Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "D-vognene" i Trikken Materiell- og stasjonsdatabase

Hele tråden har 11 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Tyskbygd vogn - A1) Allern 28. okt. 2023 kl.1832 #382180 (#382116) Vist 1285 ganger Lik innlegget
 

Har du et bilde av denne tyske vogntypen - A1?

  Tyskbygd vogn - A1) Erik W J 29. okt. 2023 kl.0101* #382205 (#382180) Vist 1243 ganger Lik innlegget
 

A1-vognene gikk ut av passasjertrafikk lenge før jeg fikk noe kamera, men i materielldatabasen finner vi bl.a. noen av mine bilder av arbeidsvognene 393 og 395 - hhv. Bærumsbanen nr. 3 og nr. 1.

Ellers finnes det gode bilder av vognene i Skarpmoen-samlingen hos Nasjonalbiblioteket, og de er jo til allmenn benyttelse. Jeg vedlegger et av dem her:


forstørrt247573-BBnr5-Bekkestua-Skarpmoen1924.jpg

BærumsB: A1 (mvg) nr. 5
Bekkestua
 1924
foto: Narve Skarpmoen


Vogntypen ble anskaffet etter en anbudsrunde hvor mange leverandører ble innbudt. Van der Zypen & Charlier i Köln ble foretrukket til tross for at en belgisk fabrikk hadde et lavere andbud. Vognenes størrelse og utforming var ganske detaljert uformet i spesifikasjonen, så noen leverandører ble utelukket fordi de ikke holdt seg til det spesifiserte. Elektrisk del var et annet anbud, og der var det Siemens som ble foretrukket. Imidlertid fikk Per Kure leveransen av oppvarmingen av vognene.

Vogn nr. 1 ble gjort ferdig i Tyskland for å kunne prøvekjøres på sporveien i Köln. De andre vognene ble skipet fra Köln uten noe elektrisk utrustning og ble alle satt sammen i blåtrikkens verksted på Majorstuen.

De senere A2-vognene ble levert fra Skabo og hadde litt lengre plattformer. Opprinnelig var det meningen av Bærumsbanen ikke skulle ta lokaltrafikk i Oslo, men det ble de likevel tvunget til. Endeplattformene på A1-vognene var i trangeste laget til det, og der har vi muligens årsaken til de lengre plattformene (og at Oslo da måtte akseptere vogner som var litt lengre enn 12 meter).

En annen forskjell mellom de tyskbygde og de norskbygde vognene var at de sistnevte var kvalitetsmessig noe bedre og hadde færre toleranseeavvik. Det var også noe av grunnen til at Bærumsbanen ikke lot van der Zypen & Charlier bygge den neste serien.

Kildene er her i all hovedsak Bærumsbanens arkiv i Oslo Byarkiv.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.32 sek
I dag 1315 treff på forum10, og 76391666 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.