egen vogn til motvektene, så vidt jeg husker. "Gullkalven" var forøvrig ikke gullfarget, men malt sølvaktig (zink i malingen). Nøyaktig hvor lenge den var oprativ vet jeg ikke, men den overlevde vel 1970-tallet?

Krantypen er vanlig i England og finnes ved flere museumsbaner der.

Mvh P.

  Bilde Erland Rasten 6. mars 2012 kl.2217 #119957 (#119950) Vist 717 ganger Lik innlegget
 

Her er et par bilder av Gullkalven. I tillegg til denne, fantes det også en tilsvarende kran i Trondheim, men jeg jet ikke om den var helt lik.
Erland

forstørrt143324-Gullkalven1.jpg

Gullkalven, Haven, Oslo Ø
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
 1975
foto: Erland Rasten

forstørrt143325-D026-25-gullkalven.jpg

Gullkalven, Lodalen
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
13. apr. 1982
foto: Erland Rasten
    Gullkalven Jan Arne Rødland 6. mars 2012 kl.2234 #119959 (#119957) Vist 677 ganger Lik innlegget
 

Jeg har en erindring om at Gullkalven kantret i Lodalen, et spor
som ga etter eller noe slikt. Det førte til at den ble hugget opp.

      Gullkalven morten håland 6. mars 2012 kl.2303 #119962 (#119959) Vist 649 ganger Lik innlegget
 

Gullkalven fra Lodalen var sansynligvis i bruk siste gang vinteren -84. Di2.810 måtte heises opp fra uren ikke langt unna Hallinskjeid.

      Gullkalven Jan B. Salvesen 7. mars 2012 kl.0958 #119985 (#119959) Vist 558 ganger Lik innlegget
 

Det som vel ble Gullkalvens siste reis var en tur på Alnalinjen mellom Alnabru og Grefsen. Her ble det avsporing og krana fikk store skader. Etter dette ble krana hugget opp på Grorud om jeg ikke husker helt feil. Årstallet husker jeg ikke men mener det var mot slutten av 1980 tallet. Maskineriet ble demontert og tatt vare på. Hvor dette befinner seg nå vet jeg ikke.

        Gullkalven Olaf Bjerknes 7. mars 2012 kl.1046 #119990 (#119985) Vist 542 ganger Lik innlegget
 

Den stod utrangert på Grorud sommeren 1988 (rette fter mitt første Chinabesøk). Jeg var sammen med en fra Tyskland og så på den dog dessverre uten fotoapparat

  Gullkalven H. Lindholm 6. mars 2012 kl.2326* #119965 (#119950) Vist 849 ganger Lik innlegget
 

"Gullkalven" var bygget av Cowans Sheldon i 1950. NSB hadde 2 eksemplarer, Xk 1270 ("Gullkalven") som var stasjonert i Oslo og Xk 1271 (tror ikke den hadde noe navn) som var stasjonert i Trondheim.
1271 ble hugget opp på slutten av 70-tallet, 1270 en gang på midten av 80-tallet. De ble kalt "katastrofekraner", men ble også brukt en del ved utskifting av bruer o.l. Til utpå slutten av 60-tallet ble de faktisk også tilbudt for utleie til eksterne kunder, men om dette skjedde noen gang vet jeg ikke. Markedet var nok en smule begrenset.

Selve kranunderstellet var fireakslet, med en toakslet avlastingsboggi i hver ende. Avlastingsboggiene var koblet til kranunderstellet med en speiell arkonstruksjon som overførte en del belastning. Kranvognes vekt var angitt til 102,7 tonn.
For kranarmen var det en egen toakslet utliggervogn som også hadde plass til løftewire og diverse hjelpeutstyr. Det var ikke noen egen motvektvogn.

forstørrt143326-S02579-900X-c.jpg

Xk 1270 hadde fast plass i Gamlestallen i Lodalen. Fra tid til annen stod den motsatt vei, så den var nok ute av og til.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
25. mai 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143327-S02582-900X-c.jpg

