Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 11. nivå av toppinnlegget "Hva skjer med museumsbanene i Sverige?" i Museum

Hele tråden har 34 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                    Dinosaurer og damplokomotiv Morten Tranøy 12. juni 2024 kl.1430 #396698 (#396689) Vist 1008 ganger Lik innlegget
 

Da jeg jobbet på Norsk Teknisk Museum kom det ofte (oftere og oftere) ungdom som ville ha info om veteranbiler. Som regel trodde vi at ønsket var info om A- og T-Ford og dess like.

Men neida, vi tok helt feil. Og skal si vi ble overrasket. Veteranbilene ungdommen skulle ha info om var f eks Volvo Amazon, Ford Cortina og Taunus 12 M - akkurat slike biler foreldregenerasjonen ganske nylig hadde forlatt.

Synes jeg ser noe om dette for dagens interesse for fotografier av tog. Nå går det i el 14 og 16 og litt BM 69. Den kjempestore interessen for Di 3 og Nohab synes å bli mindre og mindre.................

                      Dinosaurer og damplokomotiv Kjetil Næss 12. juni 2024 kl.1711 #396706 (#396698) Vist 1005 ganger Lik innlegget
 

Synes jeg ser noe om dette for dagens interesse for fotografier av tog. Nå går det i el 14 og 16 og litt BM 69. Den kjempestore interessen for Di 3 og Nohab synes å bli mindre og mindre.

Jeg er ikke helt enig. Min største erfaring på rullende materiell må sies å være Jernbanemuseets stålvogntog. Som mangeårig leder av venneforeningen og som styremedlem av museet i en årrekke var jeg med mens materiellet fremdeles gikk i drift de siste årene på Nordlandsbanen, før utvelgelse til bevaring/bruk kom i gang.

Denne prosessen som har pågått fra 2011/2012 og frem til dags dato har vært utrolig spennende, givende og gitt meg noen fine aha-opplevelser. Og det jeg registrerer når dette toget har sine åpne turer, er alle de unge generasjonene som ofte blir med på hver tur. Dette er tog som fotograferes og filmes - mye. Og det deles mye på nettopp sosiale medier. Et sted NJK ikke er helt på plass ennå sammenlignet med forventningene til dagens unge, kanskje?

Ellers er denne tråden virkelig interessant og har flere perspektiver. Jeg har mye på hjertet rundt hva jeg tenker om fremtiden til museumstog, men det kan jeg sikkert porsjonere ut litt etter hvert. Alternativt kan NJK/JMV arrangere en liten uformell "workshop" en helg hvor man kan drodle rundt løsninger. Men først må alle få bestemt seg for hva de egentlig vil/ønsker.

                        Dinosaurer og damplokomotiv Erik W J 12. juni 2024 kl.1918 #396716 (#396706) Vist 968 ganger Lik innlegget
 

Uansett vil det være mange som har nostalgien som incitament for deres arbeid med bevaring, men fokuset vil stadig endre seg. Noen av disse får etter hvert også interesse for det de ikke har opplevd selv. Disse og de som fra før er nysgjerrige på den fortiden de selv ikke har opplevd blir mye av grunnstammen i den helhetlige delen av det frivillige arbeidet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Museum»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.10 sek
I dag 43477 treff på forum10, og 74265410 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13051 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.