Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "The Golden trrain, vogntransport" i Plattformen

Hele tråden har 40 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

The Golden trrain, vogntransport Ståle Ualand 17. juni 2024 kl.2148 #397010 (#397004) Vist 1372 ganger Lik innlegget
 

Mener å ha lest at vogner skulle være kjøpt fra Tyskland og at de var der til oppussing og omprofilering. Vognene på det bildet mangler i alle fall det siste.

Kan det være at de har tatt de vognene som ikke er inne til oppussing videre opp til Norden?
Hvor gikk Grenland Rail toget? Jeg ser at GR nylig har ankommet Västerås med et såkalt tjänstetåg. Dette kan være transporten.

Ingen spor i postjournalen hos SJT ved søk på Grenland Rail i alle fall. Der ligger det en snart en måned gammel søknad om å få transportere noen Ma lok inn til landet.

  The Golden train, vogntransport Finn Halling 18. juni 2024 kl.1013* #397021 (#397010) Vist 1292 ganger Lik innlegget
 

For ikke lenge siden ble det gjort forsøk på å anskaffe reservemateriell til Bergensbanen, uten hell. Og det er gjort forsøk på å skaffe diesellok til den hardt prøvede Nordlandsdbanen. Uten hell.

Samtidig ser vi at Grenland Rail AS nå kjører rundt med flunkende nye diesellok, og et lite privat selskap som skal kjøre turisttog på Raumabanen får tak i både vogner og lokomotiver på 1-2-3.

Merkelig.

    The Golden train, vogntransport Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1142 #397022 (#397021) Vist 1249 ganger Lik innlegget
 

Både enig og uenig i den kritikken du indirekte fremføer.

Det er vel ikke helt sammenliknbart. Norske Tog har bedt om avtale på leie av materiell i en begrenset periode. Det har ingen tilbydere funnet interessant å by på.

Dersom pengene og tiden stilles til rådighet så vil nok Norske Tog kunne gjøre det samme som de øvrige. Jeg vil minne om at det nok er mer enn 2 år siden Grenland Rail parkerte sin bestilling av EuroDual hos Stadler. Det er omtrent to år siden nyheten ble nevnt hos Jarnvagar.nu.

Og per i dag er det ikke en eneste tysk vogn som ruller i Norge i godkjent stand. Jeg vet ikke om det kreves noen godkjenning for å ta dem i bruk i landet, verken i ombygd eller ikke ombygd stand. Jeg mener å ha lest at vognene skulle modifiseres og omprofileres. De vognene som er observert i Trelleborg er ikke omprofilert. Hvordan de ser ut inni vet ikke jeg i alle fall.

Første spor av Golden Train i Norge er her:
https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--917082308--7649--2023&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJournalpost--917082308--2023--7649--1--2023
Det har også tatt sin tid. Jeg mener vognene var på hånd for TM allerede på det tidpsunktet.

Ting går ikke så fort på norsk jernbane. GR sendte for en måned siden søknad om tillatelse til transport av Ma lok til Norge. Det er ikke journalført noe svar på den søknaden enda, og lokene står og opptar sporplass på Charlottenberg.

Lenke: Grenland Rail hos Jarnvagar.nu

    The Golden train, vogntransport DCHalvorsen 18. juni 2024 kl.1143 #397023 (#397021) Vist 1258 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke akkurat det var "uten hell" når det gjaldt brukte personvogner fra Tyskland, snarere at Norske tog valgte vekk muligheten. Årsaken var at et eksternt konsulentfirma hadde vurdert vedlikeholdsrutinene for type 7 og funnet at nok lot seg reparere.

På grunn av store leveranser av motorvognsett har DB nå et stort overskudd av tradisjonelle personvogner for fjerntrafikk. Danske DSB har leid inn flere vognsett for trafikken København-Hamburg. En stor flåte er eksportert til de bulgarske statsbanene, og ÖBB i Østerrike har leid inn 33 vogner til forsterkning i fjerntrafikken på grunn av stor passasjerpågang.

  Fototips Lars Byman 18. juni 2024 kl.1330 #397028 (#397010) Vist 1222 ganger Lik innlegget
 

El15 + vogner med betongelementer + nevnte DB vogner , er på veg via Trollhattan mot Norge.

