Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Type 69 for første gang i Flåm og i Bergen? " i Plattformen

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    type 69 til Jærbanen DCHalvorsen 18. mai 2024 kl.1119 #394969 (#394958) Vist 832 ganger Lik innlegget
 

Det er nok ganske mange man ikke kommer utenom i den prosessen, og til syvende og sist var det Stortinget som bestemte.

Utløsende faktor var at NSB rundt 1990 fikk levert 69D-settene 75 til 80, i tillegg kom 12 mellomvogner til 69C.

Det man kan spekulere i er hvilken rolle Arne Rettedal spilte i dette. Han ble styreformann i NSB omtrent på denne tiden. Rettedal gis på mange måter æren for at utenlandske oljeselskaper etablerte seg i Stavanger på slutten av 60-tallet. Han var en høyt profilert ordfører i Stavanger, senere statsråd og fylkesordfører i Rogaland.

I tillegg kom et lokalt folkelig engasjement for nytt materiell i form av en meget talefør aksjonskomite.

      69.080 og andre Roar 18. mai 2024 kl.1159* #394971 (#394969) Vist 856 ganger Lik innlegget
 

Av disse var 69.080 ekstra og erstatning for 69.054 som hadde brent opp.
Siden vi er inne på 69-80 kan jeg legge til:

Det ble også bestilt og bygget en styrevogn til togsettet, 69.680. Ikke så lenge etterpå inntraff Nordstrand-ulykken. 69.068 ble totalskadet og både styrevogn 69.654 og mellomvogn 69.868 ble til overs. Men de ble brukt under OL-trafikken sammen med 69.050. Mellom- og styrevogn i 50-settet var tatt inn til ombygging til 69E.
Senere ble 69.654 og 66.868 ombygget til mellomvogner og satt inn i de to 69C-settene som i utgangspunktet ikke fikk egne og nybygde mellomvogner. BS 69.654 ble til B 69.836 og B 69.868 ble til B 69.837.
Mellomvogn 69.854, som var bestilt og under bygging da 69.054 brant opp, gikk først en tid i togsett 69-64. Deretter stod den en tid ledig.

I dag går den samnen med 69.080 og 69.680. Det hører med til historien at ved to anledninger er 68.854 blitt feilmerket med 69.880 etter at 80-settet hadde vært inne til omlakkering. Men i dag har den sitt riktige nummer.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 11640 treff på forum10, og 74356022 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13062 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.