Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Gullkalven" i Plattformen

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.1933 #120016 (#119965) Vist 484 ganger Lik innlegget
 

Steike fine bilder!

En av disse kranene var med på oppryddingen etter at sørgående persontog sporet av ved Fron 7. juli 1972. Det var en tråd på gammelforumet rundt dette – Thor Bjerke la ut noen bilder der kranen er avbildet. Den tråden er jeg ikke i stand til å søke opp...

Noen som vet om det var Xk 1270 "Gullkalven" eller Xk 1271 som tok løftene ved Fron den gangen?

mvh
Kjell

      Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1953 #120020 (#120016) Vist 481 ganger Lik innlegget
 

Thor har lagt ut mange tøffe serier!
denne var også tøff :)
http://medlem.njk.no/forum75/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=60403&rom=63a

        Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1956* #120021 (#120020) Vist 473 ganger Lik innlegget
 

og denne serien

          Gullkalven Eirik Håland 8. mars 2012 kl.1850 #120171 (#120021) Vist 375 ganger Lik innlegget
 

I denne videoen så ser man Gullkalven i bakrunen

Lenke: tretten-ulykken

            Xk 1271 H. Lindholm 8. mars 2012 kl.2148 #120202 (#120171) Vist 351 ganger Lik innlegget
 

Forsåvidt en liten detalj, men jeg mener det er Xk 1271 (kranen som var stasjonert i Trondheim) som sees i bakgrunnen i denne filmen, ikke Xk 1270 ("Gullkalven").

Xk 1271 var naturlig nok på nordsiden av ulykksesstedet. Tidlig i flmen kan vi også se det spesielle "skapet" (eller hva det nå var for noe) som stod på enden av utliggervognen til 1271, men som 1270 ikke hadde. Utliggervognen var løftet ut på siden av sporet under arbeidet. På Thor Bjerkes bildeserie fra oppryddingen sees det samme.

      Gullkalven Thor Bjerke 7. mars 2012 kl.2008 #120026 (#120016) Vist 481 ganger Lik innlegget
 

Det var 1270 fra Oslo som var på Fron. Nordfra kom Gottwald-kranen til Trondheim distrikt, Xk 1301. Også Hamar distrikt hadde en slik Gottwald-kran; det var Xk 1300.

forstørrt143358-TB-030-14.jpg

Kranvogn Xk 1270 i bruk ved avsporing tog 404
NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven
Fron
8. juni 1972
foto: Thor Bjerke

forstørrt143360-TB-030-16.jpg

Trondheims Gottwald-kran Xk 1301 ved tog 404s avsporing
NSB Thm.: Xk nr. 1301
Fron
8. juni 1972
foto: Thor Bjerke

forstørrt143361-TB-030-18.jpg

Trondheims Gottwald-kran Xk 1301 ved tog 404s avsporing
NSB Thm.: Xk nr. 1301
Fron
8. juni 1972
foto: Thor Bjerke
        Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.2025 #120030 (#120026) Vist 463 ganger Lik innlegget
 

Der ja! Mange takk Thor.

mvh
Kjell

          Gammeldags allerede i 1958 Lars Myrvang 2. apr. 2012 kl.2238 #122716 (#120030) Vist 297 ganger Lik innlegget
 

Kan det være mulig at denne krana er bygd så seint som 1958?
Den er jo håpløst gammeldags. Alt er klinka sammen. Sveising var da oppfunnet forlengst i 1958.
Hvorfor er det ikke brukt hydraulikk til f.eks. støttebein? Hydraulikk var da velkjent på den tiden, Di2 f.eks. har jo hydraulisk drift.

Åpne tannhjul, manuelle bremser på bevegelsene som skrues på. Hvordan fikk man denne godkjent av arbeidstilsynet?
Og det verste av alt, ingen av personene vi ser på bildene bruker gule reflexvester (udødelighetsvester) :)

            Gammeldags allerede i 1958 Svein Sando 2. apr. 2012 kl.2343 #122721 (#122716) Vist 281 ganger Lik innlegget
 

Svar på det første: Dette var en britisk konstruksjon.

Svar på det andre: Det var den gang folk var vant med å leve med en viss porsjon risiko rundt seg, og blei ikke så blaute som de fleste som vokser opp i dag blir fordi man fra barnehagen av skal beskyttes mot det meste av fysiske utfordringer.

            Byggeår H. Lindholm 2. apr. 2012 kl.2356 #122724 (#122716) Vist 272 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke hvor du har fått 1958 fra.
Xk 1270 ("Gullkalven") var bygget i 1950, Xk 1271 i 1952, begge av Cowans Sheldon i England. Det siste sier vel nok om hvorfor de ikke ble sveist men klinket - noe som forøvrig er en meget bra sammenføyningsmetode.

På den tiden var fortsatt dampdrift en aktuell driftsform for slikt utstyr. Å blande hydrauligkk og dampdrift er neppe en aktuelle kombinasjon.

Dengang var heller ikke "alt mulig" farlig, man lærte i stedet at man skulle passe på seg selv og ikke rote seg borti bevegelige deler. Ingen hadde heller funnet opp ideen om at det meste blir ufarlig bare man har på seg noe tynt stoff av bestemte farger. De fikk gjort jobben allkevel.

Selv om slike dampkraner var omstendelige og krevde en del klargjøringstid var de stillferdige og nøyaktige å arbeide med. Når "Gullkalven" løftet kunne man knapt høre at maskineriet gikk, og maskinisten kunne løfte så langsomt at det knapt var målbart.

forstørrt143345-S03634-900-c.jpg

NSB Thm.: Xk nr. 1271
25. mai 1980
foto: H. Lindholm

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.47 sek
I dag 7348 treff på forum10, og 76465950 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13210 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.