Flytoget: Hva med samarbeid Roar 14. juni 2024 kl.2028* #396841 (#396839) Vist 2341 ganger
Lik innlegget |
| Lett å svare på: Billettpris! |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Svein Julton 14. juni 2024 kl.2108* #396844 (#396841) Vist 2419 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Når den ene billetten er subsidiert og den andre ikke, da blir jo reisen delvis betalt av andre enn de reisende. |
|
Flytoget: Hva med samarbeid Erik W J 14. juni 2024 kl.2125 #396845 (#396844) Vist 2475 ganger
Lik innlegget |
| Selv om Flytoget ikke får tilskudd, blir de kraftig subsidiert gjennom fravær av betaling for infrastrukturen. Dette dreier seg om rammebetingelser og spilleregler. Når en rundt hele kloden velger å subsidiere kollektivtrafikk i og omkring de store og mellomstore byene er det fordi det for samfunnet er mer lønnsomt enn å la være. |
|
Fravær av betaling? Trond Cato Martinsen 14. juni 2024 kl.2146 #396848 (#396845) Vist 2595 ganger
Lik innlegget |
| «Selv om Flytoget ikke får tilskudd, blir de kraftig subsidiert gjennom fravær av betaling for infrastrukturen.» Dette er helt ukjent informasjon for oss ute i driften, så her må du gjerne utdype. |
|
Fravær av betaling? Erik W J 14. juni 2024 kl.2152* #396849 (#396848) Vist 2684 ganger
Lik innlegget |
| Drifts- og vedlikeholdskostnadene til BaneNOR dekkes ikke av det togselskapene betaler for å kjøre på sporet. Det er en ganske kraftig subsidiering av alle togselskap, men der ikke noe galt i det. |
|
Kjøreveisavgift Trond Cato Martinsen 14. juni 2024 kl.2231 #396851 (#396849) Vist 2724 ganger
Lik innlegget |
| Siden persontogselskapene ligger på samme nivå når det gjelder kjøreveisavgift, har vel dette ingenting med trådens opprinnelige problemstilling å gjøre? |
|
Kjøreveisavgift Erik W J 14. juni 2024 kl.2242 #396852 (#396851) Vist 2728 ganger
Lik innlegget |
| Neida, men det var bare en kommentar til utsagnet om at Flytogets reisende ikke blir subsidiert (hvilket jeg synes er underordnet i diskusjonen). |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Morten Nordhagen 15. juni 2024 kl.0730 #396860 (#396852) Vist 2752 ganger
Lik innlegget |
| Flytog som går langt ut på landet på motsatt side av byen uten å ta med vanlige folk finnes neppe noe annet sted. Arlanda Expess går kun til Stockholm C og spiser ikke av kapasiteten for annen trafikk sørvestover fra Stockholm. Både Gatwick- og Stanstead Express ble pålagt å ta med vanlige folk. Ved å starte lengre ut/stoppe noe underveis. Tog fra Halden hver time og flytoget hver time fra Oslo S bør være et og samme tog. Men må selvsagt være åpent for alle. Tog fra Østre linje bør også få kjøre i Oslotunnelen. Men da må antall tog fra Gardermoen til Oslotunnelen reduseres. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.1144* #396878 (#396860) Vist 2728 ganger
Lik innlegget |
| Man kan ha en teoretisk / ideologisk innfallsvinkel til dette. Eller man kan ha en økonomisk/resultatbasert innfallsvinkel. Spørsmålet blir da: er det virkelig noen som for alvor tror at Vy vil være i stand til å levere en bedre tilbringertjeneste til Gardermoen enn hva de gjør og har gjort i lengre tid på øvrige strekninger på Østlandet? Forsinkelser, materiellmangel, innstillinger ... Det er ganske langt mellom drømmer/teorier/ideologi og resultater. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Ståle Ualand 15. juni 2024 kl.1150 #396881 (#396878) Vist 2697 ganger
Lik innlegget |
| De må i så fall få muligheten til å bruke like mye penger på vedlikehold av materiellet som Flytoget gjør. (og verkstedkapasiteten i Norge må vel gjerne bygges opp for å takle den etterspørselen) Vedlikeholdet er vel en av de tingene som ryker først når man skal vinne anbud. Se bare over til vårt naboland. Materellet pleier å være i dårlig forfatning når ny operatør overtar et anbud. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.1336 #396888 (#396881) Vist 2726 ganger
Lik innlegget |
