Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Nye T-banevogner til Oslo" i Trikken

Hele tråden har 20 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Og den sedvanlige gjengen av yrkesdemonstranter melder seg DCHalvorsen 8. mai 2024 kl.1942 #394587 (#394583) Vist 1293 ganger Lik innlegget
 

Knapt gått noen timer så er palestinaaktivister og realitetsfjerne individer i partiet Rødt på banen og mener CAF er feil fordi CAF har hatt den uhørte frekkhet å delta i et sporvognsprosjekt i Jerusalem.

Det de dustene ikke forstår er at konflikten i Midtøsten ikke løses gjennom å nekte kjøp av T-banevogner. Skulle politikere og Sporveien gi etter, må de velge det nest beste tilbudet, som sikkert er dårligere og dyrere enn hva CAF har levert.

Og hvem betaler prisen for det?

Det verste av alt er imidlertid at tunge medieaktører i Norge ukritiske opptrer som mikrofonstativ for disse i antall veldig få aktivistene.

Lenke: Aftenposten som mikrofonstativ

    Og den sedvanlige gjengen av yrkesdemonstranter melder seg Hans-Ole Sveia 8. mai 2024 kl.1949* #394588 (#394587) Vist 1265 ganger Lik innlegget
 

Kanskje noen i media endatil reiser med busser med karosseri type Merkavim Mars og er uvitende om hvor det er bygd? En god grunn til å unnlate å røpe det siste? Vi skal ikke skape problemer for Vy, AtB og Innlandstrafikk..

    Aftenposten og antall vogner Roar 8. mai 2024 kl.2147* #394589 (#394587) Vist 1321 ganger Lik innlegget
 

Aftenposten roter også med antallet vogner som skal anskaffes. Avisen skriver 20 vogner. Korrekt er 20 trevogners togsett, dvs. 60 vogner i alt.
NRK skriver derimot 20 togsett, som er korrekt.

Lenke: Nrk.no

      Nye T-banevogner til Oslo EspenLia 8. mai 2024 kl.2314 #394592 (#394589) Vist 1291 ganger Lik innlegget
 

Opsjon på 90 sett. Er det for å bytte ut de eldste MX3000 med åra?

    Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør Roar 9. mai 2024 kl.1254 #394607 (#394587) Vist 1250 ganger Lik innlegget
 

Fagbladet fokuserer på den valgte leverandørens virksomhet i Israel.

Lenke: Fagbladet

      Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør DCHalvorsen 9. mai 2024 kl.1342 #394608 (#394607) Vist 1318 ganger Lik innlegget
 

All ære til de som engasjerer seg mot krig, vold og undertrykkelse.

Men denne kampen mot leverandører av skinnegående materiell er bortkastet tid. I 2022 var det Norske tog som fikk gjennomgå fordi de hadde bestilt Coradia Nordic hos Alstom. Det varte to uker pluss et spørsmål fra en SV-representant i Stortinget.

Nå ligger det ingen bestillinger inne hos Siemens, men de har leveranser til de israelske jernbanene av Desiro-sett. Men hvem vet - kanskje dukker det opp flere Vectron-lok i Norge?

Da er det vel stort sett bare Stadler igjen de kan bestille fra, med mindre de vil at kineserne skal levere noe.

I tillegg er jo alle enige om at handelssanksjoner stort sett bare er symbolpolitikk. Det fører bare til at mellomhandlere tjener noen ekstra penger på å reeksportere, eller at andre selskaper overtar markedet.

I Russland trakk alle vestlige selskaper seg ut av bilproduksjon og salg. Reservedeler til vestlige biler kommer nå via mellomhandlere i -stan-land. Kineserne har stort sett overtatt alle bilfabrikkene de vestlige selskapene hadde. Aeroflot får fikset flyene sine i Iran - som da har spesialisert seg på å kopiere komponentene fra Boeing og Airbus.

