Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Nattog til København" i Plattformen

Hele tråden har 35 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                Nattog til København Roar 21. juni 2024 kl.0905 #397166 (#397165) Vist 1093 ganger Lik innlegget
 

Erik W J har også rett. Det ville krevd en del investeringer i materiellet for å kunne fortsette.

De største utfordringene i dag er nok å skaffe egnet materiell samt å oppnå lønnsomhet på helårsbasis. Å fylle togene i sommerhalvåret blir det aller enkleste.

                  Nattog til København Christian Berg 21. juni 2024 kl.0942 #397167 (#397166) Vist 1113 ganger Lik innlegget
 

Man behøver vel ikke å starte med et helårstilbud, men bygge opp tilbudet etterhvert som etterspørselen forhåpentligvis øker. Ut fra det det står i nasjonalbudsjettet så kan det være aktuelt først om ca fem år. Det tenkes vel da på å benytte de nye fjerntogene, men det fordrer at en operatør har tilgang på et tilstrekkelig antall sett.

                    Nattog til København Roar 21. juni 2024 kl.1042 #397170 (#397167) Vist 1095 ganger Lik innlegget
 

De nye fjerntogene:
- Ja, sånn tenker jeg også. De finner nok ganske raskt ut at de nye fjerntogene ikke er optimale for Bergensbanen. Derimot for København-kjøring.
Så blir det fram med tegnebrettet igjen og loktrukne tog og egne sovevogner til innenlandstogene...

Vent og se!

                    Hvorfor må materiellet være norsk? Herman 21. juni 2024 kl.1125 #397172 (#397167) Vist 1124 ganger Lik innlegget
 

Er det egentlig noen gode grunner til at tog fra Oslo til København eller Hamburg må være norsk? Eller kunne vi overlate kjøringen til DSB elller SJ?

                      Hvorfor må materiellet være norsk? Roar 21. juni 2024 kl.1220 #397176 (#397172) Vist 1121 ganger Lik innlegget
 

Er vel snakk om hva som er få tak i av egnet materiell og hvem som vil sette i gang. Samt å få tildelt ruteleier.

                      Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1248 #397180 (#397172) Vist 1133 ganger Lik innlegget
 

Det blir vel den som vinner anbudet som kjører. Uansett nasjonalitet. Jeg tror neppe at man kan bruke noen unntaksbestemmelser for å direktetildele et slikt oppdrag.

Og skal man få et tilbud så bør nok den norske staten stille med materiell. I motsatt fall må de regne med minst 5 år fra kontraktsinngåelse til oppstart. Operatøren må jo skaffe materiell. Det er neppe noen operatører som per i dag disponerer over både sove- og sittevogner som egner seg til trafikk mellom Norge og Danmark/Tyskland. DSB har ikke noe. SJ har heller ikke noe. Begge operatørene leier inn materiell fra andre land.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Roar 21. juni 2024 kl.1312 #397182 (#397180) Vist 1129 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke anbud på grensekryssende trafikk?

                          Anbud i utlandet Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1425 #397185 (#397182) Vist 1092 ganger Lik innlegget
 

Så lenge du ikke blander Tyskland inn så går det.

Som eg skrev før.... Strekningen Stochkholm - Hamburg er satt ut på anbud når det gjelder nattog. SJ var eneste tilbyder og fikk oppdraget. Tyske myndigheter tillater dog ikke subsidiering av den delen av trafikken som faller på Tyskland.... Så man har nok måttet leke seg litt når man gav pris og vilkår. Det har vært laaaange diskusjoner om temaet i Postvagnen. Den gikk antagelig i graven sammen med den forrige versjonen av forumet.

                          Hvorfor må materiellet være norsk? Erik W J 21. juni 2024 kl.1717 #397190 (#397182) Vist 1020 ganger Lik innlegget
 

Det er vel anbud på den grensekryssende trafikken til Narvik?

                            Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1740 #397194 (#397190) Vist 1004 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er korrekt. Trafikken til Narvik er satt ut på anbud. Det er vel Trafikverket som tar seg av selve konkurranseutsettingen, mens norske myndigheter betaler sikkert en slant for det.

Der nærmer det seg forresten en avgjørelse på om det blir Vy eller SJ som kjører fra desember. Vy har som kjent sagt opp avtalen. Begge selskapene har søkt ruter fra desember av.

                            Narvik Roar 21. juni 2024 kl.1822 #397199 (#397190) Vist 996 ganger Lik innlegget
 

Ja, men her var det en eller annen spesial-løsning de kom fram til.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Herman 22. juni 2024 kl.1005 #397250 (#397180) Vist 904 ganger Lik innlegget
 

Levering av nye fjerntog til DSB er i gang, og de påstår at de kan kjøre fra 2027.

                          DSB Lars Byman 24. juni 2024 kl.0034 #397379 (#397250) Vist 606 ganger Lik innlegget
 

De har fått levert lokomotiver, EB som er vectron. De leier inn vogner til Tyskland trafikken og har fått de første talgo vognene. Må opplæring osv føre de settes inn i trafikken.

forstørrt253462-Screenshot_2024-06-24-00-30-18-355_cominstagramandroid-edit.jpg

Tog til Hamburg ved Farhus, nord for Padborg juni 2023.
 juni 2023
foto: Lars Byman
                      Nattog til København Ole P. Ingebrigtsen 22. juni 2024 kl.1038 #397251 (#397172) Vist 888 ganger Lik innlegget
 

Skal man kjøre til Hamburg trengs det materiell med UIC-profil. Pr i dag er vel det eneste materiellet i Norge med UIC-profil Vy sine 8 ex-DB liggevogner, og ut fra hva som skrives om disse spørs det om de er så mye å satse på...

                        Profil? Roar 22. juni 2024 kl.1128 #397252 (#397251) Vist 909 ganger Lik innlegget
 

Ja, hvordan er nå dette i Nord-tyskland? SJs brede BC2 liggevogner kjøres helt til Berlin.

                          Profil? Ole P. Ingebrigtsen 22. juni 2024 kl.1530 #397270 (#397252) Vist 859 ganger Lik innlegget
 

Disse kjører vel stort sett på linjer fra DDR-tida, hvor profilet var større for å tillate omspora sovjetisk bredspormateriell?
Til Hamburg kjøres det på danske og tyske linjer bygd etter vanlig standard, dansk materiell går, men ikke norsk/svensk (vognen er for breie/høye). Det er vel bare over Øresundsbrua og inn til København C, samt noen spor på København C, som er tilpassa norsk/svensk profil i Danmark.

                            Profil? Roar 22. juni 2024 kl.1918 #397283 (#397270) Vist 811 ganger Lik innlegget
 

København - Rødby F tillot norsk og svensk profil. Har også gått norske og svenske vogner til Rødby.

                              Nattog til København Ole P. Ingebrigtsen 23. juni 2024 kl.1544 #397339 (#397283) Vist 693 ganger Lik innlegget
 

Ja, men videre gjennom Danmark og til Hamburg er man nødt til å ha UIC-profil

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.40 sek
I dag 16671 treff på forum10, og 74382288 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.