Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "Nattog til København" i Plattformen

Hele tråden har 35 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1248 #397180 (#397172) Vist 1137 ganger Lik innlegget
 

Det blir vel den som vinner anbudet som kjører. Uansett nasjonalitet. Jeg tror neppe at man kan bruke noen unntaksbestemmelser for å direktetildele et slikt oppdrag.

Og skal man få et tilbud så bør nok den norske staten stille med materiell. I motsatt fall må de regne med minst 5 år fra kontraktsinngåelse til oppstart. Operatøren må jo skaffe materiell. Det er neppe noen operatører som per i dag disponerer over både sove- og sittevogner som egner seg til trafikk mellom Norge og Danmark/Tyskland. DSB har ikke noe. SJ har heller ikke noe. Begge operatørene leier inn materiell fra andre land.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Roar 21. juni 2024 kl.1312 #397182 (#397180) Vist 1133 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke anbud på grensekryssende trafikk?

                          Anbud i utlandet Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1425 #397185 (#397182) Vist 1096 ganger Lik innlegget
 

Så lenge du ikke blander Tyskland inn så går det.

Som eg skrev før.... Strekningen Stochkholm - Hamburg er satt ut på anbud når det gjelder nattog. SJ var eneste tilbyder og fikk oppdraget. Tyske myndigheter tillater dog ikke subsidiering av den delen av trafikken som faller på Tyskland.... Så man har nok måttet leke seg litt når man gav pris og vilkår. Det har vært laaaange diskusjoner om temaet i Postvagnen. Den gikk antagelig i graven sammen med den forrige versjonen av forumet.

                          Hvorfor må materiellet være norsk? Erik W J 21. juni 2024 kl.1717 #397190 (#397182) Vist 1024 ganger Lik innlegget
 

Det er vel anbud på den grensekryssende trafikken til Narvik?

                            Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1740 #397194 (#397190) Vist 1009 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er korrekt. Trafikken til Narvik er satt ut på anbud. Det er vel Trafikverket som tar seg av selve konkurranseutsettingen, mens norske myndigheter betaler sikkert en slant for det.

Der nærmer det seg forresten en avgjørelse på om det blir Vy eller SJ som kjører fra desember. Vy har som kjent sagt opp avtalen. Begge selskapene har søkt ruter fra desember av.

                            Narvik Roar 21. juni 2024 kl.1822 #397199 (#397190) Vist 1000 ganger Lik innlegget
 

Ja, men her var det en eller annen spesial-løsning de kom fram til.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Herman 22. juni 2024 kl.1005 #397250 (#397180) Vist 908 ganger Lik innlegget
 

Levering av nye fjerntog til DSB er i gang, og de påstår at de kan kjøre fra 2027.

                          DSB Lars Byman 24. juni 2024 kl.0034 #397379 (#397250) Vist 610 ganger Lik innlegget
 

De har fått levert lokomotiver, EB som er vectron. De leier inn vogner til Tyskland trafikken og har fått de første talgo vognene. Må opplæring osv føre de settes inn i trafikken.

forstørrt253462-Screenshot_2024-06-24-00-30-18-355_cominstagramandroid-edit.jpg

Tog til Hamburg ved Farhus, nord for Padborg juni 2023.
 juni 2023
foto: Lars Byman
Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.15 sek
I dag 16957 treff på forum10, og 74382574 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.