Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 28. nivå av toppinnlegget "Bygging av Lørenbanen i full gang ! Noen bilder." i Trikken

Hele tråden har 83 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                                      Det er ledig kapasitet i fellestunnelen? John Oddvar Hauge 22. juli 2013 kl.1050 #160935 (#160932) Vist 2494 ganger Lik innlegget
 

Raporten beskriver vel det komplette kaos på en pen måte. Oppfordrer vel forsiktig til å se litt på ruteopplegget. Peker vel forsiktig på de fleste problemer med det rutetekniske. Det som ikke kommer godt fram er de problemene man vil stå overfor på Holdeplassene. Det vil bli mye folk. Hvis bare en femtedel av de som befinner seg på platformen skal med det første toget i snitt, så blir det tøft å øke med 8 tog i timen.

                                                        Personkapasitet på plattformene på stasjonene er ikke problemet Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1219* #160940 (#160935) Vist 2529 ganger Lik innlegget
 

Jeg reiser relattivt hyppig med T-banen og har ikke erfart at plassmeangel på plattformene på stasjonene har vært noe problem. Generelt er plattformbredden på T-banen i Oslo relativt rikelig. Det er også langt fra sånn at det er bare 20 % av reisende på plattform som skal med første tog. Mange kan bruke flere baner og de reisende kommer normalt til plattform like før normal avgangstid, i alle fall i rushtidene.

Oppstuving av påstigende foran dører kan være et problem for folk som skal av, men jeg synes folk er blitt bedre og uansett er dette kun et spørsmål om jevnlig opplæring og påminning for de daglig reisende. Noe større problem er det med mange utenbys reisende til spesielle arrangementer.

Når det gjelder John Oddvar sin beskrivelse av rapporten lurer jeg på om vi har lest samme rapport.

Terje Andersen

                                                          Personkapasitet på plattformene på stasjonene er ikke problemet Herman 22. juli 2013 kl.1333* #160943 (#160940) Vist 2541 ganger Lik innlegget
 

Der blir i trangeste laget på Jernbanetorget retning øst når et eller annet går galt.

Så vidt jeg kan se, med en enkel modell der jeg antar en jevn passasjerstrøm der det kommer en passasjer til hver bane like ofte som det kommer en bane, vil en av tre passasjerer hoppe på den første banen som kommer.
Denne modellen tar ikke hensyn til passasjerer som skal av på fellesstrekning, eller passasjerer som sikter på en bestemt avgang.

I modellen står det 5 passasjerer som skal med det toget som kommer inn på plattform, mens det står henholdsvis 1, 2, 3 og 4 passasjerer til hver av de andre banene, avhengig av hvor lenge det er siden det gikk en bane til den destinasjonen.

                                                            Personkapasitet på plattformene Jan Arne Rødland 22. juli 2013 kl.1349 #160945 (#160943) Vist 2573 ganger Lik innlegget
 

Jeg regner med at de fleste reisende fra Jernbanetorvet i østlig retning skal lenger enn Tøyen.
Da blir det ikke helt vilkårlig hvilken bane som kommer først og opphopning på plattformen vil
skje. Og ved uregelmessighet blir det selvsagt verre.

                                                              og 17. mai er det opphoping på Nationaltheatret etter barnetoget Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1441 #160946 (#160945) Vist 2599 ganger Lik innlegget
 

Men det er spesielle situasjoner som ikke er dimensjonerende.

Uansett, hvis du har et visst antall reisende som skal stige på T-banen fra en stasjon blir det færre som venter på plattforma jo tettere togene går.

Terje Andersen

                                                                og 17. mai er det opphoping på Nationaltheatret etter barnetoget Herman 22. juli 2013 kl.1443 #160947 (#160946) Vist 2640 ganger Lik innlegget
 

Det må være tilstrekkelig med evakueringsveier til den største folkemengden som kan finne på å oppholde seg på stasjonen. Eller vektere som holder igjen folk hvis det er for mange inne.

                                                                  og 17. mai er det opphoping på Nationaltheatret etter barnetoget Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1454 #160949 (#160947) Vist 2653 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig, og det tror jeg praktiseres i dag, men det har ingen betydning for hvor mange tog det kan kjøres i tunnelen. På Nationaltheatret hadde det vært en fordel med en ny atkomst noe lenger inn i tunnelen enn dagens atkomster.

Terje Andersen

                                                              Personkapasitet på plattformene Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1450 #160948 (#160945) Vist 2597 ganger Lik innlegget
 

I begge retninger dekkes destinasjoner "lenger enn Tøyen" av mer enn en bane. Det samme for de to hovedgrenene fra Majorstua.

Det er også et stort antall reisende som skal kun reise innen fellesstrekningen disse går jeg ut fra velger første bane uansett. Dette er ikke et lite antall reisende for det reiser mange mellom sentrum og Tøyen og omvendt og ikke minst sentrum - Majorstua og omvendt.

Men ved normal trafikkavvikling er dette ikke noe problem og ved trafikkstopp er det ikke stor forskjell fra i dag, dvs informasjon må gis og tiltak for å strupe tilgang må gjennomføres, men dagens sentrumsstasjoner med unntak av Nationaltheatret er ikke farlige med rikelige plattform- og vestibulearealer samt flere inn og utganger på plattformene. MEn Nationalthetret kan kanskje trenege enn ny atkomst.

Terje Andersen

                                                                Personkapasitet på plattformene Jan Arne Rødland 22. juli 2013 kl.1508 #160950 (#160948) Vist 2631 ganger Lik innlegget
 

I begge retninger dekkes destinasjoner "lenger enn Tøyen" av mer enn en bane. Det samme for de to hovedgrenene fra Majorstua.

Sant nok. Grorudbanen deles en stasjon senere. Med bebyggelsen rundt Carl Berner antar jeg trafikken her er stor. 3 tog i kvarteret.
Ensjø vil, etterhvert som utbyggingen der går sin gang, få flere og flere reisende, det samme vil Helsfyr. 4 tog i kvarteret.

Den tid jeg reiste regelmessig gjennom sentrum la jeg merke til en betydelig utskifting på Jernbanetorget og Stortinget. Toget ble langt
på vei tømt på Jernbanetorget før det fyltes igjen på Stortinget, relativt få som reiste gjennom. Om det fortsatt er slik vet jeg ikke.

                                                                  Personkapasitet på plattformene Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1749 #160967 (#160950) Vist 2637 ganger Lik innlegget
 

Det er fortsatt en stor utskifting av passasjerer på sentrumsstasjonene, men pga stor utflytting av arbeidsplasser fra sentrum er det nok en større andel gjennomgående reisende i rushtiden, f.eks fra vest til Helsfyr & Brynseng, samt fra øst til Majorstua, Blindern og Nydalen.

Ellers har Stortinget stasjon kun halvparten av trafikken til Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 19819 treff på forum10, og 74406822 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13065 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.