Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "D-vognene" i Trikken Materiell- og stasjonsdatabase

Hele tråden har 11 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Elektrisk utstyr på vogn 401 med mer. Erik W J 29. okt. 2023 kl.0002 #382203 (#382153) Vist 1403 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Takk for at du bekrefter at det er Tor Lund som er kilden til opplysningen om motorer og kontrollere til vogn 401. Han må betraktes som god kilde.

Imidlertid reiser det seg noen spørsmål. Kontrollerne til vogn 401 tilhørte en generasjon senere enn A-vognskontrollerne, som var state-of-the-art av hovedstrømskontrollere i 1924. A-vognene ble bestilt med kontaktorregulering og motstandsbrems, men plassen på vognene tillot ikke det. Kristiania hadde fastsatt at vognene ikke fikk bli lengre enn 12 meter, og med to relativt store boggier ble det lite plass igjen under gulvet. I et brev fra Siemens til Kristiania Elektriske Sporvei forklarer de at de i stedet må levere vogner med gjennomgående trykkluftbremser og hovedstrømskontrollere av nyeste modell.

Kontrollerne på 401 var i design nokså lik kontrollerne på HKBs 200-vogner fra 1934. De var nok tidligst fra slutten av 20-tallet. Hawa-vognene ble levert i 1921-22. Hvorfor skulle det ta så lang tid før Sporveien fikk noen erstatning fra Siemens for kontrollerne? Hvorfor fikk de som erstatning to kontrollere og fire motorer som de i utgangspunktet ikke hadde bruk for? Hadde de planer om å bygge en eller to vogner med avvikende elektrisk utstyr?

Hvorfor var det dette utstyret Siemens leverte som erstatning? Var det noe de hadde liggende et eller annet sted? Spekulasjonen om dette var noe Siemens Norge hadde liggende baserer seg noen av de brevene som direktør Fritjof Heyerdahl sender til sporveis- og lokalbaneselskapene om gode tilbud på ymse deler de er i besittelse av.

Kontrollerne til Bærumsbanens C2-vogner 403 til 409 - levert fra 1949 til 1960 - ble bygget av deler fra Vickers. Disse hadde elektropneumatiske kontaktorer. Mot slutten av 50-tallet kom idéen om forberede for 3-vognstog. Da ønsket en å kunne kjøre C1- og C2-vognene i fellesstyring. Det gjorde at vognene 410 og 411 fra hhv. 1964 og 1966 fikk elektromagnetiske kontaktorer og kopier av Siemens-kontrollere. Deretter begynte en ombygging av de andre C2-vognene, men en rakk aldri å bygge om 408 og 409.

        Litt mer spekulasjoner om 401 Kjetil Ryen 30. okt. 2023 kl.0625 #382247 (#382203) Vist 1314 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg er langt på vei enig med deg Erik! Det blir selvsagt mye spekulasjoner, men i mangel av annen info kan vi vel like godt spekulere litt mer?

Jeg kan selvsagt ikke avvise at utstyret til 401 var noe Siemens Norge hadde liggende og at de for nærmest for "å bli kvitt" det tilbød det som en slags erstatning for de mange feil på HaWa-vognenes motorer.

Det tok vel noen år før det ble en "sak" av dette overfor leverandøren, men antall motorfeil kan ha kommet fort og utstyret kan godt ha ligget i kasser på Homansbyen verksted siden midten på 20-tallet. Jeg husker nå at Tor Lund også sa at motorene hadde dårlige isolasjonsmaterialer på grunn av vareknapphet etter 1. verdenskrig. Siemens måtte bruke mindreverdige materialer i motorene som sikkert etter hvert ble alle viklet om på elektrikerverkstedet i Homansbyen.

Det er jo også et godt spørsmål hvorfor Oslo Sporveier ville ha dette utstyret, kanskje det var et slags kompromiss da Sporveiene forstod at det ikke var penger å hente og godtok "tilbudet"? Utstyret var jo nærmest ubrukelig for en bytrikk så rart er det. En arbeidsvogn kanskje? Eller bare "kjekt å ha"?

Jeg var jo ikke veldig oppegående da jeg ikke spurte Tor Lund mere om 401, men han hadde alltid mye å gjøre da også han var installatør for Sporveienes lavspenningsanlegg i tillegg til å være elektroingeniør og selvlært mekanisk ingeniør. Jeg husker han jobbet mye med å skifte ut sikringstavler og motorstartere og brytere i verkstedene og vognhallene, og det var ved siden av at han løste store mekaniske problemer for Sporveienes vogner som akselbrudd på C-vognene. Jeg ville heller ikke plage han med mange spørsmål, selv om jeg fikk det inntrykket at Lund likte at det fantes museumsvogner. Han hadde jo vokst opp med dem på Homansbyen og jobbet i "Villaen" som ingeniør til alle ingeniørene flyttet til Ryen omtrent 1966. Jeg skriver omtrent da jeg ikke er sikker på når det var innflytting i "Osten".

Jeg var jo 13 år i 1966 og husker godt av en gjeng syklet til Ryen for å se på det nye "vidunderet"! Det kom et fire-vogners tog til Ryen mot byen og det ble stående da det ikke fikk signal på lukkede dører. En kontrollør ankom og de røde T-banevognene hadde en forbikoblingsbryter i et lite skap omtrent midt på vogna og ble den bryteren vridd rundt ble den vogna utkoblet i "lukkede dører-kretsen". Alle vognene ble testet og like forbanent stod toget der. Hva det var? Førerdøra på siste vogn (Første oppgående vogn) gikk litt opp når toget stoppet på Ryen og der stod man. Kontrolløren skjønte det til slutt og sjekket alle førerromsdørene og toget forsvant, men da hadde det nok gått mer enn 10 minutter. Jeg mener å huske at jeg ikke var helt overbevist om dette røde "vidunderet" virkelig var så flott!

Jeg husker en kontrollør som lærte meg opp på en eller annen vogntype sa at hans favoritt var enkel HaWa på kveldsvakt og det kan jeg tenke meg gikk unna med høy(ere) spenning om kvelden og kraftige motorer!

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.08 sek
I dag 45102 treff på forum10, og 74267035 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13051 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.