Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "69-settene Knoll og Tott" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Lokaltrafikken rundt Oslo først på 1980-tallet Roar 11. mai 2024 kl.0947 #394680 (#394676) Vist 731 ganger Lik innlegget
 

Som tidligere beskrevet var ruteopplegget på denne tiden beinhardt. Korte snutider både på Oslo S og Ski, og enda snauere på Spikkestad. Dessuten lite slakk i kjøretidene underveis. Pluss alle endørsvognene BS 69B. Dette opplegget var dømt til å føre til dårlig punktlighet.
Det vi kaller innrlokalen utførte en mye større andel av den totale reisetrafikken mellom Oslo og Ski, Lillestrøm og Asker/Drammen enn i dag.

På Østre linje gikk det fremdeles mye gamnelt materiell i rushtiden, tp. 65/67. Togene 176, spm jeg mener at ankom Oslo rundt 8.30 og 185 som avgikk rundt 15.25. Dessuten i morgentoget motsatt vel, fra Oslo ved 07-tiden. Dette hadde sth. = 70 km/h og var vel ikke lenger så veldig konkurransedyktig.

D-settene bedret naturligvis etterhvert situasjonen en del. Men disse hadde en ny type seter som ble oppfattet som ganske ukomfortable. Pendlerne var raskt ute med å klage på disse. Etter ganske mange år fikk en del av dem noe mer stopp i setene for å bli mykere. I dag er disse setene heldigvis borte.

Bilde: 69.052 med "bøtteseter", men med mykere og tykkere stopp, 2016.

        Navnene Knoll og Tott Roar 11. mai 2024 kl.1029* #394682 (#394680) Vist 763 ganger Lik innlegget
 

Når to 69-sett først skulle få disse navnene, kunne man ikke valgt noen bedre enn 50 og 51. Tegneseriefigurene bor som kjent sammen med familien og noen andre på en idyllisk sydhavsøy. Handlingen er å gjøre rampestreker mot hverandre. Når det er Knoll og Tott som har stått for ugagnen ender det med at de får juling av faren med mindre de får beskyttelse av moren.

Både 69-50 og 69-51 ble etter hvert innblandet i flere stygge kollisjoner og skifteuhell. Togsett ute av drift over lengre tid og gjenoppbygging av frontpartier. F.eks. gikk 69.075 ganske lenge sammen med 851 og 651 etter en slik kollisjon.
Etter hukomnelsen var det buttkjøringer i Kristiansand og Bergen, kollisjon med arbeidstog nord for Roa og også en storsmell på Jæren.
Ikke sikker på om noen av de fire frontene i dag er originale. Minst tre av fire er nybygde.
Togsettene står i dag parkert i Narvik. Der får de foreløpig ikke gjort noe mer ugagn.

Lenke: NJK Materielldatabasen

        Seter og sittekomfort DCHalvorsen 11. mai 2024 kl.1015 #394683 (#394680) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror det er mulig å skrive en hel bok om dårlige seter i nytt NSB-materiell fra 80-tallet og utover. På denne tiden hadde jo NSB også en klagestorm gående på setene i det nye type 7-materiellet.

Men en ting skal NSB ha i presentasjonen av 69D. Selskapet sa aldri at setene var komfortable, derimot "sitteriktige".

Ser det også i dag. Det har vært mye buss for tog på Vossebanen det siste gode halve året. Jeg forhører meg ofte blant kolleger og elever som da må ta bussen istedenfor toget og hva de synes om det

Det fine med bussen, sier de, er de gode setene. Men så er det jo også stort sett turistbusser som går som buss for tog. Jeg opplevde det faktisk selv for en tid tilbake. Etter en lang reise fra Oslo til Arna i en B7 var det utrolig godt å sette seg i en turistbuss det siste strekket inn til Bergen.

          Seter og sittekomfort Thor Bjerke 11. mai 2024 kl.1207 #394689 (#394683) Vist 776 ganger Lik innlegget
 

NSB begynte for en del år siden med en omtrent vannrett sittepute, mens sitteputen tidligere hellet bakover. Jeg tror dette bidrar til dårlig sittekomfort. Samtidig kom den harde stoppingen. Det skal bli spennende å se om dette videreføres i nye fjerntog.

Det ser ut til at de som produserer seter til buss har skjønt dette.

          Seter og sittekomfort Stein Jaksjø 11. mai 2024 kl.1418 #394692 (#394683) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Skrive bok eller ikke skrive bok; en som har skrevet en petitartikkel om setene, er "Knuppers", Aftenposten-journalisten Knut A. Nilsen.

Han skriver at han kom krokbøyd og rygglidende på jobb i avisen en morgen, hvortil kollegene spurte hva som muligvis feilte ham.
-- Å, svarte Nilsen, jeg tror jeg har fått 69D.

Hilsen Stein J

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.44 sek
I dag 7002 treff på forum10, og 74050511 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13016 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.