Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Dagens leserinnlegg om fremtiden for Flytoget" i Plattformen

Hele tråden har 33 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Flytoget: Hva med samarbeid Jens Kirkebø 15. juni 2024 kl.0933 #396863 (#396839) Vist 2206 ganger Lik innlegget
 

En av mulighetene er at Vy ikke lengre stopper på Gardermoen. Da må alle ta Flytoget, og pendlerne får bedre plass i Vy-togene. Men det krever at Flytoget kjører sin ene pendel minimum til Eidsvoll. På sikt kunne nok Hamar-Stabekk og Gardermoen-Tønsberg i så fall være passende for de to pendlene. Reisende fra nord for Hamar eller sør for Tønsberg må da bytte tog.

En ulempe er at Gardermoen ikke er tilrettelagt for passering i høy hastighet, det er 80km/t nordover og 70km/t sørover forbi plattformene.

      Flytoget: Hva med samarbeid Roar 15. juni 2024 kl.0956 #396866 (#396863) Vist 2154 ganger Lik innlegget
 

Hva så med reisende mellom hhv. Gardermoen og Eidsvoll, Hamar og Lillehammer?

        Flytoget: Hva med samarbeid Jens Kirkebø 15. juni 2024 kl.1057 #396873 (#396866) Vist 2148 ganger Lik innlegget
 

Flytoget må i så fall kjøre til Eidsvoll, på sikt Hamar når dobbeltspor og ny stasjon står klart. Reisende nordfra må da bytte på Eidsvoll, senere Hamar.

          Flytoget: Hva med samarbeid Roar 15. juni 2024 kl.1102* #396874 (#396873) Vist 2272 ganger Lik innlegget
 

Alle skjønner naturligvis at dette ikke er noen brukbar løsning.

Alle persontog må stoppe ved Gardermoen.

            Flytoget: Hva med samarbeid Jens Kirkebø 15. juni 2024 kl.1447 #396893 (#396874) Vist 2236 ganger Lik innlegget
 

Hvis alle skal stoppe kan en annen brukbar løsning være at prisen settes lik på Vy som på Flytoget. Det kan løses med sperrer både for på- og avstigning der man må validere billetten for å komme inn på/ut fra plattform.

              egen takst for OSL Knut Andvord 15. juni 2024 kl.1458 #396894 (#396893) Vist 2224 ganger Lik innlegget
 

I Brüssel er det flyplass tillegg for togturen, enten man skal til Brüssel eller nordover mot Nederland. Spiller ingen rolle hvilket selskap man reiser med. Både toget fra Nederland og belgiske tog tar med reisende inn til Brüssel. I Ruter områdrt koster en tur med bussen Oslo - Drøbak 2 soner, tar man båten så er det 4 soner som gjelder. ruter begrunnet dette med høyere kostnad på båten enn for buss

      Vy og pendlere Martin Foss 15. juni 2024 kl.1041 #396871 (#396863) Vist 2157 ganger Lik innlegget
 

Du er klar over at Oslo Lufthavn er et ganske stort knutepunkt for pendlere?
Vi som bor i området tar ofte bussen dit for overgang til tog.

        Vy og pendlere Finn Halling 15. juni 2024 kl.1144 #396879 (#396871) Vist 2184 ganger Lik innlegget
 

... og mange flyplassansatte tar Flytoget til og fra jobb for å være sikre på å komme på jobb - og hjem - i tide.

          Vy og pendlere Ståle Ualand 15. juni 2024 kl.1152 #396882 (#396879) Vist 2229 ganger Lik innlegget
 

Og de flyplassansatte har vel tilgang til en grei månedskort pris også?

Og fribilletten gjelder vel fremdeles ikke på Flytoget? Jeg overhørte en gang følgende replikk fra en ansatt i jernbanen: Flytoget? Reiser aldri med det. Fribilletten gjelder jo ikke der... (riktignok mange år siden)

            Fribilletter Roar 15. juni 2024 kl.1201* #396883 (#396882) Vist 2247 ganger Lik innlegget
 

Det er ikke fribilletter lenger. Nå er det personalbilletter som gjelder. All bruk blir registrert og skattelegges som frynsegode.
En jernbanefamilie på ferietur reiser nå dermed i mange tilfeller nå billigere med egen bil enn med tog.

          Vy og pendlere eirik karlsen 15. juni 2024 kl.2055 #396919 (#396879) Vist 2128 ganger Lik innlegget
 

Med de prisene flytoget tilbyr ansatte på OSL er det nok mer pris enn noe annet som får dem til å velge flytoget. Her vil det jo være muligheter for å øke inntektene til VY en god del om alle de ansatte skal betale samme månedskort-kostnad som normale pendlere, og på den måten kompensere en del av det inntektsbortfallet sm motstanderene av sammenslåing hevder samfunnet vil bli lidende av..
https://frifagbevegelse.no/aktuell/gardermoenansatte-lar-familie-og-venner-snike-pa-flytoget-6.158.499054.ff9f3a99e2

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.76 sek
I dag 6102 treff på forum10, og 76347332 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13206 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.