Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Bygging av Lørenbanen i full gang ! Noen bilder." i Trikken

Hele tråden har 83 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Når blir behovet akutt. Herman 16. juli 2013 kl.1836 #160533 (#160527) Vist 2383 ganger Lik innlegget
 

Hvis vi forutsetter ingen utbygging av metronettet i Oslo vil behovet for ny sentrumstunnel bli akutt etter 2020.

Jeg ser ikke hvordan nettet skal klare å betjene nevneverdig utbygging, som for eksempel Fornebubane, bane til Ahus eller bane i bunnen av Groruddalen uten en ny sentrumstunnel.

            T-banens kapsitet Terje Andersen 16. juli 2013 kl.1932 #160536 (#160533) Vist 2405 ganger Lik innlegget
 

T-banen har fått en kraftig kapsitetsøkning med innkjøpet av de nye T-banevognene. Ruter sier selv at de tilbød 54 % flere plasser i 2012 i forhold til 2007 og fortsatt leveres nye vogner.

Med bedre nettstruktur kan man tilby større andel direkte reiser som ikke belaster sentrumsstrekningen. Et eksempel er Lørensvingen som gir mulighet for reise Groruddalen - Majorstua uten å reise gjennom sentrum. En forbindelse Stovner - Furuset med overgangsstasjon til Hovedbanen gir noe av det samme. Reiser fra Stovner/Vestliområdet til arbeidsplasser ved Brynseng/helsfyr trenger ikke å bytte bane. Og skal man reise fra øvre deler av Grorudbanen til Skøyen/Lysaker vil man tjene tid på å bytte til tog på Haugenstua.

Lørensvingen frigjør en 'slot' i fellestunnelen. Nytt signal og sikringsanlegg gir sannsynligvis minst en ny slot. Selv i dag er det noe ledig kapasitet. Med gjennomgående 2 min interval mellom togene og 12 min basisintervall for de enkelte linjene blir det 30 tog i timen i hver retning mens maks i dagens rute er 28.

Jeg går ut fra at Frognerseterlinja må termineres på Majorstua når Fornebubanen kommer. Det gir også øket kapsitet med flere 6-vognstog.

Jeg føler meg overbevist om at T-banen har kapasitet for 120 millioner reisende i året uten ny sentrumstunnel, dvs ca 45 % vekst i forhold til i dag.

Terje

              T-banens kapasitet Jan Arne Rødland 16. juli 2013 kl.1945* #160539 (#160536) Vist 2439 ganger Lik innlegget
 

En Grorudbane som tar Lørensvingen vil belaste tunnelen hvis det ikke bygges ut for vending av 6-vongstog
fra vest på Majorstuen. Om de reisende slipper å reise gjennom tunnelen er det bare en del av kabalen.
Noen slik utbygging av Majorstuen ser jeg ikke for meg som en separat løsning men først i sammenheng
med tunnel mot Skøyen, ny Majorstuen stasjon og alt det medfører. Legg merke til at oppgraderingen av
Bogstadveien stoppes ved Sorgenfrigaten nettopp pga usikkerhet om fremtidig løsning for Majorstuen.
Og endatil har jeg ikke nevnt ny sentrumstunnel.

                Grorudbanen om Lørensvingen Terje Andersen 16. juli 2013 kl.2014 #160546 (#160539) Vist 2456 ganger Lik innlegget
 

Grorudbanen om Lørensvingen er tenkt koblet til en av avgangene mot Mortensrud på Majorstuen.

Terje

                T-banens kapasitet Herman 16. juli 2013 kl.2202 #160571 (#160539) Vist 2440 ganger Lik innlegget
 

En Grorudbane som kjører sløyfe rundt Ringen (Vestli - Ringen - Sentrum - Vestli og omvendt) vil kunne kjøre med to avganger pr. kvarter, og likevel bare belaste sentrumstunnelen som en avgang pr. kvarter.

            Kobling av linjer Terje Andersen 17. juli 2013 kl.1115* #160545 (#160533) Vist 2427 ganger Lik innlegget
 

Med 12 min basisintervall kan kobling skje som følger:
- Sognsvann - Ringen - Lamberseter (2 ganger gjennom sentrumstunnel)
- Vestli - Lørensvingen - Majorstua - Mortensrud
- Røa - Sentrum - Vestli
- Stovner - Haugenstua - Furuset - Sentrum - Kolsås
- Sentralsykehuset A-hus - Ellingsrud - Sentrum - Fornebu
- Mortensrud - Sentrum - Fornebu
Dette krever da signalanlegg som greier togintervall på 100 s.
Å minske intervallet fra 15 til 12 min gir i seg selv 25 % kapasitetsøkning.

Frognerseterlinja snus på Majorstua, om man også skulle finne en plass for Frognerseterlinja i sentrumstunnelen kan den kanskje snus mellom Sinsen og Storo ved at dagens snuspor på Storo bygges om.
I tillegg er det da rom for en linje Gorud - Stovner - Furuset - Tveita - Oppsal - Bøler - Skullerud - Dal - Hauketo.

