Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Bergen stasjon for 9 år siden" i Galleriet

Hele tråden har 26 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        MDB og STDB-redaksjonen - en oppgave for deg? Svein Sando 11. apr. 2024 kl.2104 #393196 (#393190) Vist 1224 ganger Lik innlegget
 

Det er helt riktig at skal bildene på NJKs Fotosamling gjenfinnes tematisk, så må de også merkes med en kobling til Materielldatabasen og/eller Stasjonsdatabasen. Mange av opplasterne er blitt ganske flinke til å gjøre dette, andre gjør det aldri, dessverre.

Så hender det at jeg ser et bra bilde som ikke er lenket og som jeg mener er arkivverdig, og da lenker jeg det selv. Men det er selvsagt begrenset hvor ofte jeg har tid til å gjøre slikt, tatt i betraktning alle de andre dugnadsoppgavene jeg gjør for denne og andre klubber. Men hvis flere kunne dele på den jobben, ville også flere bilder bli direkte søkbare, ofte helt ned til vogn/lok-nummer.

Så hvis du som leser dette synes dette er en nyttig oppgave og har litt tid jevnlig (f.eks. en time i uka) til enten å følge med på det nye som stadig kommer på Fotosamlingen (de nyeste vises først), eller heller faktisk vil systematisk gå gjennom bilde for bilde, så ta kontakt med meg (ses@njk.no), så skal du få redigeringstilgang. Du må imidlertid være medlem av NJK for å få en slik rettighet.

Det er heller ikke så vanskelig å se hva som mangler kobling til MDB eller StDB eller om bildet er interessant nok. Jeg legger derfor ved et eksempel på hvordan en side i Fotosamlingen ser ut for en redaksjonsmedarbeider.

Bildene kan også gis karakter (0, 1-5) for å skjelne mellom de supre bilde (1 eller 2), de greie bildene (3), og de bildene som har liten verdi (4-5). Dette utnyttes særlig i STDB der det er de bildene med best karakter som vises først. Problemet her er at det bare er et fåtall bilder som er karaktersatt (de som mangler har default 0 som karakter).

t252081-Fotosamlingeksempelside.jpg

Er det rød understreket tekst, er den koblet til MDB, og er faktisk klikkbar slik at man går rett til oppslaget der for den enheten elelr typen. Er det grønn understreket tekst, er det tilsvarende kobling til STDB. HEr ser man også at ingen av bildene er karaktersatt. Karaktersette kan man altså gjøre direkte, mens man må ta opp et bilde (ved å klikke på småbildet i denne visningen) for å redigere det samme som den som har lastet opp bildet også kan. Der kan man bestemme materiellet, stedet og tognummeret, samt redigere bildetekst.
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Galleriet »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.22 sek
I dag 6873 treff på forum10, og 74393876 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.