Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 31. nivå av toppinnlegget "Bygging av Lørenbanen i full gang ! Noen bilder." i Trikken

Hele tråden har 83 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                                            Personkapasitet på plattformene Jan Arne Rødland 22. juli 2013 kl.1349 #160945 (#160943) Vist 3226 ganger Lik innlegget
 

Jeg regner med at de fleste reisende fra Jernbanetorvet i østlig retning skal lenger enn Tøyen.
Da blir det ikke helt vilkårlig hvilken bane som kommer først og opphopning på plattformen vil
skje. Og ved uregelmessighet blir det selvsagt verre.

                                                              og 17. mai er det opphoping på Nationaltheatret etter barnetoget Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1441 #160946 (#160945) Vist 3259 ganger Lik innlegget
 

Men det er spesielle situasjoner som ikke er dimensjonerende.

Uansett, hvis du har et visst antall reisende som skal stige på T-banen fra en stasjon blir det færre som venter på plattforma jo tettere togene går.

Terje Andersen

                                                                og 17. mai er det opphoping på Nationaltheatret etter barnetoget Herman 22. juli 2013 kl.1443 #160947 (#160946) Vist 3309 ganger Lik innlegget
 

Det må være tilstrekkelig med evakueringsveier til den største folkemengden som kan finne på å oppholde seg på stasjonen. Eller vektere som holder igjen folk hvis det er for mange inne.

                                                                  og 17. mai er det opphoping på Nationaltheatret etter barnetoget Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1454 #160949 (#160947) Vist 3330 ganger Lik innlegget
 

Selvfølgelig, og det tror jeg praktiseres i dag, men det har ingen betydning for hvor mange tog det kan kjøres i tunnelen. På Nationaltheatret hadde det vært en fordel med en ny atkomst noe lenger inn i tunnelen enn dagens atkomster.

Terje Andersen

                                                              Personkapasitet på plattformene Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1450 #160948 (#160945) Vist 3263 ganger Lik innlegget
 

I begge retninger dekkes destinasjoner "lenger enn Tøyen" av mer enn en bane. Det samme for de to hovedgrenene fra Majorstua.

Det er også et stort antall reisende som skal kun reise innen fellesstrekningen disse går jeg ut fra velger første bane uansett. Dette er ikke et lite antall reisende for det reiser mange mellom sentrum og Tøyen og omvendt og ikke minst sentrum - Majorstua og omvendt.

Men ved normal trafikkavvikling er dette ikke noe problem og ved trafikkstopp er det ikke stor forskjell fra i dag, dvs informasjon må gis og tiltak for å strupe tilgang må gjennomføres, men dagens sentrumsstasjoner med unntak av Nationaltheatret er ikke farlige med rikelige plattform- og vestibulearealer samt flere inn og utganger på plattformene. MEn Nationalthetret kan kanskje trenege enn ny atkomst.

Terje Andersen

                                                                Personkapasitet på plattformene Jan Arne Rødland 22. juli 2013 kl.1508 #160950 (#160948) Vist 3303 ganger Lik innlegget
 

I begge retninger dekkes destinasjoner "lenger enn Tøyen" av mer enn en bane. Det samme for de to hovedgrenene fra Majorstua.

Sant nok. Grorudbanen deles en stasjon senere. Med bebyggelsen rundt Carl Berner antar jeg trafikken her er stor. 3 tog i kvarteret.
Ensjø vil, etterhvert som utbyggingen der går sin gang, få flere og flere reisende, det samme vil Helsfyr. 4 tog i kvarteret.

Den tid jeg reiste regelmessig gjennom sentrum la jeg merke til en betydelig utskifting på Jernbanetorget og Stortinget. Toget ble langt
på vei tømt på Jernbanetorget før det fyltes igjen på Stortinget, relativt få som reiste gjennom. Om det fortsatt er slik vet jeg ikke.

                                                                  Personkapasitet på plattformene Terje Andersen 22. juli 2013 kl.1749 #160967 (#160950) Vist 3315 ganger Lik innlegget
 

Det er fortsatt en stor utskifting av passasjerer på sentrumsstasjonene, men pga stor utflytting av arbeidsplasser fra sentrum er det nok en større andel gjennomgående reisende i rushtiden, f.eks fra vest til Helsfyr & Brynseng, samt fra øst til Majorstua, Blindern og Nydalen.

Ellers har Stortinget stasjon kun halvparten av trafikken til Jernbanetorget, Nationaltheatret eller Majorstua.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.58 sek
I dag 17365 treff på forum10, og 76438207 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13209 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.