Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1749 #397196 (#397188) Vist 1835 ganger
Lik innlegget |
| Så dette i postjournalen og bad om innsyn. VAr ikke klar over at dette lå åpent. Dette sier vel to ting... Opplegget med at Norske Tog overtar togsett fra Flytoget er historie. Det ble med det ene som ble til delesett. Så til trafikken. Den ser jo ut som GoAhead sin nåværende tabell mellom Kristiansand og Oslo. Til og med samme tognumre. Er det noen avtaler om deling av trafikken i gang? Det er helt usannsynlig at Bane NOR finner plass til to like togopplegg på denne strekningen. De har jo mer enn nok med å få plass til de togene som går i dag. Og dersom SJT blir satt til å vurdere den økonomiske likevekten i avtalen mellom Jernbanedirektoratet og GoAhead er resultatet gitt på forhånd. Dette vil helt klart påvirke kontrakten så mye at SJT vil nekte Flytoget å starte opp. I mitt hode er det nødt for å ligge noe her som ikke er kjent per i dag. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Roar 21. juni 2024 kl.1820 #397198 (#397196) Vist 1802 ganger
Lik innlegget |
| Dette lukter veldig som en kriseplan fra Flytoget for at ikke hele organisasjinen skal bli slukt med hud og hår av Vy. Vi vet også at SJ Norge er interesserte i å overta på Sørlandsbanen. Så her blir det kanskje kanp om å få overta? |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1827 #397203 (#397198) Vist 1864 ganger
Lik innlegget |
| Hele greia er veldig merkelig. Staten eier Flytoget. Flytoget søker et opplegg som er i direkte konkurranse med opplegg staten kjøper. Det henger ikke i hop. Dersom både GAG og Flytoget søker ruter som konflikterer med hverandre så får GAG alt siden de har avtale med direktoratet. Så enten ligger det noe under her, eller så er Flytoget bare ute og lager krøll og holder tilsynet i arbeid. |
|
Go Ahead Roar 21. juni 2024 kl.1832 #397204 (#397203) Vist 1886 ganger
Lik innlegget |
| Er ikke start-tidspunktet identisk med når Go Aheads kontrakt utløper? Desember 2027. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.1907 #397211 (#397204) Vist 1909 ganger
Lik innlegget |
| Det er ett eller annet som er i ferd med å skje med framtidig fjerntrafikk på Sørlandsbanen, og det skal bli spennende å se. Fjerntogsdrift av type Sørlandsbane er ikke lenger en definert oppgave for Go-Ahead, og de kommer sannsynligvis til å forsvinne - de har heller ikke fått til noe særlig. Arendalsbanen har nå så lav trafikk at den sannsynligvis blir lagt ned. Da gjenstår egentlig bare et raskt togtilbud mellom de store stasjonene, slik at toget vulgært sagt kan kjøre ræven av busskonkurransen. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 21. juni 2024 kl.2023 #397217 (#397211) Vist 1916 ganger
Lik innlegget |
| Uten krenging så holder man ikke engang følge med bussene på motorveien. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Andreas Westheimer 21. juni 2024 kl.2103 #397220 (#397217) Vist 1939 ganger
Lik innlegget |
| Selv ikke med krenging holder toget følge med bussen på E18. Særlig ikke når gevinsten ved krengehastighet mer enn spises opp av venting på kryssende tog.
