Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Heteproblematikk på SL18" i Trikken

Hele tråden har 2 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Minner meg om... Kjetil Ryen 13. juni 2024 kl.1324 #396761 (#396757) Vist 423 ganger Lik innlegget
 

..da Statnetts miljøfolk satte ned en gruppe som løp rundt på stasjonene for å redusere strømforbruket. Da så de at viftene på radiatorene på de store krafttransformatorene gikk rundt og ville straks øke temperaturen på transformatorens olje før viftene startet...liksom for å spare energi uten å vite en døyt om hva som foregår i transformatoren...

...og det var ikke så mange månedene etter at Statnett hadde hatt et prosjekt der starttemperaturen ble satt ned for å spare energi! Vi hadde regnet på tapsreduksjonen ved at kobberviklingene i transformatoren ble litt kaldere ved å starte viftene tidligere og det var betydelige energimengder. Så vi avviste "kjerringtøyset" og beholdt innstillingene på signaltermometrene som startet viftene på 35 grader Celsius oljetemperatur.

Det skulle ikke forundre meg om ikke det samme foregår i sporveiene, noen har funnet ut at det skal spares energi, så får de reisende bare synes hva de vil om det. Kommer det fra Ruter mon tro?

Skal ikke de nye T-banesettene til Fornebubanen få "CO2-styrt ventilasjon", selvfølgelig også for å "spare energi". Jeg reiser lite med T-banen så jeg får grue meg på andre vegne...

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trikken »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.12 sek
I dag 7488 treff på forum10, og 76381590 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13207 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.