Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Flere "Gullkalver"??" i Plattformen MJ-rommet

Hele tråden har 39 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Flere "Gullkalver"?? - Et bilde Jan B. Salvesen 2. des. 2013 kl.1535 #170908 (#170883) Vist 807 ganger Lik innlegget
 

Dette bildet er etter det jeg vet hentet fra åpningen av Bergensbanen elektrisk drift og det er åpningstoget som er avbildet. For endel år siden fikk jeg låne en brosjyre med noen bilder fra denne begivenheten og da er det dette bildet som er på forsiden. Første gang jeg så dette var forøvrig i 1980 da jeg gikk bud i gamle hovedadministrasjonen til NSB. Der var det en eldre elektroingeniør som viste meg dette bildet og fortalte om akkurat dette loket. Han nevnte blant annet at dette loket skulle forbeholdes kongetog da de valgte denne fargen på fartsstripene, men at det aldri ble noe mere ut av det enn dette ene loket. Meningen var at også 2146 skulle ha tilsvarnde striper slik at disse kunne gå sammen foran kongens tog. Om dette faktisk var planen vedrørende dette fargevalget er det kanskje noen andre på forumet som kan bekrefte eller avkrefte.

    Ikke åpningen Svein Sando 2. des. 2013 kl.1557 #170909 (#170908) Vist 777 ganger Lik innlegget
 

Dette bildet er etter det jeg vet hentet fra åpningen av Bergensbanen elektrisk drift og det er åpningstoget som er avbildet.

Da er du nok feilinformert, for åpningen skjedde 7. desember 1964, og det ser ikke slik ut på fjellet i desember. September synes å være en mer sannsynlig måned.

Dette er fra en serie bilder som er tatt av Ørnelund, en fotograf NSB bruke på den tiden. Det finnes mange bilder av dette toget, og de er brukt i den lille boka som ble utgitt i anledning Bergensbanen elektrifisering, så dette er nok noe de har fikset noen måneder på forhånd for bildenes skyld. Om det var strøm på tråden en gang er ikke godt å si.

      Ikke åpningen Kjetil Næss 2. des. 2013 kl.1608 #170910 (#170909) Vist 757 ganger Lik innlegget
 

Og åpningstoget ble trukket av El 11.2087 som var grønnmalt på den tiden.

Lenke: Åpningstoget på Digitalt museum.

    Flere "Gullkalver"?? - Et bilde Hans-Ole Sveia 2. des. 2013 kl.1839* #170923 (#170908) Vist 729 ganger Lik innlegget
 

Bildet er nok tatt ved en annen anledning enn åpningen.

Derimot var vel El 11.2145 fotografert på Finse og på høyfjellsstrekningen trolig sommeren 1964, og det er trolig ved den anledningen bildet er tatt. Jeg tror dette enten var i markedsføringssammenheng eller eventuelt en prøvekjøring. Jeg mener El 11.2145 hadde hjelp av et diesellok første gang det var på Finse.

Brosjyren du sikter til var en informasjonsbrosjyre om Bergensbanens elektrifisering?

For øvrig finnes det omtale i "Vårt yrke" (en helsides oppslag) om første gang El 11.2145 var på Finse.

Vedrørende fargen på stripene, så tror jeg dette var ment som noe midlertidig. Om dette finner dere noe i et oppslag i "Spalta" i "Lokomotivmandstidende" ca. 1963-1964 i samband med lokenes levering, men jeg husker ikke hvilket nummer det stod skrevet i eller nøyaktig hva som stod der.

Til leserne av dette innlegget: Vent ikke at jeg skal huske alle detaljer her. Håper det er OK at jeg nevner det jeg husker. I noen tilfeller får jeg det inntrykket at det av og til forventes at en skal kunne referere alle detaljer, men jeg nevner her det jeg husker. Håper dere har forståelse for dette.

