Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "15 Tme leies ut til ungarske MAV" i Plattformen

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Udokumentert tilstand på lok Ståle Ualand 13. juni 2024 kl.1415 #396774 (#396763) Vist 970 ganger Lik innlegget
 

Dersom det stemmer at det ikke finnes dokumentasjon på historikk og tilstand på lokene så burde vel det straks resultere i et tilsyn fra SJT. Det er vel noen som har ansvaret for å kunne dokumentere at lokene er i den stand de skal være og eventuell historikk.

Det ansvaret hviler vel på den som bruker lokomotivet? Eller kan de fraskrive seg det ansvaret på noe vis? NRFAB er vel neppe tilsynsobjekt i Norge?

Tilsvarende situasjon oppstår vel når Grenland Rail overtar et tog med Green Cargo Rc lok på Kongsvinger. Er det Grenland Rail som da har ansvaret for å dokumentere alt som skjer med lokene? Eller kan de på et vis kjøre på norske spor uten å ha de dokumentene i sitt arkiv? (Nå opphører riktignok dette i desember, men problemstillingen er der)

          Udokumentert tilstand på lok Arne Aaeng 13. juni 2024 kl.1505 #396776 (#396774) Vist 1000 ganger Lik innlegget
 

Det er meg bekjent ikke medfølgende feilhistorikk på disse lokenhetene. Dvs at det er vanskelig å gå tilbake i lokets historie for å finne gjentakende feil og historikk. I tillegg mangler det kompetanse på dette når det oppstår "nye" feil, rett og slett fordi det ikke finnes i dokumentasjon. Komponenter som forårsaker driftsavbrudd, kan gjerne virke igjen når lokene kommer til verksted, men de blir da ikke byttet ut med en ny/revidert komponent. Dette er en slags form for "billig" vedlikehold som kun går ut over operatører som neppe kan bedømme sånt selv ut fra få enheter og liten erfaring. Utleieselskap burde pålegges å ha en ansatt som har jobbet med disse over lang tid når det gjelder så mange enheter, men det er ingen krav hos SJT jeg har funnet overfor eiere/utleiere. Når en kjenner til tekniske løsninger som eiere også har kunnskap om, og at disse tekniske løsninger gir mangelfull sikkerhet, burde også disse stilles krav til fra SJT. De kan ikke bare velte over problemstillinger til operatører og verksted.

            Udokumentert tilstand på lok Erik W J 13. juni 2024 kl.1511 #396777 (#396776) Vist 936 ganger Lik innlegget
 

Utleier av materiell har ingen status i jernbanelovgivningen. Det er derfor togselskapenes ansvar å finne ansvarlige utleiere og unngå dem som ikke er det, men det er nok i en ideell verden hvor en i større grad kan velge.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 6054 treff på forum10, og 76347284 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13206 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.