Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Brann i Liertunnelen" i Trafikknytt

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Brann i Liertunnelen Gunnar Farestveit 14. juni 2024 kl.1139* #396813 (#396800) Vist 731 ganger Lik innlegget
 

Jeg var passasjer i tog 64 som ble omdirigert over Gjøvikbanen i går kveld. På Hønefoss stod "Sørtoget" i spor 5, fra eller til Randsfjordbanen. Innover til Oslo over Roa gikk det tregt, med mange kryssinger, bl.a. flere godstog, kanskje noen som etter hvert også skulle mot Sørlandet. Tog 64 ble en halv time forsinket til Oslo S.

    64 via Roa, ikke gæli forsinkelse Knut Andvord 14. juni 2024 kl.1348 #396822 (#396813) Vist 768 ganger Lik innlegget
 

30 min sen til Oslo etter å ha blitt sendt via Roa er ikke så gæli. Når togene sendes den veien og det er planlagt så er kjøretiden vel 25 min ekstra enn over Drammen

      64 via Roa, ikke gæli forsinkelse Carl Fredrik Tjeransen 17. juni 2024 kl.1940 #397005 (#396822) Vist 478 ganger Lik innlegget
 

Hvordan klarte toget å bruke så kort tid når det var retningsbytte både i Hokksund og på Hønefoss?

        64 var neppe kommet så langt Knut Andvord 17. juni 2024 kl.2015 #397006 (#397005) Vist 511 ganger Lik innlegget
 

rakk nok ikke ned til Hønefoss engang føre det ble bestemt at det skulle over Roa. 67 og 64 krysser på Gol kl 19:28 om de er i rute

          Omkjøring via Roa og vending av type 73 Carl Fredrik Tjeransen 18. juni 2024 kl.1359 #397031 (#397006) Vist 411 ganger Lik innlegget
 

Det var jeg som misforsto. Jeg har ikke tognummerene under huden, så jeg koblet innlegget om tog 64 til innlegget om Go-Ahead og Sørtoget.

Ser nå at det er snakk om to forskjellige tog.

Sitter likevel igjen med noen spørsmål:
- Har lokførere hos Sørtoget strekningskompetanse på Hokksund-Hønefoss-Roa-Oslo?
- Hvilke krav er det til strekningskompetanse for å få kjøre på en linje?
- Hvor lang tid bruker en lokfører på å vende et type 73-sett og hvordan oppleves det for passasjerene ombord?

            Omkjøring via Roa og vending av type 73 Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1543 #397036 (#397031) Vist 411 ganger Lik innlegget
 

Hvordan det oppleves for passasjerene ombord kan ikke være særlig annerledes enn alle de retningsbyttene som skjer hver dag i Kristiansand.

Retningsbytte tar kanskje 10 minutter pluss gangtid fra ende til annen. Ren gjetning fra min side. Se litt på rutetabellen og snutidene i Kristiansand så har du en peiling.

Strekningskompetanse? Man må jo gå ut i fra at de har nødvendig kompetanse. Hvis ikke har man gjort noe man ikke skal. Jeg tror at tog 719 og 712 ble via Hønefoss og Roa aktuell dag.

Så spørs det hva er det som defineres som strekningskompetanse? Er det krav tilsynet stiller spesifikt eller definerer hver enkelt operatør hva som må til for at man oppnår strekningskompetanse. En mann er jo nødt til å være første mann ut på en ny strekning. Man går vel ikke til fots som første mann?

Jeg tror for eksempel i Sverige at noen operatører sier at strekningskompetanse er ok om man har lest linjeboken når strekningen har ATC. Sverige har også hastighetsovervåking, og det gir vel muligheten for å gjøre ting litt enklere.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Trafikknytt»: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.17 sek
I dag 172853 treff på forum10, og 74216362 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13044 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.