Breivoll og andre steder i dalbunnen betjenes med tog på Hovedbanen. Her kan det vurderes om man bør bygge ny Hovedbane for lokaltrafikken på strekningen Breivoll - Grorud for å betjene framtidige utbyggingsområder, men her er det dårlige grunnforhold.
Dagens Hovedbane om Alna opprettholdes for godstog og direktegående tog.
Terje

              Obs - en liten feil Terje Andersen 17. juli 2013 kl.1119* #160594 (#160545) Vist 2398 ganger Lik innlegget
 

Forbindelsen Sognsvann - Ringen - Lambertseter har 2 passeringer av sentrumstunnelen for hver avgang. Da blir det neppe plass til Frognerseterlinja i sentrumstunnelen. foregående inlegg i tråden er korrigert.

Breivollområdet betjenes med ny stasjon på Hovedbanen.

Terje Andersen

              Kobling av linjer Herman 17. juli 2013 kl.1238* #160620 (#160545) Vist 2389 ganger Lik innlegget
 

Si meg, er det ikke meningen at togene skal stoppe på stasjonene?

Jeg ser også at du ønsker å redusere tilbudet på Røabanen. Der var det inntil nylig overfylte vogner, så jeg tror ikke det er heldig.

                Røabanen Terje Andersen 17. juli 2013 kl.1343 #160623 (#160620) Vist 2438 ganger Lik innlegget
 

De overfylte togene på Røabanen var nok først og fremst enkeltsæk i 15 min rute. At det er overfylte tog på Røabanen med 5 seksvognstog per time finner jeg lite sannsynlig. Men noen må nok stå.

Selvfølgelig skal togene stoppe ved stasjonene. Hva får deg til å mene at det ikke går.

Terje

                  Røabanen Herman 17. juli 2013 kl.1410 #160626 (#160623) Vist 2459 ganger Lik innlegget
 

Det ble så vidt jeg forstår overfyllt på Røabanen med dobbeltsett i kvartersrute.

Hvis signalsystemet takler at togene går med 100 sekunder mellom hvert tog og hvert tog bruker 25 sekunder pr. holdeplass blir det rett og slett ikke plass til 35 tog/time.

                    Her må du forklare nærmere Terje Andersen 17. juli 2013 kl.1424* #160631 (#160626) Vist 2507 ganger Lik innlegget
 

100 s intervall mellom tog er ikke uvanlig på andre metrosystemer og det inkluderer selvfølgelig tid for å betjene stasjonsstopp.

Jeg tror man tidligere har kjørt 8 tog per 15 min på T-banen og det tilsvarer 32 tog per time. Med nytt signalanlegg av type CBTC forventer jeg en viss kapasitetsgevinst slik at man kan kjøre 7 tog per 12 min eller 35 tog per time.

Terje Andersen

                      Her må du forklare nærmere Jan Arne Rødland 17. juli 2013 kl.1652 #160640 (#160631) Vist 2505 ganger Lik innlegget
 

Da Victorialinjen i London åpnet i 1967 var teknisk minsteavstand mellom togene 82 sekunder.

                    Røabanens trafikkgrunnlag Nils Carl Aspenberg 18. juli 2013 kl.0219 #160672 (#160626) Vist 2472 ganger Lik innlegget
 

Allerede før pendeldriften, det vil si i 1980-90årene gikk det opptil seks vogner i kvarteret på Røabanen. I morgenrushet gikk det rutetog, ekspresstog og ekstratog fra Røa eller Hovseter på samme avgangen. Siden den gang har det skjedd mye utbygging og fortetting langs banen, slik at ett seksvognstog i kvarteret ikke gir nok kapasitet på Røabanen.

                      Røabanen Terje Andersen 18. juli 2013 kl.0659 #160675 (#160672) Vist 2480 ganger Lik innlegget
 

Men jeg foreslår et 6-vogns tog per 12 min, dvs 5 stk 6-vogns tog i timen. Det er 25 % kapasitetsøkning i forhold til 4 tog i timen.

Terje

                      Røabanen og litt gamle tall på trafikk på de ulike linjer Terje Andersen 18. juli 2013 kl.0927* #160680 (#160672) Vist 2504 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror det må være en liten erindringsforskyvning hos Nils hvis han mener det har godt rushtids ekstratog på Røabanen i perioden banen har vært trafikkert med 6-vognstog.