      Flere "Gullkalver"?? - Et bilde Jan B. Salvesen 2. des. 2013 kl.1914 #170927 (#170923) Vist 708 ganger Lik innlegget
 

Hei! da har jeg tydelighvis oppfattet dette litt feil. Brosjyren du nevner var jeg sikker på at var bildene fra åpningstoget for elektrisk drift. Jeg var forøvrig klar over at det var en grønnkledd som tok siste etappen inn til Bergen Kjetil:-)...du vet ...meg og grønne elvere. Nå føler jeg at jeg er litt utenfor "mj" kategorien...uansett er dette veldig interressante opplysninger.

      El 11 Hans-Ole Sveia 2. des. 2013 kl.1939 750 #170929 (#170923) Vist 718 ganger Lik innlegget
 

Omtalen av El 11.2145 for første gang på Finse - med bilde - står i "Vårt yrke" nr. 4-5 - 1964.

Bildet er tydeligvis det som hos Norsk Jernbanemuseum har nr. JMF 025811. En Di 3 står samtidig i spor 2. Trolig har den trukket toget opp til Finse for at en skulle få ta et foto av ellok på Finse?

Av bilder av El 11 (fra serien 11.2145-11.2150) uten gitter viser jeg også til Ole Stenseths bilder av El 11.2146 i serien JMF 040462 hos Norsk Jernbanemuseum og Ole Stenseths bilde av multippelutstyr katlogisert som JMF 040480 hos Norsk Jernbanemuseum.

Alle disse bildene er digitalisert og lagt ut på nettet og er søkbare. De skriver seg fra Vårt yrke-samlingen hos Norsk Jernbanemuseum. Noen av disse bildene var lagt under "Vårt yrke" nr. 1 - 1964, men ble ikke nyttet i bladet likevel.

        El.11b uten gitter og med hel plog Torstein Sunde 8. des. 2013 kl.1540 #171398 (#170929) Vist 405 ganger Lik innlegget
 

I boken "Gjøvikbanen" (Apenberg/Hansen/Reisegg, Baneforlaget 2009) er det ved siden av innholdsfortegnelsen på side 2 et lite bilde av en El.11b uten gitter, men med hel plog i stedet for plogskjær. Jeg kan ikke tyde loknummeret. Bildeteksten sier "Elektrisk fra 1963", men det er ikke dermed sagt at bildet er fra 1963.

Også på dette bildet fra 1976 synes jeg det ser ut som om loket går uten gitter:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=135623

Her kan riktignok et evt. gitter ha "forsvunnet" p.g.a. uskarphet, men jeg tror ikke de sorte listene rundt frontvinduene ville vært så tydelige med gitter.

          2090? Svein Sando 8. des. 2013 kl.1654 #171404 (#171398) Vist 385 ganger Lik innlegget
 

Ja, det loket på bildet går helt åpenbart uten gitter. Kan det være 2090, for den har jeg bilde av fra 1972 uten gitter, og på MDB også i 1977, mens bilder fra 1980-tallet og senere viser maskinen med gitter. Dette var et av lokene som frontkolliderte i Nydalenulykken i 1966 og fikk ny front. Loket tilhører altså ikke serien 2145-50.

            2083 eller 2090? Erik W. Johansson 8. des. 2013 kl.1756 #171417 (#171404) Vist 365 ganger Lik innlegget
 

Begge lokene fra Nydalenulykken i 1966 - 2083 og 2090 - gikk med nye fronter og uten gitter på 70-tallet.



forstørrt163628-Ellok-El112083OsloOE-1969_900.jpg

NSB: El 11 nr. 2083
Oslo Ø
 1969
foto: Erik W. Johansson


            Finner ikke bilde fra 1977 i MDB Torstein Sunde 8. des. 2013 kl.1818 #171423 (#171404) Vist 361 ganger Lik innlegget
 

Ingen av de 12 bildene jeg får opp av 2090 i MDB, er datert 1977, og de er alle med gitter. Er bildet du refererer til registrert på noe annet enn El.11 2090, eller er det bilder i MDB som "menige" medlemmer ikke har tilgang til?