Når den skulle brukes eller prøveoppfyres ble den noen ganger satt ned i "Haven" ved Oslo Ø.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143328-S02583-900-c.jpg

NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143329-S02584-900-c.jpg

NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
1. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143330-S02612-900X-c.jpg

Under oppfyring i "Haven" Hvis jeg ikke husker feil var dette en prøveoppfyring.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
8. juni 1977
foto: H. Lindholm

forstørrt143331-S03476-900-c.jpg

I oktober 1979 ble Xk 1270 brukt til å skifte ut et bruspenn i Sagdalen mellom Strømmen og Lillestrøm. Xk 1271 var nok allerede hensatt, så det ble leid inn en svensk dampkran. Arbeidet begynte før det var blitt lyst, så da det lille fotolyset som kan oppnås i oktober omsider innfant seg var det gamle spennet løftet bort.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143332-S03477-900-c.jpg

Det nye bruspennet er på vei.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143333-S03479-900-c.jpg

Så setter man i gang å løfte.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143334-S03481-900-c.jpg

Dampkjelen var en stående kjel som var plassert aller bakerst i maskinhuset. Her ser vi rett opp under fyrristen.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143335-S03484-900-c.jpg

Bruspennet er på vei ned på sin plass. Det tok sin tid, det er ikke store marginer.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143340-S03488-900-c.jpg

Løftemaskineriet bestod av to små sylindre, en på hver side. Det arbeidet stille og fint, nesten ikke hørbart. Så vidt jeg vet var det ikke noen løse motvekter, støttebena ble plassert slik at man fikk passe vektfordeling etter hva som skulle løftes.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143341-S03492-900-c.jpg

Det nye bruspennet er på plass, og opprydding gjenstår. Det gamle bruspennet er plassert nede til høyre og ble vel hugget opp på stedet. Den svenske dampkranen var mer moderne, men den hadde tydeligvis en slags dampmotordrift, ikke alminnelig stempeldampmaskin slik "Gullkalven" hadde. Svensken bråkte mye mer, ristet og skaket, og var åpenbart ikke på langt nær så nøyaktig å arbeid med som "Gullkalven". Dennes maskin kunne kjøres svært sakte, og det var en enorm utveksling, så der kunne man tydeligvis løfte på millimeteren.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
SJ: Kranvogn ?

14. okt. 1979
foto: H. Lindholm

forstørrt143342-S03496-900-c.jpg

Avlastingsboggiene kunne kobles fra, her hadde man plassert den ene i buskaset nedenfor brukaret mens man arbeidet. Greit å få med seg all bagasjen før man reiser hjem.
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
14. okt. 1979
foto: H. Lindholm
    Xk 1271 H. Lindholm 7. mars 2012 kl.0149 #119974 (#119965) Vist 640 ganger Lik innlegget
 

Broren til Xk 1270 "Gullkalven" var Xk 1271. Den var bygget i 1952 og i utgangspunktet av samme type, men noen mindre forskjeller var det nok.

Xk 1271 ble tydeligvis hugget opp i 1980, i mai stod den i Drammen og var delvis demontert.

forstørrt143343-S03633-900-c.jpg

NSB Thm.: Xk nr. 1271
25. mai 1980
foto: H. Lindholm

forstørrt143344-S03635-900-c.jpg

NSB Thm.: Xk nr. 1271
25. mai 1980
foto: H. Lindholm

forstørrt143345-S03634-900-c.jpg

NSB Thm.: Xk nr. 1271
25. mai 1980
foto: H. Lindholm
      Gullkalven Eirik Håland 7. mars 2012 kl.1011 #119987 (#119974) Vist 563 ganger Lik innlegget
 

takker for all ifomasjon, det var artig

    Gullkalven John Oddvar Hauge 7. mars 2012 kl.0153 #119975 (#119965) Vist 621 ganger Lik innlegget
 

Helge hva du har av bilder! Dette var skikkelig artig. Tusen takk!