    Fototips Roar 18. juni 2024 kl.1336* #397029 (#397028) Vist 1247 ganger Lik innlegget
 

Søk på tog 8369.

Lenke: Balise.no

      Fototips. Oppdatering Roar 18. juni 2024 kl.1919* #397037 (#397029) Vist 1209 ganger Lik innlegget
 

Tognummeret er endret til 98369. Dette er ikke søkbart på Balise.no. Men toget gikk 20 minutter før rutetid fra Kornsjø.
Det er lagt inn flere ganske lange kryssingsopphold underveis. Dette betyr at toget kan passere ganske mye tidligere enn oppsatt rute.

* Gikk fra Sannesund kl. 19.00.

        Fototips. Oppdatering Lars Byman 19. juni 2024 kl.0003 #397070 (#397037) Vist 1087 ganger Lik innlegget
 

Ble forsinket fra Loenga, da de måtte ha hjelpe lok opp Brynsbakken.

    The Golden trrain, vogntransport Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1431 #397032 (#397028) Vist 1247 ganger Lik innlegget
 

Jøsses.... rett og slett et blandet tog..

      The Golden train, vogntransport Roar 18. juni 2024 kl.1449 #397034 (#397032) Vist 1264 ganger Lik innlegget
 

Spørs om det handler om godkjente og ikke-godkjente bremser? Flytogene ankom på tilsvarende måte.

Lenke: NJK Materielldatabasen

        The Golden train, vogntransport Jørgen Nøkleby 18. juni 2024 kl.1730* #397041 (#397034) Vist 1227 ganger Lik innlegget
 

Det handler nok om at de er med i et tog Grenland allerede kjører, slik at de slipper å kjøre et eget tog kun for de vognene, da er det allerede vogner i toget slik at om bremsene på de vognene er godkjente eller ikke så er det sånn sett irrelevant.
Betongelementer til Alnabru har vært kjørt i en lengre periode nå.

          Betongelementene Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1813 #397044 (#397041) Vist 1230 ganger Lik innlegget
 

Eg kan nevne at betongelementene har gått med to tog i uka fra høsten 2023 og det er søkt ruter for toget fram til sommeren 2025. DB er operatør fra Mukran i Tyskland til Malmø. Grenland Rail videre til Oslo og har også ansvaret for videre transport ut fra Alnabru.

          Fikk det! Nils Chr Hagen 18. juni 2024 kl.1926 #397052 (#397041) Vist 1273 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Men toget er så langt at det måtte deles på to bilder.

forstørrt253315-IMG_4573.jpg

18. juni 2024

forstørrt253316-IMG_4572.jpg

18. juni 2024
            Fikk det! Ole P. Ingebrigtsen 18. juni 2024 kl.1931 #397053 (#397052) Vist 1248 ganger Lik innlegget
 

Etter video på Facebook å dømme, ser det ut til å være 3, muligens 4, ex-DB Bpmz. Aldersmessig er de vel omtrent på nivå med de eldste B7-vognene.

            Fikk det! Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1932 #397054 (#397052) Vist 1280 ganger Lik innlegget
 

Fikk du noe bilde som viser de tre bakerste vognene? Her er de så vidt synlige.

              Fikk det! Roar 18. juni 2024 kl.2127* #397057 (#397054) Vist 1248 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Passering Vevelstad.

forstørrt253317-20240618_212247.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253318-20240618_212255.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253319-20240618_212310.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253320-20240618_212311.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253321-20240618_212314.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253322-20240618_212316.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253323-20240618_212317.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253325-20240618_212313.jpg

18. juni 2024
foto: Roar
                Fra motsatt perrong Roar 19. juni 2024 kl.1038 #397078 (#397057) Vist 1070 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Man har en samboer som er en god fotograf. Også for jernbanerelaterte bilder.

forstørrt253344-20240618_212238.jpg

GR: El 15 nr. 101
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Kaarina Engebretsen

forstørrt253345-20240618_212308.jpg

foto: Kaarina Engebretsen

forstørrt253346-20240618_212321.jpg

foto: Kaarina Engebretsen
                  Bryn Lars Byman 19. juni 2024 kl.2009* #397113 (#397078) Vist 956 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Måtte ha hjelpelok opp Brynsbakken.


