Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "The Golden trrain, vogntransport" i Plattformen

Hele tråden har 40 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  The Golden train, vogntransport Finn Halling 18. juni 2024 kl.1013* #397021 (#397010) Vist 1290 ganger Lik innlegget
 

For ikke lenge siden ble det gjort forsøk på å anskaffe reservemateriell til Bergensbanen, uten hell. Og det er gjort forsøk på å skaffe diesellok til den hardt prøvede Nordlandsdbanen. Uten hell.

Samtidig ser vi at Grenland Rail AS nå kjører rundt med flunkende nye diesellok, og et lite privat selskap som skal kjøre turisttog på Raumabanen får tak i både vogner og lokomotiver på 1-2-3.

Merkelig.

    The Golden train, vogntransport Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1142 #397022 (#397021) Vist 1248 ganger Lik innlegget
 

Både enig og uenig i den kritikken du indirekte fremføer.

Det er vel ikke helt sammenliknbart. Norske Tog har bedt om avtale på leie av materiell i en begrenset periode. Det har ingen tilbydere funnet interessant å by på.

Dersom pengene og tiden stilles til rådighet så vil nok Norske Tog kunne gjøre det samme som de øvrige. Jeg vil minne om at det nok er mer enn 2 år siden Grenland Rail parkerte sin bestilling av EuroDual hos Stadler. Det er omtrent to år siden nyheten ble nevnt hos Jarnvagar.nu.

Og per i dag er det ikke en eneste tysk vogn som ruller i Norge i godkjent stand. Jeg vet ikke om det kreves noen godkjenning for å ta dem i bruk i landet, verken i ombygd eller ikke ombygd stand. Jeg mener å ha lest at vognene skulle modifiseres og omprofileres. De vognene som er observert i Trelleborg er ikke omprofilert. Hvordan de ser ut inni vet ikke jeg i alle fall.

Første spor av Golden Train i Norge er her:
https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--917082308--7649--2023&jid=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FJournalpost--917082308--2023--7649--1--2023
Det har også tatt sin tid. Jeg mener vognene var på hånd for TM allerede på det tidpsunktet.

Ting går ikke så fort på norsk jernbane. GR sendte for en måned siden søknad om tillatelse til transport av Ma lok til Norge. Det er ikke journalført noe svar på den søknaden enda, og lokene står og opptar sporplass på Charlottenberg.

Lenke: Grenland Rail hos Jarnvagar.nu

    The Golden train, vogntransport DCHalvorsen 18. juni 2024 kl.1143 #397023 (#397021) Vist 1257 ganger Lik innlegget
 

Jeg tror ikke akkurat det var "uten hell" når det gjaldt brukte personvogner fra Tyskland, snarere at Norske tog valgte vekk muligheten. Årsaken var at et eksternt konsulentfirma hadde vurdert vedlikeholdsrutinene for type 7 og funnet at nok lot seg reparere.

På grunn av store leveranser av motorvognsett har DB nå et stort overskudd av tradisjonelle personvogner for fjerntrafikk. Danske DSB har leid inn flere vognsett for trafikken København-Hamburg. En stor flåte er eksportert til de bulgarske statsbanene, og ÖBB i Østerrike har leid inn 33 vogner til forsterkning i fjerntrafikken på grunn av stor passasjerpågang.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.14 sek
I dag 20929 treff på forum10, og 74365311 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13063 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.