Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Ekebergbanen for 50 år siden - del 2" i Årgangsbilder Trikken

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Flotte bilder - mye mimring Kjetil Ryen 23. mai 2024 kl.1155* #395297 (#395262) Vist 993 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg begynte på EB i april 1972 og husker alt dette. Særlig bildet av 106 i tog fikkmeg virkelig til å mimre. Disse vognene hadde kort plattform så det var lett å gå en kupé til neste. Vognene var jo også kraftige så de dro skikkelig unna selv i tog.

Jeg mener at 1016 burde blitt museumsvogn på grunn av klappevinduene, men den var kanskje i dårligere stand enn 1014?

De "store vognene" 1013-1016 ble mye finere etter at de fikk skjørt rundt det hele.

Disse bildene fikk meg skikkelig til å mimre om den fineste arbeidsplassen jeg har hatt: Holtet!

De reisende elsket Banen og det var aldri bråk med de reisende fra Nordstrandsplatået.

Bildene av togene fikk meg til å huske at det gikk et ekstratog omtrent 0730 (var det ikke?) fra Bråten og da kom det ofte to herrer som nok var godt bekjente for de snakket sammen helt til de kom til toget der den ene gikk inn på motorvogna og den andre på tilhengervogna. Hver gang!

Det gikk også et ekstratog fra Ljabru et par minutter for rutetoget så det var tre tog som dro mot byen med få miutters mellomrom. DEtte var en hodepine for trafikkplanleggerne i Sporveien som lurte på hvordan det ville gå etter at de små Gullfiskene overtok, men det gikk bra for folk spredte seg utover.

Skulle disse tre togene vært erstattet med Büssing-busser måtte det kanskje 8-9 busser til!

Mimre, mimre - EB-tida med de gamle vognene (som til dels var langt nyere enn Gullfiskene som tok over) var en fin tid!

  EB 1013-1016 Erik W J 23. mai 2024 kl.1245* #395307 (#395297) Vist 1019 ganger Lik innlegget
 

Det var bare 1013 som hadde noenlunde brukbar vognkasse.

På 1013-1016 var vognkassene svært lettbygde og hadde lite å gå på mht. korrosjon. Ellers var det vel ingen grunn til ta vare på en vogn med med lufteklaffer i stedet for vinduer? Vognene ble levert med luftevinduer.

    1013 Roar 23. mai 2024 kl.1248 #395308 (#395307) Vist 975 ganger Lik innlegget
 

Leveransefoto av 1013.

Lenke: Digitaltmuseum

      Klaffevinduer vel? Kjetil Ryen 25. mai 2024 kl.1225 #395391 (#395308) Vist 810 ganger Lik innlegget
 

Jeg har alltid trodd 1013-1016 ble levert med klaffevinduer med glass som etterhvert ble skiftet til plater, som på 1016, og siden til skyvevinduer.

Det er helt greit å bevare 1013 i nåværende stand, men i "beste LTF-stil" hørte ejg utallige ganger i min tid i LTF at 1013 skulle restaures og det hadde nok blitt enklere med 1016 som utgangspunkt. Da måtte jo også et sett med vendbare seter også blitt tatt vare på. Disse setene ble jo tatt til Simensbråten-vognene som byttet ende på Jomfrubråten.

        Ekebergbanen for 50 år siden - del 2 Roar 25. mai 2024 kl.1233 #395392 (#395391) Vist 826 ganger Lik innlegget
 

De omlwggbare setene i 1013, 1014 og 1016 ble tatt til vognene 1001, 1003 og 1004, som skulle gå på Simensbråten. 1015 beholdt sine omleggbare seter inntil kollisjonen i 1972 og påfølgende utrangering.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Årgangsbilder »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.54 sek
I dag 6157 treff på forum10, og 76347387 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13206 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.