Vogn nr 1 var: 0- 61 80 20-95 223-9 Bpmz

Vogn nr 3 var: 0- 61 80 29-94 660-4 Bpmbz


Vogn nr 2: klarte jeg ikke å tyde vogn nr på bildene.

forstørrt253364-db_bryn.jpg

Tog nr. 98369
18. juni 2024
              Fikk svar? Nils Chr Hagen 19. juni 2024 kl.0004 #397071 (#397054) Vist 1177 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Nei,ikke flere bilder. Toget stoppet og jeg hadde ikke mer tid å bruke, jeg skulle på en jobb i Høland før det ble mørkt. Men så kom det, og kommer det sikkert, mange fler bilder av personvognene, fra andre. Jeg synes betongelementer er mer interessant enn vogner fra den tida da B’en i DB sto for Bundesbahn. Kjøring av heltog med disse elementene er et flott eksempel på hvordan bruk av moderne godstog skal være, og at man må gripe de mulighetene det er for å skape trafikk.

                Fikk svar? Bjørn Halling 19. juni 2024 kl.1126 #397084 (#397071) Vist 1091 ganger Lik innlegget
 

Men samtidig er det jo merkelig at det skal være nødvendig å kjøpe betongelementer fra Mukran, og transportere den 6 - 700 kilometer. Elementer laget av materialer vi har mere enn nok av her hjemme. Det kan selvfølgelig ha noe med produksjonskapasitet å gjøre, men også pris. Er vi virkelig SÅ mye dyrere her hjemme, enn tyskerne?
Og Heimon Winkelmann hos Grenland rail, han må jo virkelig gni seg i hendene over å ha fått et slikt transportoppdrag.

                  Fikk svar? Erik W J 19. juni 2024 kl.1550 #397093 (#397084) Vist 1035 ganger Lik innlegget
 

Betongelementene har sannsynligvis reist lengre enn fra Mukran. Slike elementer får en svært rimelig i de baltiske landene - tipper at de har kommet med båt til Mukran.

I Norge kan betongelementer være en kostbar løsning - plasstøp skal ofte være rimeligere.

                    Betongelementene Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1742 #397099 (#397093) Vist 1026 ganger Lik innlegget
 

Hvor skal de brukes?
Terje

                      Betongelementene Christian Berg 19. juni 2024 kl.1751 #397101 (#397099) Vist 1074 ganger Lik innlegget
 

Mener å ha lest at de skal brukes i tunellen som skal føre drikkevann fra Tyrifjorden til Oslo. Reserven for Maridalsvannet

                        Betongelementene Lars Byman 19. juni 2024 kl.1858 #397106 (#397101) Vist 1058 ganger Lik innlegget
 

De ble iallefall losset på Alnabru. DB vognene gikk videre ved 1140 tiden.

forstørrt253360-IMG_20240619_113603.jpg

Alnabru Godsterminal, med en mobil.
19. juni 2024
foto: Lars Byman

forstørrt253361-IMG_20240619_111140.jpg

Alnabru Godsterminal, med en mobil.
19. juni 2024
foto: Lars Byman
                          Videre til? Ståle Ualand 19. juni 2024 kl.1900 #397107 (#397106) Vist 1092 ganger Lik innlegget
 

Som overskriften... Hvor gikk vognene hen? Hvilket tog og evt operatør? Det meldes også på jernbane.net at flere vogner er ventet til Sverige i dag.

                            Videre til? Lars Byman 19. juni 2024 kl.1920 #397110 (#397107) Vist 1128 ganger Lik innlegget
 

De gikk nordover. Et rask søk på balise ved avg i 1140 tiden, ga ingen resultat. Mantena Grorud kanskje?

                              Svaret er.... Ståle Ualand 19. juni 2024 kl.2033 #397114 (#397110) Vist 1142 ganger Lik innlegget
 

De ble overlevert lakkboksen på Grorud i dag. Bilder av leveransen hos jernbane.net

Skal lakkeres i Golden Train sine farger.

                                Svaret er.... Lars Byman 19. juni 2024 kl.2116 #397115 (#397114) Vist 1115 ganger Lik innlegget
 

ok, er ikke innom den siden. Men da vet man iallefall hvor vognene havnet.

                        Betongelementene Jan Arne Rødland 19. juni 2024 kl.2001 #397112 (#397101) Vist 1063 ganger Lik innlegget
 

Kan være en tanke å følge med på Huseby ved siden av gardeleiren hvor det ene innslaget er.
Det kan muligens være enklere å frakte elementene dit fremfor til Holsfjorden. Ellers,
tunnelen bores slik som de to løpene i Blixtunnelen men med en noe mindre diameter.

