Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Et lite minne fra 1960 og noen spørsmål rundt sikkerhet dengang." i Jernbanehistorien

Hele tråden har 5 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Sikringsanlegg i Hommelvik før 1960 Terje Andersen 15. juni 2024 kl.1252* #396861 (#396837) Vist 479 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke med sikkerhet hva slags sikringsanlegg det var på Hommelvik stasjon før 1960.

Jeg satt ofte på tog med min far mellom Trondheim og Stjørdal på slutten av 1950-tallet og i følge Banedata 2013 hadde de andre stasjoner på strekningen sikringsanlegg med følgende datoer for idriftsettelse:
- Leangen: 10.09.1926
- Ranheim: 12.12.1938
- Vikhamar: 22.10.1943
- Malvik: 07.09.1926 (erstattet av stasjonen Vikhamar og Midtsandan 01.05.1942)
- Hommelvik: 01.04.1960 (hva hadde den før 1960?)
- Hell: 29.12.1955
- Stjørdal: 20.03.1959

Jeg kan ikke huske at Hommelvik var forskjellig fra de andre stasjoner på slutten av 1950-tallet og det var jo den største og viktigste stasjonen på strekningen, kanskje med unntak av Leangen. Jeg kan ikke huske noen sporskifter ved inn og utkjørsporvekslene, verken ved Hommelvik eller andre stasjoner på strekningen. Stasjonen hadde egen skiftemaskin til langt utpå 1960-tallet. Og med den lange blokkstrekninga Hommelvik - Hell var Hommelvik sannsynligvis stasjonen med flest kryssinger.

Den beskrevne hendelsen tror jeg skjedde omtrent samtidig med idriftsettelsen av sikringsanlegget 01.04.1960, og det var et S-sirkulære om drift av stasjonen i den perioden. Hommelvik fikk forøvrig ny stasjonsbygning like før. I stasjonsdatabasen står det at gammel stasjonsbygning ble revet i 1958 og ny stasjonsbygning bygget, eller tatt i bruk i 1958.

Vedlagt en Wikipedia-artikkel om Hommelvik stasjon. Der finnes bilder av både gammel og ny stasjonsbygning, og bildene viser vel at ny og gammel stasjonsbygning ikke kunne ha eksistert samtidig.

Jeg konsulterte også NSBs Arkitektkontor sin bygningsregistrering for Meråkerbanen. Se referanse i Wikipedia-artikkel. Der står også 1958 som byggeår for den nye bygningen, men jeg er litt i tvil om den ble helt ferdig i 1958.

Terje

Lenke: Wikipedia-artikkel om Hommelvik stasjon

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Jernbanehistorien »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.11 sek
I dag 5731 treff på forum10, og 74049240 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13016 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.