Flytrafikken mellom Vesten og Russland har for det meste havnet hos Turkish Airlines. De har nå rene luftbroen til Russiske flyplasser og kan ta eventyrpriser for billettene

osv.

        Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør Eyolf Berg 9. mai 2024 kl.2322 #394636 (#394608) Vist 1174 ganger Lik innlegget
 

Ja, man kan gjerne - og med giod grunn - kritisere Israels framferd i Gaza, men man skal ikke glemme at det hele ble utløst av at Hamas opptrådte som lakeier for en viss russisk president som var desperat etter å få Vestens oppmerksomhet fort fra hans egen brutale krigføring i Ukraina.

        Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør Knut Time 10. mai 2024 kl.0300* #394641 (#394608) Vist 1271 ganger Lik innlegget
 

Midtøstenpolitikk hører vel egentlig ikke hjemme på dette forumet. Men når politikk først er brakt på banen vil jeg påpeke at det er helt legitimt å utfordre leverandører som kan hende profiterer på leveranser til israelske områder som er okkupert i strid med folkeretten. Jeg vil tro at Sporveien har kontroll på dette. I Bergen ble Alstom vurdert allerede i 2007. Og funnet OK. Senere var Efacec i det samme søkelyset. Og funnet OK. Men kort oppsummert: Man handler ikke med firma som profiterer i strid med folkeretten.

          Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør Tom Andre Källman 10. mai 2024 kl.1646 #394656 (#394641) Vist 1143 ganger Lik innlegget
 

Alt er politikk uansett hva resultatet er og blir. Ukraina vs Russland Folkerepublikken Kina vs Republikken Kina (Taiwan) Israel vs Palestina (Hamas og Hizbollah)
Jeg har inntrykk av at i Norge er det blant øvrigheten (myndighetene) Ukraina, Folkerepublikken Kina og Palestina som gjelder. I USA er det Israel, republikken Kina (Taiwan) og Ukraina som gjelder.
Ikke kjøp fra Folkerepublikken Kina sier myndighetene og USA , så løper VY og kjøper Kinabusser til Brakars anbud i Drammen og Mjøndalen.
Brennhet politikk fra min side og regning. SL 79 og 95 er mye bedre enn SL18 noen gang kommer til å bli for der var det lettere å få sitteplass, det er det viktigste og eneste saliggjørende når jeg tar trikken. Hva trikkeførere mener om saken lar jeg på båten gå.

            Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør Jan Erik Hole 10. mai 2024 kl.1658 #394657 (#394656) Vist 1137 ganger Lik innlegget
 

Har selv et inntrykk at mange busser i dag kommer fra kina og er stadig vekk innom et eller annet verksted

er vel få og spare mest mulig nå de gjelde og få bygget busser og man få deretter

jan erik fortsatt norsk

            Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør Hans-Ole Sveia 10. mai 2024 kl.1933* #394658 (#394656) Vist 1178 ganger Lik innlegget
 

Kina-busser er det vel ikke bare Vy som har i anbud for Brakar på linje 100 og 101. Det har du også i Hallingdal. Det har vi som buss for Flytoget Drammen-Asker. Også i Trøndelag og Nordland.

              Fagbladet går også hardt ut mot valget av leverandør Vestein Øvrom 12. mai 2024 kl.1308 #394712 (#394658) Vist 1080 ganger Lik innlegget
 

Vi losset 109 busser fra Kina rett før påske. De fleste til Agder pluss noen til Finnmark. Kommer ny båt med busser om ikke lenge, samme avsenderland.

          Nye T-banevogner til Oslo Roar 10. mai 2024 kl.1817* #394660 (#394641) Vist 1252 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Aftenposten går dypere inn i saken:
(Får ikke sjekket om artikkelen er åpen for alle eller ei)

Tenk hvor mye greiere alt var i tidligere tider. Da bestilte man fra Strømmen, Skabo, Høka eller en annen innenlandsk vognbygger og alle var fornøyde.

