Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Trikk til Aker sykehus og Bjerke" i Trikken

Hele tråden har 12 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Oslo-pakke 3 har satt av 1,9 milliarder til trikk til Bjerke Kjetil Ryen 27. mai 2024 kl.0710* #395383 (#395352) Vist 837 ganger Lik innlegget
 

Her fra NRKs oppslag om Oslo-pakke 3, se lenke nedenfor:

"Trondheimsveien og trikk

Som NRK tidligere har fortalt, har Oslo Ap vært skeptiske til å legge nye prosjekter inn i pakka.

Unntaket har vært en ombygging av Rv.4 Trondheimsveien gjennom Groruddalen. Ønsket er en mer miljøvennlig bygate med mindre trafikk gjennom de tett befolkede drabantbyene.

Også der er partene nå enige om sette av penger til planlegging.

På samme vei har det også lenge vært planer om trikk, i første omgang til Bjerke.

Og det er faktisk satt av penger til forlengelse av trikken fra Sinsen og nordover, nærmere bestemt 1,9 milliarder kroner.

I tillegg er det satt av 400 millioner for å styrke busstilbudet i Groruddalen.

– Jeg er stolt av at vi endelig får til et skikkelig kollektivløft i Groruddalen, sa Marit Vea da avtalen ble lagt fram."

Er det den regulerte trikketrase til Bjerke som fortsatt er aktuell?

En for trikken i Oslo meget interessant opplysning er denne:

"Hele T-banesystemet er imidlertid i spill. Partene vil utrede enklere og billigere måter å løsne proppen gjennom Oslo sentrum på enn å bygge helt ny sentrumstunnel."

Det er tidligere utredet at trikk på Ring 2 vil gjøre ny T-banetunnell unødvendig, men Ruter, som ikke er særlig glad i trikken for å si det mildt, fikk jo i stand en "motmelding" som la trikk på Ring 2 død og Bystyret tok denne utredningen til etterretning, dessverre.

Etter den melding som nå kom med ønske om å se på billigere løsinger enn en ny T-banetunnell bør det bli mulig å se på trikk på Ring 2 med nye øyne.

T-banetunnellen som MDG har foreslått er bare tåpelig, se lenke:

https://www.nrk.no/stor-oslo/mdg-vil-bygge-ny-t-banelinje-i-indre-by-1.16806356

En T-banetarm ned til Filipstad vil trafikkmessig være vannskelig og får alt for lite trafikkgrunnlagg for en T-banelinje. Dessverre vil sike idiotforslag kreve utredningskapasitet og bortkastede diskusjoner mellom "partene".

Lenke: Om Oslo-pakke 3

  Oslopakke 3 Jan Arne Rødland 25. mai 2024 kl.1410 #395404 (#395383) Vist 770 ganger Lik innlegget
 

Og en betydelig del av utbyggingen skal finansieres med bompenger. Samtidig vil
f.eks. MDG ha ned biltrafikken. Allerede i dag ser vi at overgang til el-biler med
lavere bompenger enn fossilbiler reduserer bompengeinntektene til utbyggingen. Og
så ryker prognosene, utbyggingene blir dyrere, tildels mye dyrere, enn beregnet.

  Eldre herremenn og Miljøpartiet de Grønne DCHalvorsen 25. mai 2024 kl.1758 #395414 (#395383) Vist 837 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

passer ikke sammen. I Sverige gjorde man en undersøkelse blant mannlige velgere for å se hvordan oppslutningen minsket i takt med alder. Fra 85 år og oppover var det ingen svenske menn som ville stemme på Miljøpartiet.

Tilsvarende her i Bergen gjorde man en undersøkelse om eldre menn og bybaneutbygging. Jo høyere alder, desto mer forbitret motstand mot Bybanen.

Men - til saken. Jeg synes det er positivt med den foreslåtte kollektivsatsningen i Oslo, og at det måtte et nytt politisk flertall for å få det til, er enda bedre.

Her i Bergen har alt stoppet opp med det nye Høyre-dominerte byrådet. Så var det da også en undersøkelse nylig der man sjekket politisk tilhørighet opp mot engasjement for kollektivtrafikk. Det viste seg at partiet Høyres velgere var de som brydde seg minst om kollektivtrafikken og å satse på den.