Det skal noe til at en kurverik enkeltsporet jernbane holder følge med en firefelts vei på reisehastighet. Min høyst private sannsynlighetsberegning (tuftet på kunnskap og erfaring med lokale forhold) anslår at toget har ca 10 prosent markedsandel på kollektive reiser Oslo-Kristiansand. Muligens mindre. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Erik W J 21. juni 2024 kl.2323 #397230 (#397220) Vist 1879 ganger
Lik innlegget |
| Utspillet til Flytoget må nok sees i sammenheng med den situasjonen de er i. Det er vanskelig å vurdere hvor reelt dette er. At det er Sørlandsbanen de har kastet seg over er ikke så rart, for der hadde Flytoget forberedt seg på å konkurrere - helt frem til Flytogets styre stoppet det arbeidet. Situasjonen på Sørlandsbanen er sikkert ikke god, men det betyr nødvendigvis ikke at det ikke kan gjøres noe med. Det er en rekke faktorer som har pekt feil vei, men som kan gjøres noe med: 1) GoAheads ville først og fremst jobbe for å få mer trafikk mellom Oslo og Stavanger. Det var bl.a. basert på "flyskam", som det ble svært stille omkring, men også på at de skulle kunne kjøre noen togpar med færre stopp og andre knep for å redusere reisetiden. 2) GoAhead har ikke gjort noe større for å hente trafikk mellom Oslo og Kristiansand, og Arendalsbanen har de bare drevet pliktskyldigst. GoAhead var den av tilbyderne som så minst potensial i Arendalsbanen og har følgelig ikke gjort noe for at Oslo-Arendal skulle bil tilført mer trafikk. 3) BaneNOR har stengt Drammenbanen i de periodene Sørlandsbanen tradisjonelt har hatt størst trafikk. 4) En svært god veistandard har gitt bussene et konkurransefortrinn. GoAhead ser ikke ut til å ha lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 21. juni 2024 kl.2339 #397232 (#397230) Vist 1888 ganger
Lik innlegget |
| "... lært noe av Gjøvikbanen, som har valgt å satse på andre av jernbanens fortrinn når en ikke helt kan konkurrere på kjøretid." Som er? |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Roar 21. juni 2024 kl.2343 #397234 (#397232) Vist 1943 ganger
Lik innlegget |
|
Juletoget? Roar 21. juni 2024 kl.2345 #397235 (#397234) Vist 1987 ganger
Lik innlegget |
| Juletog til Hadelands glassverk? Lenke: Hadeland |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan-Inge Hansen 22. juni 2024 kl.0114 #397240 (#397234) Vist 1917 ganger
Lik innlegget |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Erik W J 22. juni 2024 kl.0833 #397242 (#397232) Vist 1876 ganger
Lik innlegget |
| Det er flere kollektivtrafikktilbud som ikke kan konkurrere på reisetid, men som likevel foretrekkes av mange nok. Den første direktøren for NSB Gjøvikbanen lanserte Gjøvikbanen under mottoet "ikke den raskeste, men den hyggeligste", og dette med å skape trivsel på reisen tror jeg er en god tilnærming. Det har en langt bedre mulighet til i et tog enn i en buss. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Hans-Ole Sveia 22. juni 2024 kl.0844 #397246 (#397242) Vist 1884 ganger
Lik innlegget |
| Enig. Bussene har vel lite av spisemuligheter?
I nord kan toget endatil komme bedre ut enn busser for togene 471 og 472. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Andreas Westheimer 22. juni 2024 kl.1321 #397255 (#397246) Vist 1887 ganger
Lik innlegget |
| På lange reiser er det alltid greit å ha med seg litt niste og noe å drikke. Også på toget. Verre er det ikke. Selvsagt er toget i sin alminnelighet mer komfortabelt enn bussen. Både på støy, gange og plass. Men komfort og ombordtrivsel vil alltid bli vektet mot pris, reisetid og ikke minst pålitelighet. Og apropos ombordtrivsel, så er det vel en smakssak om man foretrekker langdistansebussens lune trangboddhet, eller det grelt belyste interiøret i et 74-sett eller i et Øresundstog. Togets åpenbare fortrinn mht klimautslipp og miljøvennlighet bør også vektlegges enda hardere. Men intet transportmiddel blir verken mer effektivt eller attraktivt enn infrastrukturen det er henvist til. Ellers har pressen her sør funnet saken om Flytoget. Agderposten gjengir en ganske grundig artikkel fra Fædrelandsvennen, der til og med utkast til ruteplan er tatt med. Arendalsbanens fremtid er foreløpig forbigått i stillhet. Lenke: Agderposten (betalingsmur) |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Jan Erik Hole 22. juni 2024 kl.1329 #397257 (#397255) Vist 1872 ganger
Lik innlegget |
| ekspressbussene dekker ikke alle stedene som toget gjør og toget dekker ikke alle steder som bussen gjør du kan ikke reise med ekspressbuss fra kongsberg til sørlandet og du kan ikke ta toget ned til risør eller lillesand fra oslo eller drammen så de stedene begge går til er kr,sand og arendal de andre stedene underveis dekke vel av togene i indre deler og ekspressbussen stedene langs kysten nedover fra brevik til lillesand jan erik |
