Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Vinterbro" i Trikken

Hele tråden har 7 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Vinterbru ja... bortsatte vogner må smøres! Kjetil Ryen 23. mai 2024 kl.1226 #395301 (#395200) Vist 444 ganger Lik innlegget
 

Jeg var med på å legge det sporet HaWa-vognene står på på bildet.

Jeg maste igjen og igjen i huset vårt (der det tidligere hadde vært bensinstasjon) at alt av bolter og ledd i understell og boggier måte settes inn med olje, gjerne brukt motorolje som jo er billig, men forgjeves.

Hvor ille det kan gå opplevde jeg med HØKA-tilhengeren i Trondhjem som jeg var litt med å sette i stand. Vi måtte få vogna "rullbar" og alt stod i rust. Bremsesystemet ble tatt av, men strekkfiskene som ble benyttet til å etterstramme for bremseklossenes forbruk satt dønn fast.

Vi jobbet på verkstedet på Øya (tror jeg) og fikk låne gassbrenner, satte strekkfiskene i skrutsikke og varmet opp strekkfiskene til de var lett glødende og dro det vi orket, og fra hverandre kom de! Så var det å låne gjengelærer og gjenge opp stekkfiskene og boltene, smøre og sette sammen igjen. Riktig bra ble det. Jeg mener arbeiderne i sporvognsverkstedet ble litt imponert, de så nok på oss "tussiaster" som teoretiske akademikere og romantikere uten noen praktisk erfaring. Sporveishistorisk Forening har vist hvor mye en liten entusiastisk gjeng kan få til. Imponerende hvor mange kjørebare vogner det er i Trondhjem!

Jeg håper LTF regelmessig smører opp, fjærer, understell og boggier på alle bortsatte vogner. Olja trenger inn litt etter litt og det er brae å pøse på regelemssig. Da kan det i en fjern framtid bli mulig å få vognene "rullbare" igjen.

  Pensjonistjobb? Roar 23. mai 2024 kl.1244 #395306 (#395301) Vist 448 ganger Lik innlegget
 

Måtte være en utmerket pensjonistjobb for en med god kompetanse? Han vil garantert få dekket utgiftene til smøremidler.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 174141 treff på forum10, og 74217650 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.