    Alt har stoppet opp Knut Time 25. mai 2024 kl.2118 #395421 (#395414) Vist 823 ganger Lik innlegget
 

"Her i Bergen har alt stoppet opp med det nye Høyre-dominerte byrådet." Det er en helt riktig analyse! Ikke bare har Bybanen fått en bråstopp. Posten flytter til Bjørnafjorden og på Mindemyren skjer det ingen ting. Det har faktisk ikke skjedd noentingsomhelst med Meyer ved roret. Kaaaanskje blir eiendomsskatten redusert med et par hundre kroner neste år!

      Alt har stoppet opp Jan Erik Hole 25. mai 2024 kl.2121 #395422 (#395421) Vist 822 ganger Lik innlegget
 

En ting dere der borte er at dere har fått en museumssporvei som ikke er andre steder i landet vårt

jan erik

        Museumssporveien Eyolf Berg 25. mai 2024 kl.2145 #395423 (#395422) Vist 902 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Den kan du i hvert fall ikke takke det nåværende byrådet for.

          Museumssporveien Jan Arne Rødland 26. mai 2024 kl.1307 #395446 (#395423) Vist 823 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Når man er så ivrig på å få styre at man gir avkall på sine prinsipper og prioriteringer er det ikke mye å rope hurra for lei meg

    Eldre herremenn og Miljøpartiet de Grønne Odd Fjeldstad 26. mai 2024 kl.1945 #395487 (#395414) Vist 762 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Tja. Vi skal vel helst ikke flagge for mye politisk standpunkt her i Forumet. "NJK er en upolitisk forening" (osv) het det en gang i klubbens formålsparagraf. Ingen skulle oppfatte NJK som en slags halvkommunistisk ungdomsgruppering som var så i vinden i begynnelsen av 70-tallet.

At jeg nå er 85 år og "heier på" MDG er helt uinteressant for forumet. Hvorfor sier jeg det da?
Jeg tror ikke man uten videre skal ta det for gitt at politisk oppfatning har med alder å gjøre. Men det er riktig, jeg sliter ofte i diskusjoner med jevnaldrende i forsvar for natur- og miljø.

      Jernbaneinteresse er selvsagt også politikk Kjetil Ryen 29. mai 2024 kl.1827* #395744 (#395487) Vist 582 ganger Lik innlegget
 

På NJKs hjemmesider står det:

"I dag lyder formålsparagrafen slik:
. være et arbeidsfellesskap og møtested for alle landets jernbaneinteresserte
. utbre interesse for nåtidig og historisk jernbane og jernbanedrift
. arbeide for at jernbanehistoriske fortidsminner blir tatt vare på og om mulig holdt i drift
. samarbeide med andre som har beslektede interesser."

Formuleringen er ikke akkurat "revolusjonær" i forhold til interesse for utviklingen mot en moderne jernbane i Norge, men NJK skal altså "utbre interesse for nåtidig og historisk jernbane...".

Innleggene i rommet Plattformen og andre er stadig meget politiske i forhold til for eksempel dagens organisering av våre få jernbaner i Norge. Nå er jo ikke disse meningene NJKs meninger, men det kan vel fastslås at NJKs forsiktighet for ikke å "fornærme" NSB som ga tillatelser til å kjøre museumstog var i en tid som forlengst er forbi.

Utfordringen er vel heller å få Bane Nor til å ta ansvar for noe annet enn alt det statiske rundt jernbanen som er tatt vare på og begynne å interessere seg for hvordan det skal kunne kjøres musumstog i framtida. Det gjelder ikke bare oppbevaring av materiellet, men ikke minst hvordan kompetansen på vedlikeholdet av det eldre materiellet skal opprettholdes, for eksempel damplokomotiver. Dette er jo et stort saksområde som jeg bare skraper i overflaten av og det er godt kjent i alle museumsforeninger.

        Jernbaneinteresse er selvsagt også politikk Henrik B. Backer 29. mai 2024 kl.1940 #395749 (#395744) Vist 631 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

I tidligere tider stod det i formålsparagrafen at klubben var "upolitisk". Det stemmer ikke og det ble tatt ut av vedtektene. Når NJK jobber for å få bedre rammebetingelser for sikring, bevaring og kjøring av museumstog, er det i høyeste grad et politisk arbeid. Men NJK er partipolitisk nøytral. Men politikk driver NJK med hver eneste dag!


Beste hilsen Henrik B.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.28 sek
I dag 174308 treff på forum10, og 74217817 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.