Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Manglende vognhaller" i Plattformen

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Manglende vognhaller Terje Andersen 11. mai 2024 kl.0940 #394679 (#394632) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Går det an å tenke seg mer kostnadseffektive løsninger. Jeg tenker da på løsninger som gir muligheter for å varme opp der problemene er, eksempelvis et skjørt som legges inntil vognkassen og dekker ned til bakken så varmes området under togsettet opp. Jeg antar det er der be største problemene befinner seg.

Å varme opp en 5-6 m høy hall med en god del luft mellom togene må koste en god del, for ikke å snakke om investeringen. Jeg har inntrykk av at busser stort sett greier å stå ute, også om vinteren.

Terje

  Manglende vognhaller Morten Nordhagen 11. mai 2024 kl.1106 #394687 (#394679) Vist 812 ganger Lik innlegget
 

Togene trenger ikke å stå inne hver natt, men de trenger en mulighet til tining av is og effektivt vedlikehold. Problemet i vinter var at togsett stod ute i kø i ukevis mens de ventet på plass i verksted/vognhall. Som sagt har de skjønt dette på T-banen i Oslo, og på lokaltogene i Stockholm, som jeg nevnte som eksempler.

    Manglende vognhaller Jan Arne Rødland 11. mai 2024 kl.1554 #394696 (#394687) Vist 813 ganger Lik innlegget
 

Et par overbygde spor i et oppstillingsområde hvor f.eks. 4 togsett kan varmes opp
mens resten står ute? Det blir i alle fall mindre behov for oppvarming da.
2 spor med plass for 2 togsett i hvert spor?

      Manglende vognhaller Jan Erik Hole 11. mai 2024 kl.1614 #394697 (#394696) Vist 883 ganger Lik innlegget
 

Har de noen gang vært vognhaller for tog i norge, bort sett fra en og annen vognremise?

jan erik

        Lyntoghallen Roar 11. mai 2024 kl.2131 #394700 (#394697) Vist 948 ganger Lik innlegget
 

Lyntoghallen i Lodalen.

Lenke: Digitaltmuseum

        Noen vognhaller i Norge kkv 13. mai 2024 kl.1248 #394740 (#394697) Vist 737 ganger Lik innlegget
 

Det var (er) en vognremisse på Osyri (Nesttun-Osbanen). Den står ennå - og er synlig på Google Street Wiew.

På Vikersund står en liten motorvognhall for 87-motorvogner. Vikersund har også en vognremisse hvor det kan ha vært plass til ca 2 x 20 meter vogner. De står ennå - og er synlige på Google Street Wiew.

Garnes stasjon har vognremisse med plass til ca 1 1/2 boggivogn.

Voss stasjon hadde i smalsportiden noe som så ut som en åpen vognhall. Du kan finne den på digitalt museum.

På Thamshavn hadde Thamshavnbanen en hall for sin kongevogn.

Det finnes sikkert flere eksempler.

  Manglende vognhaller Herman 13. mai 2024 kl.1431 #394748 (#394679) Vist 625 ganger Lik innlegget
 

Hvor mye det koster å varme opp ett bygg er ikke avhengig av volum, men av overflaten av vegger og tak, pluss det som kommer inn i bygget, og som må varmes/tines opp.

To bygg med ett spor hver vil kreve like mye energi som ett bygg med fire spor.
En hall på 220 meter med ett spor vil kreve omtrent like mye energi til oppvarming som en hall på 110 meter med fire spor.

Energiforbruket kan reduseres kraftig ved å bruke mye isolasjon. ett skjørt blir kanskje 5 cm, mens en hall kan få 40 cm tykk isolasjon.

    Manglende vognhaller Terje Andersen 13. mai 2024 kl.1740 #394753 (#394748) Vist 605 ganger Lik innlegget
 

Vognhaller kan være bra det, men jeg tror Hermann glemmer en del ting. Togene skal ikke oppbevares permanent i vognhallen og kjøring inn og ut vil nok skifte ut mesteparten av lufta. Dessuten trengs det en viss luftutskifting for å holde gode arbeidsforhold i hallen. Sannsynligvis ingen problem med rimelig sirkulasjon av materiell. Og varme har en tendens til å stige opp. Varmen under taket er lite nyttig.

Jeg tror et skjørt som bidrar til å holde varmen under toget er nyttig uansett, og kanskje vel så nyttig i en vognhall hvor man da kan prøve å holde varmen der den gjør mest nytte for avising.

Terje

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.08 sek
I dag 3956 treff på forum10, og 74348338 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13062 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.