Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 13. nivå av toppinnlegget "SL18 rumler bortover Grefsenplatået" i Trikken

Hele tråden har 34 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                        SAB-hjul og klossbremser Erik W J 12. juni 2024 kl.1955* #396721 (#396720) Vist 951 ganger Lik innlegget
 

B-vognene var relativt støysvake uten SAB-hjul - hvorfor skulle de investere i slike da? Klossene bidro til å holde hjulbanene jevne og rene, men må også ha fungert som støydempere. Da en ergonom så på arbeidsmiljøet på "gullfiskene" på slutten av 70-tallet ble det også målt støy på førerplass, og da var B-vognene merkbart mindre støyende enn E-vognene. Noe av dette var drevstøy, men det ble også målt støy når vognene trillet.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 173643 treff på forum10, og 74217152 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.