| Vedlikeholdet av Flytogene betales i praksis av de reisende. En Flytog-billett Oslo - OSL koster kr 240. En Vy-billett koster kr 124, dvs. i praksis halvparten. Flytoget AS hadde 916,5 mill. driftsinntekter i 2022. Med utgangspunkt i forskjellen i billettpriser betyr det at 458 mill i inntekter vil forsvinne dersom Vy overtar. Inntekter som hittil har bidratt til å sikre et godt vedlikehold. Spørsmålet blir da: hvordan skal man da klare å opprettholde vedlikeholdsnivået? Hvem skal betale? Økte offentlige subsidier er lite sannsynlig. Det ligger i sakens natur at andre deler av jernbanen blir skadelidende. Noen millioner Flytog-reisende får et mye dårligere tilbud, hvorav mange antakelig av den grunn velger bort tog og dermed bidrar til et enda større inntektstap. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Ståle Ualand 15. juni 2024 kl.1613 #396901 (#396888) Vist 2821 ganger
Lik innlegget |
| Skal Vy da øke vedlikeholdsnivået så skriver du vel indirekte at enten må prisene opp eller subsidiene opp. Ingen av delene er vel spesielt aktuelt i dag? |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.2100* #396920 (#396901) Vist 2687 ganger
Lik innlegget |
| "...enten må prisene opp eller subsidiene opp. Ingen av delene er vel spesielt aktuelt i dag?" Nei, ganske sikkert ikke. Og resultatet blir da nødvendigvis et vesentlig mindre pålitelig tilbud. |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget eirik karlsen 15. juni 2024 kl.2050 #396918 (#396888) Vist 2694 ganger
Lik innlegget |
| Tviler veldig sterkt på om det er noe hold i påstandene om at så mange velger bort toget til OSL fordi om de ikke kan reise med et flytog i fremtiden. Hve er egentlig alternativene som da vil være mer attraktivt (og rimeligere) enn et normalt regiontog? Taxi?
Buss?
Egen bil? Akkurat den påstanden oppleves som skremselspropagande fra et lite antall nærings-reisende som gjerne vil "Være i fred" |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 15. juni 2024 kl.2104 #396922 (#396918) Vist 2712 ganger
Lik innlegget |
| Ja, for de om er svorne Flytog-motstandere og synes det er så fint at Vy skal overta, oppleves det sikkert som skremselspropagande. Men la gå, la oss anta uendret antall reisende, så blir det allikevel et årlig inntektsbortfall på ikke langt unna en halv milliard. (Pussig nok omtrent det samme som regjeringengs oppløsning av Viken fylkeskommune ...). Hvor skal de pengene tas fra - hvert år? |
|
Fremtiden for Flytoget Terje Andersen 15. juni 2024 kl.2112 #396923 (#396922) Vist 2730 ganger
Lik innlegget |
| Det bryr jeg meg ikke så mye om. De siste 5-10 årene har jeg tatt Vy-tog med Rutertakst når jeg har reist fra Oslo til Gardermoen, enten fra Skøyen eller Oslo S. Det har aldri skapt problemer for meg. Men jeg er heller ingen motstander av Flytoget som operatør, men sparer gjerne en femtilapp på reisen. Terje |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget eirik karlsen 15. juni 2024 kl.2210 #396928 (#396922) Vist 2773 ganger
Lik innlegget |
| Som jeg skriver i et annet innlegg så vil nok en del av det kunne hentes inn ved å la de ansatte på flyplassen betale normal månedskortsats i likhet med alle andre pendlere på østlandet. I tillegg vil jo integrering av flytogtilbudet i det ordinære kollektivtilbudet gjøre det mulig å øke frekvens og dermed kapasitet ved å utnytte materiell og personale mer effektivt slik at flere reisende kan fraktes uten tilsvarende økning i utgiftsnivået. Økt tilbud gir ofte økt etterspørsel og dermed økte inntekter. Forøvrig er det vel kun maniske VY-hatere som alltid utelukkende fremhever negative argumenter mot sammenslåing. De fleste av oss andre veier nok fordeler og ulemper med alternativene opp mot hverandre :) |
|
Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget Finn Halling 17. juni 2024 kl.0900 #396990 (#396928) Vist 2525 ganger
Lik innlegget |
| "Forøvrig er det vel kun maniske VY-hatere som alltid utelukkende..." Anbefaler noe a la dette: Lenke: Kurs |
|
- Alt blir bedre når Vy overtar Roar 19. juni 2024 kl.1757 #397102 (#396990) Vist 1742 ganger
Lik innlegget |
| Dette i følge Vy sin konserndirektør. Lenke: Aftenposten |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |