Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift Erik W J 19. juni 2024 kl.1529 #397091 (#397087) Vist 783 ganger
Lik innlegget |
| Gjenåpningen skjedde ikke før i 2006 - ordinær trafikk fra 2007. Arbeidet med gjenåpningen startet i 1994. |
|
Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift Eyolf Berg 19. juni 2024 kl.1553* #397094 (#397091) Vist 835 ganger
Lik innlegget |
| Mnja, det blir litt et definisjonsspørsmål. Det ble, riktignok ikke elektrisk, kjørt sporadisk sommeren 1994, og "Zunächst wurde 1995 die Strecke vom Theaterplatz zum Jägerplatz wieder für elektrischen Betrieb hergerichtet". Fra april 1999 hadde selskapet tillatelse til rutemessig drift mellom Jägerplatz og Vogelwiese, og i 2003 ble strakningen Jägerplatz-Hauptbahnhof tatt i bruk. Det har m.a.o. vært en gradvis gjenåpning, likee til den foreløpig siste utvidelsen i 2014. At det kan ha funnet sted en form for offisiell åpning i 2006, skal jeg imidlertid ikke bestride. Derom tier imidlertid mine kilder. Vet du noe om hvorvidt det nå areides aktivt med reststrekningen? |
|
Tysk "kardemommeby"-sporvei i ordinær drift Erik W J 19. juni 2024 kl.1558 #397096 (#397094) Vist 811 ganger
Lik innlegget |
|
Naumburg - Halle Gunnar Farestveit 21. juni 2024 kl.1229 #397178 (#397096) Vist 728 ganger Likt av 2
Lik innlegget |
| Interessant historie. Siden nabobyen Halle også er nevnt i EWJs innlegg, legger jeg ved et par bilder fra denne byen. Har vært vist tidligere.
Veterantrikk i Halle, Tyskland 5. apr. 2014 foto: Gunnar Farestveit
Veterantrikk i Halle, Tyskland 5. apr. 2014 foto: Gunnar Farestveit |
|
Naumburg - Halle Jan Arne Rødland 21. juni 2024 kl.1234 #397179 (#397178) Vist 743 ganger
Lik innlegget |
|
Naumburg - Halle Eyolf Berg 21. juni 2024 kl.1740* #397193 (#397179) Vist 730 ganger
Lik innlegget |
|
Meterspor Nils Carl Aspenberg 27. juni 2024 kl.0048 #397542 (#397193) Vist 562 ganger
Lik innlegget |
| Det er et 70-talls byer i verden som har meterspor, så det er flere enn Trondheim. Det hender også at nye sporveier velger meterspor eller 950 mm. |
|
Meterspor Eyolf Berg 27. juni 2024 kl.1534 #397564 (#397542) Vist 545 ganger
Lik innlegget |
| "Det hender også at nye sporveier velger meterspor eller 950 mm." Jeg synes det høres underlig ut. Kan du gi noen eksempler? |
|
Meterspor Knut Time 27. juni 2024 kl.2050 #397580 (#397564) Vist 573 ganger Likt av 1
Lik innlegget |
| Bilbao og Valencia i Spania og Eskiehir i Tyrkia er eksempler på nyere metersporede systemer. |
|
Meterspor i Spania Eyolf Berg 28. juni 2024 kl.0314* #397611 (#397580) Vist 597 ganger
Lik innlegget |
| Forholdene i Tyrkia kjenner jeg ikke, men jeg kan innbille meg at de to spanske sporveienes valg av sporvidde kan henge sammen med et mulig ønske om samtrafikk med omliggende metersporige lokalbaner. |
|
900 mm spor i Linz i Østerrike Terje Andersen 28. juni 2024 kl.1200 #397622 (#397611) Vist 620 ganger
Lik innlegget |
| Og de fikk inkludert Pöstlingbergbahn i trikkenettet sitt i 2009. Se link om hele nettet. Lenke: Strassenbahn Linz |
|
Meterspor Erik W J 28. juni 2024 kl.1213 #397626 (#397622) Vist 604 ganger
Lik innlegget |
| Mens noen bygger nytt med meterspor går utviklingen motsatt vei andre steder. Nylig er den siste ordinære metersporede sporveien i Tsjekkia lagt om til normalspor. Det er banen mellom Liberec og Jablonec, som vi besøkte på Nyborg-tour i 2016. I Liberec har de imidlertid beholdt 3-skinnespor for å kjøre metersporede museumsvogner på en linje.
Deretter fikk vi en tur på den enkeltsporede metersporbanen til nabobyen Jablonec, som tidligere hadde eget sporveisnett. Her krysser vårt museumstog med en ordinær vogn mot Jablonec. Vår toakslede museums-Tatra-vogn hadde for øvrig bedre gangegenskaper enn mange boggivogner. Jablonec - Liberec 3. mai 2016 foto: Erik W. Johansson
|
|
Meterspor i Spania Knut Time 28. juni 2024 kl.1614 #397639 (#397611) Vist 595 ganger
Lik innlegget |
| Alicante er et eksempel på nybygd sporvei tilpasset eksisterende metersporede jernbaner. |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |