Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Follobanen gir resultater" i Plattformen

Hele tråden har 11 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Trafikkøkning også på andre linjer Bent Guttormsen 19. juni 2024 kl.1011 #397077 (#397076) Vist 585 ganger Lik innlegget
 

Vy kunngjør trafikktall for de andre linjene enn Follo- og Østfoldbanen. Der er økningen noe mer moderat, men likevel positiv tross vårens fortredeligheter i trafikken.

Lenke: Trafikktall

  Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1047 #397079 (#397077) Vist 577 ganger Lik innlegget
 

Jeg viser til følgende tekst i Vys rapportering:
"Overgang til Jernbanedirektoratets statistiske APC-modell og rapporteringen av antall reiser og passasjerkilometer. Fra og med oppstarten av de nye trafikkavtalene Østlandet 1 og Østlandet 2 ved ruteterminskiftet i desember 2023, er det Jernbanedirektoratets statistiske modell som ligger til grunn for beregningen av antall reiser og passasjerkilometer på Østlandet. Rapporterte antall reiser i 2023 stammer fra Vys statistiske modell. Rapporterte tall for antall reiser og passasjerkilometer i årets første tertial mot rapporterte tall fra samme periode i 2023 må ses i lys av at de stammer fra to ulike statistiske modeller."
Terje

    SSB viser ingen trafikkvekst i 1. kvartal 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1106* #397080 (#397079) Vist 571 ganger Lik innlegget
 

Statistikken ble sluppet i dag 19.06.2024.
Her er det -0,2 % i antall passasjerer fra 2023 til 2024 og -5,4 % i antall passasjerkm.

Men nå var påsken i 2024 i hovedsak i mars, mens den var i april i 2023. Det kan ha betydning.

Og Vys tall gjelder 1. tertial og kun Vys trafikk, mens SSB gjelder totalen for offentlig jernbanetrafikk på Bane NOR sitt nett.

Terje

Lenke: SSB Trafikktall jernbanetransport.

      Om SSBs datainnsamling Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1104 #397082 (#397080) Vist 591 ganger Lik innlegget
 

Her er hva SSB sier om datainnsamlingen og statistikkproduksjon for persontransport:

"Datainnsamling
Norske operatører besvarer undersøkelsen i Altinn. For internasjonale oppgavegivere fylles det ut et regneark som sendes inn via epost.
Editering
Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data.
Det er få oppgavegivere i undersøkelsen, og editeringene gjøres manuelt.
Beregninger
Dersom en oppgave fra oppgavegiver mangler, blir tallene beregnet.
Datagrunnlaget gir et begrenset grunnlag for analyse på regionalt nivå. Til det blir en inndeling av landet i syv regioner (landsdeler), som er i tråd med forordningens NUTS 2-nivå, for grov. EU stiller krav til inndeling etter nettverkssegment, i den grad de er en del av Transeuropean Network (TEN). Det er en del slike strekninger i Norge, men kravet til statistikk er begrenset til å omfatte kun togbevegelser."

Terje

    Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1058 #397081 (#397079) Vist 602 ganger Lik innlegget
 

43 % vekst på strekningen Notodden - Porsgrunn er ikke troverdig og må skyldes tellemåten, men om det er tallene fra 2023 eller 2024 som er riktigst vet jeg ikke.

Vi får håpe og tro at den nye tellemetoden gir mer korrekte tall.

Terje

      Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 eirik karlsen 19. juni 2024 kl.1701 #397098 (#397081) Vist 539 ganger Lik innlegget
 

Jeg tipper det kan skyldes at alle tog på pendelen nå har konduktør og dermed billettkontroll..

        Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1745 #397100 (#397098) Vist 560 ganger Lik innlegget
 

Det kan vær svaret, eller i alle fall en del av det. Men greier trafikkveksten å betale for bemanningsøkningen?

Hvor mange ekstra konduktører brukes i 2024 i forhold til 2023?

Terje

          Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Morten Nordhagen 20. juni 2024 kl.0915 #397130 (#397100) Vist 504 ganger Lik innlegget
 

Det er 2 togsett som er i trafikk 14-15 timer hver, men med et par timer pause i Skien midt på dagen. Uansett 4 litt korte dagsverk, og stort sett på vanlig dagtid mandag-fredag.

Tabellen sier ca. 18600 flere reisende. Jeg vil tro andelen periodebilletter er ganske høy, de koster ca. kr. 1400 for 30 dager, billettpris er kr. 140 for full pris. La oss si inntekt på kr. 70 pr reise i gjennomsnitt.

Da blir ekstra inntekt i året ca. kr. 1,3 millioner.

            Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 Terje Andersen 20. juni 2024 kl.1745 #397141 (#397130) Vist 413 ganger Lik innlegget
 

Men 4 korte dagsverk hver virkedag i et år gir vel 3-4 stillinger og de får du ikke besatt for 1,2 millioner, men trafikkveksten var vel for et tertial så da går det kanskje sånn omtrent rundt.

Men det går vel an å gjøre litt mer intelligent billettkontroll som gjør at snikprosenten blir godt under 40 %.

Terje

              Ikke helt sammenlignbare tall fra 2023 til 2024 eirik karlsen 20. juni 2024 kl.2333 #397161 (#397141) Vist 370 ganger Lik innlegget
 

Nå var det nok ikke billettinntekter som var hovedårsak til at disse togene nå er bemannet med konduktørpersonale, men det er jo en hyggelig bivirkning.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.19 sek
I dag 14139 treff på forum10, og 74379756 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.