      Gullkalven Jon Einar Vistad 7. mars 2012 kl.1221 #119995 (#119975) Vist 520 ganger Lik innlegget
 

Enig i det, fantastisk artige bilder!

    Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1422 #120001 (#119965) Vist 507 ganger Lik innlegget
 

Med disse bildene har du skutt gullfuglen, Helge.

      Gullkalven Jan Erik Hole 7. mars 2012 kl.1833 #120012 (#120001) Vist 439 ganger Lik innlegget
 

Jeg sier takk for alle disse bildene som er vist av denne kranen "Gullkalven" her, Tro jeg har sett en slik kran på Oslo Ø nå de holdt på med og bygge sporene på Oslo S

Men i en tidligre tråd rundt denne trettenulykken så kom de frem at de var en gullkalv også på Hamar, men den var av en annen type eller gikk denne også med dampmaskin og hvor mange slike kraner hadde NSB/Jernbaneverket

I dag brukes de vel innleid mobilkraner nå noe skal løftes

Jan Erik

        Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1909 #120014 (#120012) Vist 430 ganger Lik innlegget
 

Jeg så den en gang på Kjelsås stasjon i slutten av 50-årene eller tidlig 60-tall. Den ble trukket av 32a nr. 288 og skulle til Hakadal for å løfte noen vogner som hadde sporet av.

    Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.1933 #120016 (#119965) Vist 440 ganger Lik innlegget
 

Steike fine bilder!

En av disse kranene var med på oppryddingen etter at sørgående persontog sporet av ved Fron 7. juli 1972. Det var en tråd på gammelforumet rundt dette – Thor Bjerke la ut noen bilder der kranen er avbildet. Den tråden er jeg ikke i stand til å søke opp...

Noen som vet om det var Xk 1270 "Gullkalven" eller Xk 1271 som tok løftene ved Fron den gangen?

mvh
Kjell

      Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1953 #120020 (#120016) Vist 432 ganger Lik innlegget
 

Thor har lagt ut mange tøffe serier!
denne var også tøff :)
http://medlem.njk.no/forum75/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=60403&rom=63a

        Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1956* #120021 (#120020) Vist 423 ganger Lik innlegget
 

og denne serien

          Gullkalven Eirik Håland 8. mars 2012 kl.1850 #120171 (#120021) Vist 325 ganger Lik innlegget
 

I denne videoen så ser man Gullkalven i bakrunen

Lenke: tretten-ulykken

            Xk 1271 H. Lindholm 8. mars 2012 kl.2148 #120202 (#120171) Vist 301 ganger Lik innlegget
 

Forsåvidt en liten detalj, men jeg mener det er Xk 1271 (kranen som var stasjonert i Trondheim) som sees i bakgrunnen i denne filmen, ikke Xk 1270 ("Gullkalven").

Xk 1271 var naturlig nok på nordsiden av ulykksesstedet. Tidlig i flmen kan vi også se det spesielle "skapet" (eller hva det nå var for noe) som stod på enden av utliggervognen til 1271, men som 1270 ikke hadde. Utliggervognen var løftet ut på siden av sporet under arbeidet. På Thor Bjerkes bildeserie fra oppryddingen sees det samme.

      Gullkalven Thor Bjerke 7. mars 2012 kl.2008 #120026 (#120016) Vist 436 ganger Lik innlegget
 

Det var 1270 fra Oslo som var på Fron. Nordfra kom Gottwald-kranen til Trondheim distrikt, Xk 1301. Også Hamar distrikt hadde en slik Gottwald-kran; det var Xk 1300.

forstørrt143358-TB-030-14.jpg

Kranvogn Xk 1270 i bruk ved avsporing tog 404
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
Fron
8. juni 1972
foto: Thor Bjerke

forstørrt143360-TB-030-16.jpg

Trondheims Gottwald-kran Xk 1301 ved tog 404s avsporing
NSB Thm.: Xk nr. 1301
Fron
8. juni 1972
foto: Thor Bjerke

forstørrt143361-TB-030-18.jpg

Trondheims Gottwald-kran Xk 1301 ved tog 404s avsporing
NSB Thm.: Xk nr. 1301
Fron
8. juni 1972
foto: Thor Bjerke
        Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.2025 #120030 (#120026) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