Jeg fant heller ikke noe slikt bilde ved søk på "2090" i fotosamlingen.

Apropos, bildet av 2083 fra 1969 som Erik W. Johansson nettopp la inn, kommer heller ikke opp når jeg søker etter "2083" i fotosamlingen.

              Finner ikke bilde fra 1977 i MDB Jan B. Salvesen 8. des. 2013 kl.2010 #171441 (#171423) Vist 354 ganger Lik innlegget
 

Jeg tok et bilde av 2090 uten gitter på Oslo Ø 1977. Dette la jeg i materielldatabasen for noen år siden. Sjekket i databasen nå og finner det ikke. Kan være dette bildet Svein refererer til.

                2090 Svein Sando 8. des. 2013 kl.2110 #171451 (#171441) Vist 360 ganger Lik innlegget
 

Det er noget uskarp, så derfor vises det ikke. Men det har tydeligvis intersse av andre grunner, så her er det:


forstørrt46756-IMAGE0004_copy.jpg

                  Man finner hvis man leter...2146 Oslo V Ståle Næss 8. des. 2013 kl.2307 #171456 (#171451) Vist 394 ganger Lik innlegget
 

Jeg hadde ett bilde av 11.2146 Oslo V. Når bildet er tatt vet jeg ikke, heller ikke hvem som har tatt bilde, men tror det er ett NSB Foto.
Staale

forstørrt163654-027.jpg

foto: Ukjent
                    Man finner hvis man leter...2146 Oslo V Svein Sando 9. des. 2013 kl.0016* #171460 (#171456) Vist 356 ganger Lik innlegget
 

Det er all grunn til å tro at dette er tatt straks etter leveringen fra Thune i 1963. Loket befinner seg på Oslo V, men det tilhørte Oslo distrikt, slik at dette er tatt før loket kom seg over Havnebanen. Kanskje er det tatt i forbindelse med prøveturen. Loket er helt strøkent i lakken og ingen spor etter tilsmussing av taket, og bufferskivene viser ingen tegn til å ha hatt nærkontakt med andre buffere.

        El 11.2145 - med gitter iallfall i 1965 Hans-Ole Sveia 11. des. 2017 kl.1915 750 #260031 (#170929) Vist 154 ganger Lik innlegget
 

El 11.2145 med folierte striper m.m. og med gitter finnes avbildet på et bilde fra 1965 av Arne-Magnus Waaler i fotosamlingen til Norsk Jernbanemuseum. Bildet som har nr. JMF-AMW-00634, kan sees på Digitalt Museum.

      Flere "Gullkalver"?? - Bildene fra Bergensbanen Per Hilton 2. des. 2013 kl.2114 #170940 (#170923) Vist 714 ganger Lik innlegget
 

Reklamebildene med 2145 ble debattert for ett års tid siden:

Lenke: Finse 1964

        Flere "Gullkalver"?? - Bildene fra Bergensbanen Hans-Ole Sveia 2. des. 2013 kl.2122 #170942 (#170940) Vist 662 ganger Lik innlegget
 

Det interessante er å sammenlikne fargebildet fra Finse med svart-hvitt bildet som er tatt ved samme anledning. På det siste står det også en grønn Di 3 i spor 2. På fargebildet ser en ikke dieselloket.

        Flere "Gullkalver"?? - Bildene fra Bergensbanen H. Lindholm 2. des. 2013 kl.2141 #170944 (#170940) Vist 662 ganger Lik innlegget
 

"Reklamebildene med 2145 ble debattert for ett års tid siden:"

Nettopp. Det er det allerede blitt opplyst om....

Lenke: Tidligere innlegg i denne tråden

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.36 sek
I dag 16732 treff på forum10, og 74361114 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13062 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.