Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen? " i Plattformen

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen? Roar 18. mai 2024 kl.0929 #394958 (#394953) Vist 772 ganger Lik innlegget
 

Dette med kamp mellom distriktene om å få nytt materiell var vel ikke noe nytt med tp. 69? Tvert i mot.

Tp. 69 til Bergen og senere Stavanger innebar at Oslo måtte fortsette å bruke eldre materielltyper og i større utstrekning. Så det er lett å forstå Oslo distrikt sitt syn her.

Når det nevnes tp. 69 til Stavanger og Jærbanen, kommer man ikke utenom navnet Dagfinn Berge. Det var vel han som fikk til dette da han var sjef på Jærbanen. For øvrig et meget kjent navn i jernbanebransjen i Norge.

Lenke: Jernbanemagasinet

    Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen? Roar 18. mai 2024 kl.0954 #394962 (#394958) Vist 815 ganger Lik innlegget
 

Kan legge til at etter at Bergen fikk tp. 69 ble noe 65/67 - materiell derfra overført til Oslo. Likeledes fikk Oslo noen 68A fra Stavanger etter at tp. 69 ble satt inn på Jæren.

I Bergen ble 65/67 etter dette mest brukt i Arna-lokalen.

      Type 69 i Flåm og i Bergen Gunnar Farestveit 18. mai 2024 kl.1242* #394974 (#394962) Vist 822 ganger Lik innlegget
 

Prøvekjøring med type 69 på Flåmsbana hadde vel også sammenheng med at NSB ønsket å kjøre gjennomgående tog Bergen-Flåm t/r. Slike tog gikk iallfall på 1980-tallet, fra Flåm tidlig morgen og retur fra Bergen i 17-tiden. Vet ikke hvor lenge dette opplegget varte, mulig det ble slutt da E16 Flåm-Gudvangen-Voss ble åpnet i 1991-92.

    type 69 til Jærbanen DCHalvorsen 18. mai 2024 kl.1119 #394969 (#394958) Vist 829 ganger Lik innlegget
 

Det er nok ganske mange man ikke kommer utenom i den prosessen, og til syvende og sist var det Stortinget som bestemte.

Utløsende faktor var at NSB rundt 1990 fikk levert 69D-settene 75 til 80, i tillegg kom 12 mellomvogner til 69C.

Det man kan spekulere i er hvilken rolle Arne Rettedal spilte i dette. Han ble styreformann i NSB omtrent på denne tiden. Rettedal gis på mange måter æren for at utenlandske oljeselskaper etablerte seg i Stavanger på slutten av 60-tallet. Han var en høyt profilert ordfører i Stavanger, senere statsråd og fylkesordfører i Rogaland.

I tillegg kom et lokalt folkelig engasjement for nytt materiell i form av en meget talefør aksjonskomite.

      69.080 og andre Roar 18. mai 2024 kl.1159* #394971 (#394969) Vist 853 ganger Lik innlegget
 

Av disse var 69.080 ekstra og erstatning for 69.054 som hadde brent opp.
Siden vi er inne på 69-80 kan jeg legge til:

Det ble også bestilt og bygget en styrevogn til togsettet, 69.680. Ikke så lenge etterpå inntraff Nordstrand-ulykken. 69.068 ble totalskadet og både styrevogn 69.654 og mellomvogn 69.868 ble til overs. Men de ble brukt under OL-trafikken sammen med 69.050. Mellom- og styrevogn i 50-settet var tatt inn til ombygging til 69E.
Senere ble 69.654 og 66.868 ombygget til mellomvogner og satt inn i de to 69C-settene som i utgangspunktet ikke fikk egne og nybygde mellomvogner. BS 69.654 ble til B 69.836 og B 69.868 ble til B 69.837.
Mellomvogn 69.854, som var bestilt og under bygging da 69.054 brant opp, gikk først en tid i togsett 69-64. Deretter stod den en tid ledig.

I dag går den samnen med 69.080 og 69.680. Det hører med til historien at ved to anledninger er 68.854 blitt feilmerket med 69.880 etter at 80-settet hadde vært inne til omlakkering. Men i dag har den sitt riktige nummer.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 11565 treff på forum10, og 74355947 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13062 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.