Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Nei" i Plattformen

Hele tråden har 31 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Grunnforhold i Østfold Carl Fredrik Tjeransen 22. mai 2024 kl.1414* #395234 (#395227) Vist 1166 ganger Lik innlegget
 

Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) har et kart over kjente forekomster av kvikkleire ( https://geo.ngu.no/kart/nadag/). Her er Fredrikstad et av de områdene i Østfold med størst problemer.

Det er nok mulig å planlegge med å bygge mest mulig oppå leira ved bruk av flåtelignende konstruksjoner. Men historien viser at å bygge i Fredrikstad er vanskelig. Det siste større byggeprosjektet i Fredrikstad Rv 110 Ørebekk-Simo ble flere år forsinket fordi de ved bygging av Seut-brua ikke klarte å nå fast grunn for to av brupelene. Siden har Statens Vegvesen og entreprenøren kjempet i retten om hvem som har skyld i problemene. Teknisk Ukeblad om saken: https://www.tu.no/artikler/riksvei-110-og-seutbrua-park-anlegg-vant-fram-mot-vegvesenet/509808 "

I Moss ble det valgt en løsning med skjæring gjennom løsmasser som viste seg å være kvikkleire. Det er vel så langt unna en flåteløsning som det er mulig å komme. Foreløpig finnes det ikke en detaljplan på hvordan Haug-Seut skal bygges eller hvordan risikoen for kvikkleiren skal håndteres, derfor er kostnadsanslaget i forslaget til NTP høyst usikkert.

          Byggegrunn i Moss Sven Pran 22. mai 2024 kl.1448 #395236 (#395234) Vist 1193 ganger Lik innlegget
 

Selv om jeg har familie etc. i Moss kan jeg ikke påberope meg førstehånds kjennskap til grunnforholdene der. Men faktum er så vidt jeg forstår at det er generell stans i all byggeaktivitet øst for kanalen mellom Moss og Jeløya (syd for broen over til Jeløya).
Jeg mener å huske en rapport om at istedenfor å bygge ut (eller om) Moss stasjon burde hele jernbanelinjen gjennom Moss flyttes østover til omtrent der E6 ligger i dag?
Det sier jo også litt at det for lengst er blitt full stans i dobbeltsporet gjennom og forbi Moss?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.07 sek
I dag 4504 treff på forum10, og 73717163 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12974 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.