Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Vibrasjoner i Blix-tunellen" i Plattformen

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Vedlikehold? Herman 17. juni 2024 kl.1203 #396996 (#396979) Vist 668 ganger Lik innlegget
 

Hunting er forsåvidt en form for resonans, men det har ingen sammenheng med ubalanse i hjulene.

      Hunting Sven Pran 17. juni 2024 kl.1653 #397000 (#396996) Vist 647 ganger Lik innlegget
 

AHA! Dette kjenner jeg til fra gamle dager, men jeg har overhodet ikke tenkt på at det fremdeles kan være et problem.
Husker jeg riktig var 'medisinen' å unngå helt rette strekninger, men alltid ha meget svake kurver slik at hjulene fikk stødig anlegg mot den skinnen som i øyeblikket var ytter-skinne?
Hvordan ser 'medisinen' ut i dag?

        Hunting Herman 17. juni 2024 kl.2207* #397011 (#397000) Vist 625 ganger Lik innlegget
 

I dag bruker man dempere for å redusere tendensen til hunting.

          utilstrekkelig demping? Sven Pran 17. juni 2024 kl.2331 #397015 (#397011) Vist 637 ganger Lik innlegget
 

Dette høres jo vel og bra, men hvor er det man bommer når huntingen (hvis dette er problemet) likevel er plagsom i enkelte tilfeller?

            utilstrekkelig demping? Herman 18. juni 2024 kl.0108 #397017 (#397015) Vist 642 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Når de har fastsatt toleransekravene til sporvidde og hjul har man gjort noen antagelser, som for eksempel at sporet ikke kommer til å ligge tett på toleransegrensene over en strekning på 18 km med rettspor.

Det viser seg at betongsviller krymper litt i løpet av herdeprosessen, og isolasjon til sporfelt gjør sporet litt trangere, så den antagelsen stemmer ikke. Helt nytt spor kan faktisk ligge helt på toleransegrensen over hele lengden med nytt spor.

      Hunting mm. Terje Andersen 18. juni 2024 kl.2110* #397019 (#396996) Vist 513 ganger Lik innlegget
 

Løpeegenskapene til et skinnegående kjøretøy er avhengig av et samspill mellom bane og kjøretøy, og både sporet (banen) og hjulprofilet slites over tid. Et uslitt kont hjulprofil går nok best på et ideelt spor, men slitasjen på hjulprofilet blir veldig konsentrert og krever hyppigere dreiing.

For å utvide intervallene mellom dreiing vet jeg at det blant annet i Norge er gjort forsøk med å dreie hjul til et mer konkavt (slitt) profil.

Dessuten må man huske et togene kjører både på nye og gamle baner og de gamle tradisjonelle banene er mer kurverike og gir andre slitasjeforhold. Baner med mye stigninger og fall, Sørlandsbanen og Gjøvikbanen og Bergensbanen i kombinasjon med mye kurver kan også påvirke slitasje på hjul og skinner.

Et litt spesielt forhold er skråstillinga av skinnene på norske baner brukes en skråstilling på 1:20 på skinnene i forhold til sporplanum. I Europa ellers brukes 1:40. Jeg vil anta at det kan være kurverikheten på norske baner, samt at man tillater større hastighet i kurver enn enkelte andre land, som gjør at man har øket skråstillingen. Noe svar på det kan ikke jeg gi.

Men for nye baner i Norge som ikke har mye kurver hadde kanskje 1:40 vært bedre, men her må en huske at de fleste tog kjører både på nye og gamle baner, og det er greit å ha enkle standarder så man slipper å ha spesialløsninger for sviller, underlag og befestigelsesmidler.

Terje

Lenke: Hunting oscillations

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.25 sek
I dag 12150 treff på forum10, og 74356532 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13062 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.