Lenke: Aftenposten

            Nye T-banevogner til Oslo Jan Arne Rødland 10. mai 2024 kl.1812 #394661 (#394660) Vist 1195 ganger Lik innlegget
 

Og CAF fortsetter å levere trikker til Oslo.

            10 % "straffetoll" på utenlandske anbud Kjetil Ryen 25. mai 2024 kl.1308* #395302 (#394660) Vist 756 ganger Lik innlegget
 

Helt opp til 80-årene var det en regel fra Industridepartementet (nå Energidepartementet) at utenlandkse tilbud skulle tillegges 10 % før sammenligningmed de norske anbud.

Dette visste jo de norske fabrikker godt om og de var også godt orientert om prisnivået så de norkse anbudene ble gjerner 8-9 % dyrere enn de ellers ville vært.

Norske forbrukere har betalt mye for å beskytte innenlandsk industri! Da jeg begynte i Oslo Lysverken hsøtenb 1987 gikk enda "ryktene" om hvor dumt dette systemet var. At det var mye korrupsjon og kartellvirksomhet i kraftbransjen som heller ikke gjorde tilbudene lavere er en annen sak, men omtrent i samme bilde.

Det var jo helt åpent at National Industri og NEBB delte markedet på vannkraftgeneratorer seg i mellom. Det ble til og med omtalt i National Industris årsberetning. Jge kan tenke at det samme skjedde mellom Skabo og Strømmens Værskted. Siemens og ASEA (senere ABB, nå Hitachi Energy) gjorde det samme: TRøndelag og Nord-Norge var "Siemens-land" og selskapene delte markedet seg i mellom og gjorde opp en gang i året der de nye prosentene ble fordelt for neste år for å "rette opp feilene fra i fjor". Norske strømkunder har betalt mye for dette kartellsamarbeidet! kOnkurranstilsynet avslørte dette og ila Siemens en kjempebot, mens ABB slapp unna for å ha samarbeidet med tilsynet.

Noen her som vet om samarbeiet mellom vognfabrikkene i Norge?

              10 % "straffetoll" på utenlandske anbud Erik W J 23. mai 2024 kl.1254 #395310 (#395302) Vist 833 ganger Lik innlegget
 

En straffetoll på 10 % betaler en ikke dyrt for i tider med noe arbeidsledighet - da er det faktisk svært lønnsomt for landets innbyggere.

Tidligere kalte en det ikke straffetoll, men i sammenligning med utenlandske leveranser trakk en fra det staten fikk av skatt på lønn fra dem som produserte varer innenlands.

                10 % "straffetoll" ble ikke betalt noe sted Kjetil Ryen 27. mai 2024 kl.1615 #395545 (#395310) Vist 697 ganger Lik innlegget
 

Systemet som var pålagt kraftbransjen av INdustridepartementet var at alle utenlandske tilbud skulle i vurdering mot tilbud fra "norske" firma tillegges 10 %.

Det var således ikke noe "straffetoll" som ble betalt inn noe sted og dermed kunne de "norsek" tilbyderne legge på prisene 8-9 % og allikevel vinne anbudet.

Jeg skriver bevisst "norske" tilbydere da Siemens Norge var eid av Siemens i Tyskland og National Industri var lenge eid av Westinghouse i USA og det samme gjledt flere "norske" firma. Jeg mener utenlandsandel måtte opplyses om i anbudet og det var kun denne delen som måtte økes med 10 % så firmaene hadde en viss "gummistrikk" her ved anbudsregningen.

Om systemet i praksis hjalp norsk industri har jeg ikke sette utredet.

                  10 % "straffetoll" ble ikke betalt noe sted Jan Arne Rødland 27. mai 2024 kl.1630 #395549 (#395545) Vist 687 ganger Lik innlegget
 

Og uansett blir det vi skattebetalere som til slutt får regningen.

Staten = Fellesskapet = skattebetalerne. Å bruke Staten eller Felleskapet er å lure skattebetalerne.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.42 sek
I dag 2299 treff på forum10, og 74346681 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13061 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.