Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Flere "Gullkalver"??" i Plattformen MJ-rommet

Hele tråden har 39 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Flere Gullkalver Bjørn Hall 2. des. 2013 kl.1126 #170889 (#170887) Vist 886 ganger Lik innlegget
 

Er av den meget enkle oppfattning at betegnelsen "Gullkalven" på (modellen av) 2045 har oppstått hos NMJ som et rent markedsføringstriks. Det er nok mange fler som har hørt om "Gullkalven" enn det er som vet hva "Gullkalven" var. Løp og kjøp, og dansen rundt-----.
mvh Bjørn

      Flere "Gullkalver"?? arno 2. des. 2013 kl.1208 #170893 (#170889) Vist 863 ganger Lik innlegget
 

Men det er vel kanskje ikke noen her som vet hvorfor dampkranen het "Gullkalven"? Hadde den gull-lakk på noen av delene når den kom i hine haarde dage?

        Flere "Gullkalver"?? Peder Figenbaum 2. des. 2013 kl.1211 #170894 (#170893) Vist 858 ganger Lik innlegget
 

Den het "Gullkalven" fordi det var mange som "danset" rundt den når den var ute på oppdrag. Gullmaling var meg bekjent ikke involvert, men den var jo sølvblank og fin.

Mvh P.

          Dansen rundt Gullkalven H. Lindholm 5. des. 2013 kl.2226* #170895 (#170894) Vist 888 ganger Lik innlegget
 

En bildeserie av "Gullkalven" i bruk.

Lenke: Sagdalen 1979

            Dansen rundt Gullkalven H. Lindholm 5. des. 2013 kl.2225 #171222 (#170895) Vist 427 ganger Lik innlegget
 

Hmm - det blir meg fortalt at den ovenstående lenken er problematisk. Prøver på nytt.

Lenke: Sagdalen 1979

          Gullkalv Odd Fjeldstad 2. des. 2013 kl.1303 #170898 (#170894) Vist 833 ganger Lik innlegget
 

Den het "Gullkalven" fordi det var mange som "danset" rundt den..

Er navnet også litt ironisk ment? Kanskje ble kranen tatt bedre vare på enn det som var vanlig. F.eks. sto den vel så å si alltid innendørs, i oppvarmet lokstall.

            Uten frontgitter Sigmund Mossige 2. des. 2013 kl.1312 #170900 (#170898) Vist 847 ganger Lik innlegget
 

Nå vet jeg riktignok ikke om man har danset rundt NMJ sin "Gullkalv".I disse julebordstider er det ikke godt å vite...
Men over til noe helt annet: Hvorfor er 2145 levert,og tydeligvis vert i drift uten frontgitter?

              Uten frontgitter Svein Sando 2. des. 2013 kl.1406 #170903 (#170900) Vist 843 ganger Lik innlegget
 

Min hypotese er at den ikke ble brukt uten frontgitter på Bergensbanen. Kanskje gikk den helt i starten kun på strekninger der det ble regnet som ufarlig. Jeg tror 2145 fikk frontgitter innen ett år. Bildet det viser til en en fotomontasje før banen ble åpnet for elektrisk drift. Det var standard at lokene hadde gitter i Oslo, Bergen Trondheim og Hamar distrikter, bortsett fra noen få loktyper som ikke gikk på rasutsatte strekninger. Det gjaldt vel El 5 og El 10.

Ingen lok ble levert med gitter, men det var noe NSB monterte på selv.

                PS nr 85 -artikkel om el11 Lars K. Gjertsen 2. des. 2013 kl.1657 #170916 (#170903) Vist 778 ganger Lik innlegget
 

NJKs PS-index viser til an ertikkel i PS 85, side. 10. Jeg finner ikke PS 85 hjemme hos meg, men kanskje andre kan? (side 10) Jeg mener å huske at 2145 er avbildet i den artikelen med omtale.

                  PS nr 85 -artikkel om el11 Dag Christian Halvorsen 2. des. 2013 kl.1715 #170918 (#170916) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Helt riktig - loket er avbildet på side 13 (i svart/hvitt) og billedteksten lyder: "En nylevert 2145 i Lodalen. Dette loket skilte seg ut fra de øvrige rødbrune lok ved å ha en gullfarget stripe."

                    El 11.2145 Hans-Ole Sveia 2. des. 2013 kl.1917* #170926 (#170918) Vist 718 ganger Lik innlegget
 

Det finnes vel også et bilde av loket fra ca. 1967-1968 inneklemt i en BM 67 etter en kollisjon som følge av en teknisk feil på El 11.2145 på Ski stasjon. Feilen som førte til ukontrollert oppjustering på loket, ble først endelig avklart lenge etter. Bildet er gjengitt i "Hvem. Hva. Hvor" sin årskavalkade for nevnte år i den årsutgaven som dekket dette. "Hvem. Hva. Hvor" har som kjent årlige utgaver.

                Uten frontgitter Knut Myhre 5. des. 2013 kl.2235 #171223 (#170903) Vist 417 ganger Lik innlegget
 

2145 ble i følge materielldatabasen levert 29.11.1963. Juksebildene fra Bergensbanen må være tatt på sensommeren 1964. Vi kan følgelig konkludere med at 2145 var i drift hos NSB den første tiden uten gitter, og med gullstriper og emblemer i gull. NMJs modell har følgelig et konkret forbilde selv om tidsperioden uten gitter sannsynligvis var kort. Oppnanvnet "Gullkalven" kan det derimot settes store spørsmålstegn ved.
Jeg vet ikke hvorfor, men som ses har skrevet tidligere i denne tråden så ble lok og motorvogner levert til NSB uten gitter. Jeg har ikke studert leveringsbilder av elektriske lok og motorvogner, derimot av Di 3. Samntlige leveringsbilder av Di 3 viser lok uten gitter, tilsvarende også bilder fra leveransetur og prøvekjøringer. Gitter ble først montert etter at lokene var overtatt av NSB. På Di 3 ble dog gitrene montert betydelig raskere enn hva tilfellet ser ut til å ha vært med 2145.

          Navnet "Gullkalven" Kjetil Næss 2. des. 2013 kl.1610 #170911 (#170894) Vist 773 ganger Lik innlegget
 

Jeg har også hørt av en pensjonert lokfører at krana var "god som gull" når den måtte ut å gjøre en jobb. Om dette har betydning for kallenavnet vet jeg imidlertid ikke.

            Navnet "Gullkalven" H. Lindholm 2. des. 2013 kl.1638 #170914 (#170911) Vist 760 ganger Lik innlegget
 

Som dampdrevne maskiner flest var den nok både vedlikeholdskrevende og langsom å få i gang - den krevde jo sin oppfyringstid.
Jeg har sett den oppfyrt flere ganger, men bare én gang i aktiv bruk. Ut fra det jeg da kunne observere var den et veldig fint verktøy, men slikt verktøy må naturligvis behandles av en øvet håndverker.
Sammenlignet med den innleide svenske dampkranen som var i bruk samtidig var det i alle fall ingen tvil om hvilken som var både mest nøyaktig og mest stillferdig. Det er lenke til bilder fra seansen i et innlegg lenger opp i denne tråden.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 16597 treff på forum10, og 74360979 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13062 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.