Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "SL18 rumler bortover Grefsenplatået" i Trikken

Hele tråden har 34 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      SAB-hjul og klossbremser Kjetil Ryen 12. juni 2024 kl.1948* #396720 (#396717) Vist 1873 ganger Lik innlegget
 

SAB-hjul er brukt brukt på lokomotiver og motorvogner med klossbremser.

I brosjyren i lenken nedenfor sier nettopp SAB at SAB-hjulene er ventilerte og tåler derfor godt varmeutviklingen av klossbremser.

Om dette også gjaldt de SAB-hjulene sporveien benyttet vet jeg ikke. Jeg ser i den bloggen jeg viste til at det står i et innlegg at SAB-hjulene ble utviklet for sporvogner og videreutviklet for jernbanemateriell.

Jeg har allikevel hittil trodd at det var en teknisk årsak til av B-vognene ikke fikk SAB-hjul, og at dette skyldtes B-vognenes ensidige klossbremser. Dette er en av mange spørsmål jeg aldri stilte Ingeniør Tor Lund som sikkert visste svaret.

Lenke: Brosjyre om SAB-hjul

                        SAB-hjul og klossbremser Erik W J 12. juni 2024 kl.1955* #396721 (#396720) Vist 1879 ganger Lik innlegget
 

B-vognene var relativt støysvake uten SAB-hjul - hvorfor skulle de investere i slike da? Klossene bidro til å holde hjulbanene jevne og rene, men må også ha fungert som støydempere. Da en ergonom så på arbeidsmiljøet på "gullfiskene" på slutten av 70-tallet ble det også målt støy på førerplass, og da var B-vognene merkbart mindre støyende enn E-vognene. Noe av dette var drevstøy, men det ble også målt støy når vognene trillet.

                        SAB-hjul og skivebremser Knut Time 12. juni 2024 kl.2011 #396726 (#396720) Vist 1952 ganger Lik innlegget
 

"SAB-hjul er brukt brukt på lokomotiver og motorvogner med klossbremser." Det er ikke riktig! SAB-hjul ble/blir brukt på både El16 og tidlige generasjoner Type 69.

                          SAB-hjul og skivebremser - feil Kjetil Ryen 13. juni 2024 kl.0705 #396743 (#396726) Vist 1864 ganger Lik innlegget
 

Se SAB-brosjyren i mitt innlegg ovenfor. Der skriver SAB at SAB-hjulene kan brukes på vogner med klossbremser da SAB-hjulene er ventilerte og tåler godt oppvarmingen fra klossene under bremsing.

I bloggen om SAB-hjul, også lenke i annet innlegg i denne tråden, skrives det at SAB-hjulene ble utviklet for sporvogner (trommel- og skivebremser antar jeg) og videreutviklet for jernbanemateriell med klossbremser.

SAB-hjulene brukes/ble brukt også på klossbremset materiell.

                            SAB-hjul og skivebremser Erik W J 13. juni 2024 kl.0939 #396752 (#396743) Vist 1868 ganger Lik innlegget
 

Utgangspunktet for denne misforståelsen tror jeg var en antakelse om at årsaken til at E-vognene fikk SAB-hjul og B-vognen ikke var at de ikke kunne brukes med klossbremser. Det vet vi ikke stemmer.

                        SAB-hjul og klossbremser Rune Kjenstad 16. juni 2024 kl.2056 #396976 (#396720) Vist 1452 ganger Lik innlegget
 

Vi bør vel legge til at "SAB-hjul også ble valgt i Trondheim. Først ute var en av de 10 vognene 40-49 hvor nr 40 fikk montert slike til 50-års jubileet i 1951. Publikum og pressen var imponert og skrev "stillegående trikk på gummisåler". Driftsingeniør Skaug har skrevet om at nr 40 også medførte mindre belastninger på banemotorene, det var ingen tegn på kommutatoroverslag som de andre 9 vognene noe NEBB motorene ellers var plaget med.Det var også mindre slitasje på hjulringene. I jui 1952 innstiller direktør Kleven på at Sporveien bør bestille SAB-hjul til alle boggivognene; også de 6 fra 1938/42. Prisen var kr 10 000 pr vogn, men ville betale seg over tid. De 6 vognene som ble levert i 1955 hadde også SAB hjul og likeledes alle 28 som kom etter sporveisbrannen.

                          Alle disse vognene hadde klossbremser? Kjetil Ryen 20. juni 2024 kl.1552 #397138 (#396976) Vist 1151 ganger Lik innlegget
 

Takk for innlegg Rune! Hadde ikke alle disse vognene du nevner klossbremser og bremset på kun én side av hjulet eller var det klosser på begge sider av hjulet?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 7173 treff på forum10, og 76381275 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.