Der ja! Mange takk Thor.

mvh
Kjell

          Gammeldags allerede i 1958 Lars Myrvang 2. apr. 2012 kl.2238 #122716 (#120030) Vist 247 ganger Lik innlegget
 

Kan det være mulig at denne krana er bygd så seint som 1958?
Den er jo håpløst gammeldags. Alt er klinka sammen. Sveising var da oppfunnet forlengst i 1958.
Hvorfor er det ikke brukt hydraulikk til f.eks. støttebein? Hydraulikk var da velkjent på den tiden, Di2 f.eks. har jo hydraulisk drift.

Åpne tannhjul, manuelle bremser på bevegelsene som skrues på. Hvordan fikk man denne godkjent av arbeidstilsynet?
Og det verste av alt, ingen av personene vi ser på bildene bruker gule reflexvester (udødelighetsvester) :)

            Gammeldags allerede i 1958 Svein Sando 2. apr. 2012 kl.2343 #122721 (#122716) Vist 227 ganger Lik innlegget
 

Svar på det første: Dette var en britisk konstruksjon.

Svar på det andre: Det var den gang folk var vant med å leve med en viss porsjon risiko rundt seg, og blei ikke så blaute som de fleste som vokser opp i dag blir fordi man fra barnehagen av skal beskyttes mot det meste av fysiske utfordringer.

            Byggeår H. Lindholm 2. apr. 2012 kl.2356 #122724 (#122716) Vist 218 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke hvor du har fått 1958 fra.
Xk 1270 ("Gullkalven") var bygget i 1950, Xk 1271 i 1952, begge av Cowans Sheldon i England. Det siste sier vel nok om hvorfor de ikke ble sveist men klinket - noe som forøvrig er en meget bra sammenføyningsmetode.

På den tiden var fortsatt dampdrift en aktuell driftsform for slikt utstyr. Å blande hydrauligkk og dampdrift er neppe en aktuelle kombinasjon.

Dengang var heller ikke "alt mulig" farlig, man lærte i stedet at man skulle passe på seg selv og ikke rote seg borti bevegelige deler. Ingen hadde heller funnet opp ideen om at det meste blir ufarlig bare man har på seg noe tynt stoff av bestemte farger. De fikk gjort jobben allkevel.

Selv om slike dampkraner var omstendelige og krevde en del klargjøringstid var de stillferdige og nøyaktige å arbeide med. Når "Gullkalven" løftet kunne man knapt høre at maskineriet gikk, og maskinisten kunne løfte så langsomt at det knapt var målbart.

forstørrt143345-S03634-900-c.jpg

NSB Thm.: Xk nr. 1271
25. mai 1980
foto: H. Lindholm

    Gullkalven Hans-Ole Sveia 6. feb. 2014 kl.2200 740 #175355 (#119965) Vist 169 ganger Lik innlegget
 

Fra Meddelelser fra NSB Hovedstyret nr. 83 (657/4), Oslo, den 26. juli 1955:

"Kranvognene litra Rk nr. 1270 og 1271.

Jernbanens nye store kranvogner litra rk nr. 1270 og 1271 er ved flere anledninger i dagspressen blitt benevnt "katastrofekran". Denne betegnelse blir i stor utstrekning også anvendt i tjenestlig korrespondanse og dagligtale.

Uttrykket er lite betegnende for kranvognenes tiltenkte bruk, og kan særlig utad virke uheldig og skremmende når kranen nyttes i tilfeller hvor det absolutt ikke er tale om noen katastrofe.

For å unngå slike misforståelser, bør derfor disse kranvognene fremtidig i all korrespondanse betegnes "Kranvogn litra Rk nr. .....".
(I dagligtale kan "beredskapskrana" brukes)."

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.34 sek
I dag 8847 treff på forum10, og 74452421 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13067 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.