Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 19. nivå av toppinnlegget "Kryssinger på Berkåk" i Trafikknytt

Hele tråden har 52 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                                    Kryssingsspor Sparbu Terje Andersen 30. apr. 2024 kl.1154* #394293 (#394270) Vist 2163 ganger Lik innlegget
 

Det kan neppe være nytt kryssingsspor ved gamle Sparbu stasjon for derfra er det kun ca 1,9 km til Mære, men kanskje man snakker om et nytt kryssingsspor omtrent ved Lorvik planovergang km 110,56. En omlegging av sporet forbi Lunnan tunnel km 108,32 vil redusere kjøretida mellom Røra og Mære betydelig.

Men i dag er det ikke mulig med godstogkryssinger mellom Bergsgrav og Mære pga korte spor ved Verdal og Røra så det kan være noe av målsettingen om det er problemer med forlengelse av kryssingsspor på Røra. Men fra Sparbu og sørover går det ikke lang strekning før det blir kraftig stigning og godstogkryssingsspor i stigning er neppe attraktivt. Stigningen fra tidligere Vollan hp og igjennom Lunnantunnelen er den bratteste på strekningen Steinkjer - Trondheim.

Men jeg vet ikke om jeg synes nye kryssingsspor bør være eneste tiltaket. I stedet burde man vurdere dobbelsporparseller der togmøter kommer i grunnruteplanen.

Terje

                                      Godstogkryssingsspor mellom Bergsgrav og Mære Terje Andersen 30. apr. 2024 kl.1159* #394296 (#394293) Vist 2098 ganger Lik innlegget
 

Nord for Røra er det en 134 m lang bru over E6, og om den ikke er bygd for 2 spor blir det relativt kostbart å forlenge sporene på Røra med ny tilsvarende bru. Et alternativ er Fleskhus mellom Verdal og Røra. Da bør det kombineres med en tunnel gjennom Koabjørga som kommer ut like øst for Salberg kirke.

Om man skal ha et langt kryssingsspor mellom Røra og Mære kan Rambergmyra nord for Lorvikveiens planovergang over banen være et mulig sted, men det er ca 5-6 promille i stigning i sørlig retning nord for overgangen så det trengs en god del utfylling for å få det tilnærmet horisontalt.

Jeg tror et kryssingsspor ved Fleskhus kan gi mer lik kjøretid mellom nytt kryssingsspor og nabosporene for godstog ved henholdsvis Bergsgrav og Mære, men også ved Fleskhus kan det være stigning og definitivt mer nabobebyggelse enn ved Rambergmyra sør for Sparbu.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 49385 treff på forum10, og 74271318 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13052 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.