                          Betongelementene Thor Bjerke 19. juni 2024 kl.2125 #397117 (#397112) Vist 1040 ganger Lik innlegget
 

Fin omtale av tunnelanlegget i siste nummer av Lommedalsbanen. Det er jernbanedrift i tunnelen med fire akkumulatorlok.

                          Betongelementene Bjørn Halling 20. juni 2024 kl.1415* #397118 (#397112) Vist 1016 ganger Lik innlegget
 

Såvidt jeg vet skal de til tunellen på nye E16 under Sollihøgda.
Men det stemte altså ikke.

                            Betongelementene Carl Fredrik Tjeransen 19. juni 2024 kl.2245 #397123 (#397118) Vist 1021 ganger Lik innlegget
 

Betongelementene til E16 er produseres av Ølen Betong og kommer med skip til Drammen hvor de fraktes med bil til anlegget (se lenke).

Christian Berg og Lars Byman har nok funnet rett prosjekt - ny vannforsyning til Oslo. Kjører du på E6 forbi anleggsområdet for ny hovedvannledning fra Huseby til Stubberud rett nord for Alnasenteret, er det mulig å se bunker av betongelementer der. Tilsvarende elementer brukes også for råvannstunellen fra Holsfjorden til Huseby.

Lenke: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/europaveg/e16barum/nyhetsarkiv/forste-last-med-vegger-til-sollihogdtunnelen/

                              Betongelementene Jan Arne Rødland 20. juni 2024 kl.1135 #397133 (#397123) Vist 904 ganger Lik innlegget
 

For meg ser betongelementene på toget ut til å ha en mindre diameter enn de bildet viser for
de som skal til E16. Da får jeg følge med her på Huseby og se om det kommer noen hit.

                                Betongelementene Ståle Ualand 20. juni 2024 kl.1252 #397134 (#397133) Vist 928 ganger Lik innlegget
 

Toget kjøres for noe som heter Mobil Baustoffe. DB søkte om rutene fra Tyskland til Alnabru med Grenland Rail som operatør fra Malmø og oppover. For R25 foreligger det faktisk søknad fra begge operatørene. Togene skal kjøres to dager per uke fram til sommeren 2025.

Og for å fjerne enhver tvil... Dette er elementer til vannforsyningsanlegg for Oslo kommune. Ikke noe vits i å spekulere mer i dette.

Lenke: Noe om transporoppdraget

                                  Betongelementene Jan Arne Rødland 20. juni 2024 kl.1328 #397135 (#397134) Vist 924 ganger Lik innlegget
 

Det blir en ca 19 km tunnel fra Holsfjorden til Huseby og en fortsettelse videre mot Stubberud ved E6.
Tunnelinnslaget ligger like ved Sørkedalsveien, nærmeste nabo til Gardeleiren. Hvordan det er ved
Stubberud vet jeg ikke.

                                    Betongelementene Lars Byman 20. juni 2024 kl.1623 #397139 (#397135) Vist 883 ganger Lik innlegget
 

De holder på i Furusetbakken også, hvis du kjører nordover ser du Af-Ghella har rigget opp på høyre siden, og tunnel inn i fjellet.

                                    Betongelementene Terje Andersen 20. juni 2024 kl.1645 #397140 (#397135) Vist 887 ganger Lik innlegget
 

Og jeg tror diameteren på tunnelen fra Holsfjorden til Huseby er litt større enn diameteren på tunnelen fra Huseby til Stubberud.

Terje

                                      Utseendet etter lakkering bli slikt leif johnny olestad 20. juni 2024 kl.2152 #397150 (#397140) Vist 783 ganger Lik innlegget
 

forstørrt253382-Screenshot_20240620-2142272.jpg

                                  Betongelementene Haakon Espe 20. juni 2024 kl.2313 #397159 (#397134) Vist 740 ganger Lik innlegget
 

En del av elementene lagres på Grorud/Rommen, i nærheten av OBS. Jeg tror disse er til en sidetunnel i Groruddalen/Furuset. De er synlige fra Romsås, også uten kikkert.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 21041 treff på forum10, og 74365423 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13063 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.