Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Nei" i Plattformen

Hele tråden har 31 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Jernbaneutbygging gjennom Østfold Erik W J 22. mai 2024 kl.1617 #395248 (#395231) Vist 1205 ganger Lik innlegget
 

Da ser jeg at Finn går inn for styrt avvikling av jernbanen i Norge - vi klarer oss visst godt uten i følge ham...

Göteborg er Norges største havn, og det ser ikke ut til å endre seg med det første. Om vi så på hvor mye av dette godset som via Göteborg og til og fra steder i Norge som er naturlig å betjene med jernbane. Da tror jeg vi vil se at mye av dette godset kunne ha vært kjørt i direktetog mellom Göteborg og disse destinasjonene. F.eks. kunne det kjøres tog mellom Göteborg og Stavanger, Bergen og Trondheim. I dag er Alnabru en propp i transportsystemet, og den kunne ha vært avlastet om en hadde lagt til rette for det og fått transportbrukerne til å tenke litt annerledes for varer som bruker sjøveien via Göteborg.

              Gøteborg havn Ståle Ualand 22. mai 2024 kl.1758 #395250 (#395248) Vist 1221 ganger Lik innlegget
 

Det er egentlig litt rart at så godt som null av godset fra Gøteborg går til Norge per bane. Nå går det to tog i uka.....

Fra Gøteborg går det en haug med pendler til terminaler lengre inn i landet. Avstandene er faktisk ikke så veldig store til de som ligger nærmest Gøteborg.

Siste skudd på stammen er en pendel som er opprettet mellom Bastuträsk og Gøteborg havn. Ferdig saget trelast er hovedtyngden. Og operatøren er av alle mulige Grenland Rail. To rundturer per uke.

Egentlig litt merkelig at ingen svenske har prøvd seg på transport til Norge fra Gøteborg. På den annen side, de pendlene som drives fra Gøteborg er stort sett ordnet slik at jernbaneoperatørene trekker togene. Andre har ansvar for å fylle dem.

                Hirtshals havn DCHalvorsen 22. mai 2024 kl.1845 #395252 (#395250) Vist 1228 ganger Lik innlegget
 

Det ser snarere ut som om Hirtshals havn seiler opp som en ny mulighet. Nylig kjørte DB Cargo et testtog fra Duisburg opp dit. Målet er å få den intermodale lasten over på fergene til Norge. CargoNet deltok også på presentasjonen.

Nå har terminalen i Hirsthals stort sett ligget brakk siden den ble anlagt for en del år siden. Det største problemet den siste tiden har vært mangel på godstoglok med ERMTS-utrustning. Store deler av jernbanenettet på Nord-Jylland er gått over til dette signalsystemet, og alt man har hatt å hjelpe seg med er en brukt svensk skiftetraktor som har dette utstyret. (Den skimtes så vidt på et av bildene i lenken under).

Men nå vil DB Cargo satse mer.

Lenke: Moderne Transport om saken

                2000 trailere pr dag Ole-Jacob Thorkildsen 22. mai 2024 kl.1847 #395254 (#395250) Vist 1219 ganger Lik innlegget
 

I forbindelse med reportasjer om køene på Svinesundsbroen står det at det passerer 2000 trailere på grensen hver dag. Det burde være marked for å frakte noe av dette med tog ja.

              Jernbaneutbygging gjennom Østfold Finn Halling 22. mai 2024 kl.1848 #395255 (#395248) Vist 1177 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

"Da ser jeg at Finn går inn for styrt avvikling av jernbanen i Norge - vi klarer oss visst godt uten i følge ham..."

Nei. Men er det uansett riktig ressursforvaltning å bygge dobbeltsporet jernbane når det allerede er firefelts motorvei?

Viktig også identifisere høytflyvende teorier som det knapt finnes en politiker som vil bruke en krone på. Se på Alnabru-terminalen (et åpenbart og viktig prosjekt), som har vært "sprengt" i snart 30 år. Men hvorfor gjør ikke politikerne noe med det?

Det bedrøvelige nå er at dagens samferdselsminister vil bruke et ukjent gigantbeløp på å bygge et ikke-planlagt dobbeltspor i kvikkleira i Østfold. Og samtidig skrote et annet byggeklart prosjekt - Ringeriksbanen. Har vi sett større kollaps i samferdselspolitikken tidligere i Norge?

                Jernbaneutbygging gjennom Østfold Erik W J 22. mai 2024 kl.2025 #395258 (#395255) Vist 1168 ganger Lik innlegget
 

Dobbeltsporet til Fredrikstad er også jeg skeptisk til om alle pengene skal havne i kvikkleira, men jeg ser samtidig at jernbanen i Norge er avhengig av en god forbindelse til Europa. EU har også satt forbindelsen til Oslo som prioritert, så får en se hvordan en løser det.

Sannsynligvis er det god samferdselspolitikk og ressursutnyttelse å bygge dobbeltspor der det er firefeltsvei om trafikkgrunnlaget er godt. Det er ikke god miljøpolitikk med den trafikken en har på E6 med tunge vogntog. Det er fortsatt betydelige miljøproblemer også om en skulle klare å elektrifisere dem.

                  Jernbaneutbygging gjennom Østfold Finn Halling 22. mai 2024 kl.2212 #395265 (#395258) Vist 1097 ganger Lik innlegget
 

Men er god samferdselspolitikk = god miljøpolitikk = godt for naturen? Hvor mye natur skal raseres for at det skal bli lettere å frakte personer og gods? I årevis har mantraet vært "mer gods fra vei til jernbane", "jernbane er mer miljøvennlig enn bil" osv.

Så har det kommet forsiktige antydninger om at vi må reise mindre, fly mindre osv. Transport står for mye av klimagassutslippene og naturinngrepene som alle transportårene medfører, er enorme. Når skal man slutte å pøse på med alt; hvorfor ikke heller tenke nytt - mindre mobilitet, mer kortreiste varer osv.?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.29 sek
I dag 3761 treff på forum10, og 73716420 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 12974 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.