Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Gullkalven" i Plattformen

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Gammeldags allerede i 1958 Lars Myrvang 2. apr. 2012 kl.2238 #122716 (#120030) Vist 249 ganger Lik innlegget
 

Kan det være mulig at denne krana er bygd så seint som 1958?
Den er jo håpløst gammeldags. Alt er klinka sammen. Sveising var da oppfunnet forlengst i 1958.
Hvorfor er det ikke brukt hydraulikk til f.eks. støttebein? Hydraulikk var da velkjent på den tiden, Di2 f.eks. har jo hydraulisk drift.

Åpne tannhjul, manuelle bremser på bevegelsene som skrues på. Hvordan fikk man denne godkjent av arbeidstilsynet?
Og det verste av alt, ingen av personene vi ser på bildene bruker gule reflexvester (udødelighetsvester) :)

            Gammeldags allerede i 1958 Svein Sando 2. apr. 2012 kl.2343 #122721 (#122716) Vist 229 ganger Lik innlegget
 

Svar på det første: Dette var en britisk konstruksjon.

Svar på det andre: Det var den gang folk var vant med å leve med en viss porsjon risiko rundt seg, og blei ikke så blaute som de fleste som vokser opp i dag blir fordi man fra barnehagen av skal beskyttes mot det meste av fysiske utfordringer.

            Byggeår H. Lindholm 2. apr. 2012 kl.2356 #122724 (#122716) Vist 220 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke hvor du har fått 1958 fra.
Xk 1270 ("Gullkalven") var bygget i 1950, Xk 1271 i 1952, begge av Cowans Sheldon i England. Det siste sier vel nok om hvorfor de ikke ble sveist men klinket - noe som forøvrig er en meget bra sammenføyningsmetode.

På den tiden var fortsatt dampdrift en aktuell driftsform for slikt utstyr. Å blande hydrauligkk og dampdrift er neppe en aktuelle kombinasjon.

Dengang var heller ikke "alt mulig" farlig, man lærte i stedet at man skulle passe på seg selv og ikke rote seg borti bevegelige deler. Ingen hadde heller funnet opp ideen om at det meste blir ufarlig bare man har på seg noe tynt stoff av bestemte farger. De fikk gjort jobben allkevel.

Selv om slike dampkraner var omstendelige og krevde en del klargjøringstid var de stillferdige og nøyaktige å arbeide med. Når "Gullkalven" løftet kunne man knapt høre at maskineriet gikk, og maskinisten kunne løfte så langsomt at det knapt var målbart.

forstørrt143345-S03634-900-c.jpg

NSB Thm.: Xk nr. 1271
25. mai 1980
foto: H. Lindholm

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 9152 treff på forum10, og 74452726 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13067 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.