|
Ekspress bussene Lars Byman 24. juni 2024 kl.0020 #397378 (#397217) Vist 1373 ganger
Lik innlegget |
| Bussene som kun har sitteplasser, kan kjøre i 100 på motorveien, hvor det feks er 110km/t. Gjør det ikke enklere for toget, å holde følge. Og bussene er gjerne også billigere på pris. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Morten Nordhagen 21. juni 2024 kl.1824 #397200 (#397196) Vist 1796 ganger
Lik innlegget |
| Med oppstart i desember 2027 er vel det akkurat når GoAheads 8-års periode er over. Jeg legger merke til at Arendal er ute, og nattogene også. Altså et mye enklere opplegg, strekningen vest for Kristiansand er ikke nevnt. Type 71 har ikke krenging, men litt bedre akselerasjon med 4 drivboggier istedet for 3. Med fortsatt like godt vedlikehold av togsettene i Lodalen er det håp om at trafikken begynner å gå i rute igjen, slik jeg husker fra 10-15 år siden da jeg kjørte mye på Sørlandsbanen. Veien blir stadig bedre, men mange liker tross alt å reise med tog. Dette blir spennende å følge med på. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1838 #397205 (#397200) Vist 1773 ganger
Lik innlegget |
| Vil jo i så fall være veldig godt gjort å klare å opprettholde det vedlikeholdet man nå har på settene og samtidig tjene penger på å kjøre uten tilskudd. Venter i spenning på fortsettelsen. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1856 #397209 (#397200) Vist 1772 ganger
Lik innlegget |
| Det ser ut til å stemme at kontrakten med GAG kan utløpe i 2027. Det er riktigmulighet for opsjon på 1 + 1 år. Men GAG sin eier har vel sagt noe om at togtrafikk i utlandet ikke er prioritert fremover. Og da blir jo spørsmålet om det er noen som KAN kreve at SJT vurderer den økonomiske likevekten. Det er jo ikke noen som vet om det vil foreligge noen avtale om trafikk etter desember 2027. Så kanskje staten har bestemt seg for å drive kommersielt til Kristiansand uten korrespondanse mot et opplegg som de eventuelt må kjøpe..... Tror eg kommer til å klø meg i hodet på dette til det ikke er hår igjen.. |
|
Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel? Svein Julton 21. juni 2024 kl.2101 #397219 (#397209) Vist 1791 ganger
Lik innlegget |
| GoAhead kjører mye tog i Bayern, som også er «utland» ift opprinnelseslandet. |
|
Go-ahead Bayern DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.2114 #397221 (#397219) Vist 1812 ganger
Lik innlegget |
| Trafikken i Bayern har de sagt fra seg etter mange kanselleringer og mye rot. Østerrikske ÖBB har overtatt. |
|
Go-ahead Bayern Svein Julton 21. juni 2024 kl.2128* #397222 (#397221) Vist 1861 ganger
Lik innlegget |
|
Go-ahead Bayern DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.2145 #397223 (#397222) Vist 1859 ganger
Lik innlegget |
|
Go-ahead Bayern Svein Julton 21. juni 2024 kl.2200 #397225 (#397223) Vist 1904 ganger
Lik innlegget |
| Passer liksom ikke sammen med hva som står på GoAhead Bayern sin hjemmeside.
Så da må man bare vente til neste gang på München Hbf- |
|
Go-ahead Bayern DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.2211 #397227 (#397225) Vist 1898 ganger
Lik innlegget |
| Da får vi ta det litt mer nøyaktig. I begynnelsen av februar 2024 kjøpte ÖBB Go-Ahead Verkehrsgesellschaft Deutschland GmbH av The Go-Ahead Group i Newcastle, UK. Salget kom av to årsaker. Go-Ahead Group drev trafikken dårlig i Tyskland. Go-Ahead Group endret forretningsstrategi og ønsket ikke lenger å drive jernbanetrafikk utenfor UK. |
|
Go-Ahead i Tyskland Tore Haugen 21. juni 2024 kl.2253 #397229 (#397227) Vist 2516 ganger
Lik innlegget |
|
Go-Ahead i Tyskland Svein Julton 22. juni 2024 kl.0819 #397241 (#397229) Vist 2342 ganger
Lik innlegget |
| Da er det jo bra at jeg fikk noen bilder av dem i sin Bayern dekor da, hvis det blir ÖBB rødt etterhvert. |
|
Kommersiell drift av tog på strekninger i sør Henrik Engum Pedersen 30. juni 2024 kl.1721 #397768 (#397209) Vist 914 ganger
Lik innlegget |
|
Når de døde vogner Andreas Westheimer 21. juni 2024 kl.1825 #397202 (#397196) Vist 1864 ganger
Lik innlegget |
| Go-Ahead Nordic kjøper Flytoget. Evt motsatt...? Hvorfor skulle Flytoget ellers gidde å søke SJT, hvis en slik søknad ville være spill av tid og penger? |
|
Når de døde vogner Kurt Hål. 22. juni 2024 kl.0937 #397249 (#397202) Vist 1622 ganger
Lik innlegget |
| Enig....
- og et meget interessant åpningstrekk |
|
Utskriftsvennlig = Forstørr bildet | |