Her er en liten oversikt over antall påstigende på de ulike banen ca 2005/2006, dvs før Kolsåsbanen ble stoppet og før Ringen ble åpnet. Påstigende på fellesstrekningen Tøyen - Majorstua er ikke inkludert i noen av linjene, og på stasjoner der det er flere linjer er antall påstigende fordelt jevnt på linjene:

- Grorudbanen: 21029 påstigende
- Furusetbanen: 15792 påstigende
- Østensjøbanen: 15641 påstigende
- Lambertseterbanen: 12584 påstigende
- Sognsvannbanen: 13527 påstigende
- Holmenkollbanen: 6666 påstigende (7131 påstigende i 2008)
- Røabanen: 8316 påstigende
- Kolsåsbanen: 9337 påstigende

Det har sikkert vært vekst på de fleste linjer, særlig i vest, og spesielt kanskje på Røabanen som går inn i Bærum. Bomring i bygrensesnittet ved Lysakerelva og Oslotakst på T-banen i Bærum har nok gitt stor kollektivvekst, men neppe en dublering på Røabanen. Holmenkollbanen hadde f.eks. 7131 påstigende på vanlig hverdag med 3-vognstog i kvartersrute.

Jeg tror 5 stk 6-vognstog i timen holder på Røabanen.

Terje Andersen

                        Les hva jeg skriver Nils Carl Aspenberg 18. juli 2013 kl.1135 #160692 (#160680) Vist 2537 ganger Lik innlegget
 

Jeg har ikke hevdet annet enn at det før pendeldriften ble innført gikk opptil 6 vogner i kvarteret.

                          Jeg leste hva du skrev Terje Andersen 18. juli 2013 kl.1149 #160693 (#160692) Vist 2559 ganger Lik innlegget
 

men det gikk kanskje litt fort og jeg misforsto.
Beklager!
Terje

                        Sterk vekst i bygrenseoverskridende trafikk med trikk og T-bane i vest Terje Andersen 18. juli 2013 kl.1238* #160697 (#160680) Vist 2532 ganger Lik innlegget
 

Bygrensetellingen 2012 viser meget sterk trafikkvekst for trikk og T-bane over bygrensen i vest sammenlignet med 2010. Her er det sikkert vekst på de fleste linjer, men mye skyldes nok T-baneåpning til Bekkestua.

Tellingen ble foretatt 6.nov 2012 og viste samlet 14523 reisende med trikk og T-bane over bygrensen i vest. Det er en kraftig økning fra tilsvarende telling 2010 og er høyeste tall som er registrert for disse driftsarter ved dette grensesnittet i noen bygrensetelling siden starten i 1984. Nest høyeste tall er 10957 i 2002.

Terje Andersen

                          Sterk vekst i bygrenseoverskridende trafikk med trikk og T-bane i vest Nils Carl Aspenberg 18. juli 2013 kl.1247 #160700 (#160697) Vist 2570 ganger Lik innlegget
 

Jeg bor slik til at jeg har utsikt til både Røabanen og Griniveien. Etter at Kolsåsbanen ble stengt ble forholdene i Griniveien ganske problematiske. På det verste var det kanskje seks timer daglig med stillestående kø i fra bygrensen til Røakrysset. De siste par årene har det meste av køen forsvunnet og nå er det kanskje kommet ned i en time om morgenen.

                            Sterk vekst i bygrenseoverskridende trafikk med trikk og T-bane i vest Jan Arne Rødland 18. juli 2013 kl.1529 #160715 (#160700) Vist 2591 ganger Lik innlegget
 

Og i motsatt retning om ettermiddagen står køen av og til helt ned til Smestadkrysset, selvopplevd.

                              Sørkedalsveien mot Røa Nils Carl Aspenberg 18. juli 2013 kl.2133 #160775 (#160715) Vist 2633 ganger Lik innlegget
 

I Sørkedalsveien mot Røa har det vært kø siden jeg var barn. Faren min kjørte alltid Arnebråtveien fra Makrellbekken for å unngå denne køen. Siden jeg fikk meg bil for 37 år siden har jeg alltid holdt meg unna Sørkedalsveien i ettermiddagsrushet. Min klassiske rute var Slemdalsveien-Holmenveien-Stasjonsveien-Arnebråtveien. Der har jeg kjørt siden gikk på gymnaset. Jeg tviler på at den har blitt så mye verre i Sørkedalsveien de siste tiårene. Nå kjører jeg nesten alltid Vækerøveien mot Røa. Det ser ut for meg at Bærumsveien mot Jar har mye mindre kø enn tidligere. Tidligere var det utenkelig å kjøre Bærumsveien til Rimi på Lysakerelven for å handle, men det går greit nå bortsett akkurat rundt kl. 16.

                                Sørkedalsveien mot Røa Jan Arne Rødland 18. juli 2013 kl.2224 #160794 (#160775) Vist 2639 ganger Lik innlegget
 

En forskjell er at Arnebråtveien er stengt ved Makrellbekken samt stengt for gjennomkjøring
like nedenfor Stajonsveien. Mange svinger opp Holmenkollveien men der korker det seg ved
Gressbanen (men nå blir vi vel i overkant lokale?)

Ettersom jeg nå ikke lenger reiser med banen i morgenrushet lurer jeg på om trafikken mot
sentrum med Røabanene er stor nok for 2 6-vognstog i kvarteret. ren uvitenheet hos meg.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.84 sek
I dag 17291 treff på forum10, og 76438133 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13209 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.