Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap?" i Plattformen

Hele tråden har 50 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Men i mellomtiden... Arne Aaeng 22. juni 2024 kl.2148 #397298 (#397295) Vist 1392 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Dette har jeg skrevet i et innlegg på et annet nettsted Bjørn og sender ballen videre her også...
Norske Tog og SJ Nord skal i utgangspunktet ha 5 stk. Di4 og 3 stk. Fde-togvarmevogner. Dette betyr at det skulle være mulig å kjøre både dag-og nattog med kun 1 Di4 tilgjengelig og 3 innleide diesellokomotiver type Me ex. DSB, eller DB's type 218 eller nyere BR245. Disse er fullt mulig å leie inn (med noen kjente tilpasninger som ATC) og "dørkontroll-systemet" er et system som med små midler kan konverteres til en bærbar enhet og kobles fra togsettet til et lok via UIC(kabel).
Men dessverre, Norske Tog evner ikke denne muligheten og er lite løsningsorientert etter min mening.

    Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Finn Holom 22. juni 2024 kl.2327 #397302 (#397298) Vist 1345 ganger Lik innlegget
 

Lite løsningsorientert og en porsjon "vondt i viljen", kanskje?

      Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Stein Olav Hohle 23. juni 2024 kl.0958 #397312 (#397302) Vist 1229 ganger Lik innlegget
 

Lov om offentlige anskaffelser må følges men i i en sterk avvikssituasjon kan man vel gå til direkte kjøp/leasing. Ble denne loven fulgt til punkt og prikke ved istandsetting av Randklev bro?

        Randklev Roar 23. juni 2024 kl.1005 #397315 (#397312) Vist 1243 ganger Lik innlegget
 

Noen svar her:

Lenke: Anbud365.no

          Randklev Stein Olav Hohle 23. juni 2024 kl.1416 #397335 (#397315) Vist 1164 ganger Lik innlegget
 

Takk, det var oppklarende. Godt at loven hjemler at man kan bruke fornuft.

    Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Erik W J 23. juni 2024 kl.0018 #397305 (#397298) Vist 1337 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Her tror jeg også vi må ta i betraktning at Norske tog er omfattet av Lov om offentlige anskaffelser. Det meste av anskaffelser må gjøres gjennom offentlige anbud med krevspesifikasjon. Muligheten for direkteanskaffelser er der, men i svært begrenset omfang.

Hva om en hadde hatt lengre anbudsperioder og latt togselskapene stå for anskaffelsene av materiell?

      Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? DCHalvorsen 23. juni 2024 kl.0803 #397309 (#397305) Vist 1268 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Vi må vel også ta høyde for at Abrahamsen er rett sitert. Kanskje svarte han også litt på autopilot.

Da stortingsflertallet stikk i strid med regjeringens og Norske togs planer vedtok bedre materiell til Rørosbanen, hadde nok politikerne sett for seg at de nye vognene kanskje ville være på plass innen stortingsvalget i 2025. Norske tog helte iskaldt vann i blodet ved å plassere disse settene bakerst i køen, og plutselig oppstod et syvårs perspektiv.

Den dårlige tilstanden til Di 4 er et kjent problem. Med det eksisterende motorvognmateriellet hadde man hatt alle muligheter til å ta ut stordriftsfordeler. Først ved å sørge for at alle materielltypene kan kjøre hele Nordlandsbanen, og at alt kjørende personale har kurs på alle typer.

Neste, tatt bedre vare på type 92 fram til nytt materiell kommer, og i hvert fall ikke drive symbolpolitikk med å sende sett til Ukraina.

Nå går det buss for tog hele veien Trondheim-Bodø. Ingen hadde klaget dersom det gikk motorvognsett isteden. For manglende serveringsmuligheter kunne de bare fått på et par kanner kaffe, en kasse brus og noe påsmurt underveis og sagt til de reisende at vi strekker oss så langt vi kan for at dere skal ha det bra.

Når jernbanen møter de reisende med en buss, sender de ut helt andre signaler om hvor mye de egentlig bryr seg.

        Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Roar 23. juni 2024 kl.0922* #397310 (#397309) Vist 1284 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Minner også om den siste viktig årsaken til dagens situasjon. Lok 4.651.
Jeg tror det var i 2018 at det ble oppdaget en sprekk i hovedmotoren. Lokomotivet ble tatt ut av trafikk og stod lenge inntil dette kunne utbedres.
Så, etter ikke så lang tid i trafikken igjen, ble det tatt inn i verksted igjen. Nå for å utrustes for ERTMS. Og der står det fortsatt. Må vel være på tredje året nå? Tiden bare går. Ingen ting skjer, annet enn at ERTMS på Nordlandsbanen skyves lengre og lengre inn i fremtiden.
Vil dette bli klart innen Di4 utrangeres av andre årsaker?
Kunne det være så umulig å innse at dette ikke fører fram, og heller bare røske ut all ETCS-leamikken i 651 sånn at det bare kunne brukes som det er resten av sin levetid?

Bilde: 651 på prøvetur til Dombås 19. juni 2023. Ett år siden. Siden da har ingen sett det.

          Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Roar 24. juni 2024 kl.0930 #397385 (#397310) Vist 948 ganger Lik innlegget
 

I øyeblikket står det to A5-vogner ledige i Lodalen. 26013 og 26014. Dette fordi SJ ikke lenger tilbyr "bare" premium uten "pluss" i tog med lok og vogner.
Samtidig har GoAhead kontinuerlig vognmangel og lite reserve. 709 i dag mangler både BC5 familie og B5-7 hvilestol. En ordinær B5 erstatter begge, og altså bare fire vogner i toget i alt.
Her burde Norske Tog spilt en mye mer aktiv rolle.

            Manglende jernbanekunnskap? Jan-Inge Hansen 24. juni 2024 kl.1311 #397401 (#397385) Vist 901 ganger Lik innlegget
 

Er det ca to uker siden du mente at manglende fleksibilitet i.f.m. materiellet ikke var noe å tenke på lenger, siden Randklev nå var gjenåpnet?

              Manglende jernbanekunnskap? Roar 24. juni 2024 kl.1327* #397402 (#397401) Vist 908 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Kan ikke huske å ha skrevet noe sånt. Og jeg har i hvertfall ikke skrevet noe om fordelingen av materiell mellom SJ ig Go Ahead.
Men jeg skrev vel boe sånt som at eneste operatør som harxrikelig med materiell var Flytoget.

                Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Jan-Inge Hansen 24. juni 2024 kl.1347 #397405 (#397402) Vist 901 ganger Lik innlegget
 

Neivel ...

Lenke: https://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=395833&rom=24

                  Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Roar 24. juni 2024 kl.1354 #397407 (#397405) Vist 925 ganger Lik innlegget
 

Javisst! Sovevogner

Men hva har dette med de to A5-vognene å gjøre?

                    Sovevognshistorien Roar 24. juni 2024 kl.1411* #397410 (#397407) Vist 940 ganger Lik innlegget
 

Bakgrunnen for denne saken (sovevognene) var en episode i vinter der GoAhead hadde hatt et driftsavvik og manglet to sovevogner i Oslo til kveldens nattog. Noen i Go Ahead, etter alt å dømme togpersonalet, gjorde da en henvendelse om å få låne to av SJ sine, som var ledige. Dette ble avslått.

Det handlet altså om å få låne to sovevogner for en enkelt tur. En høyst uformell forespørsel på kort varsel.

Liten relevans til de to A5-ene.

                      Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Jan-Inge Hansen 24. juni 2024 kl.1450 #397414 (#397410) Vist 936 ganger Lik innlegget
 

Hele poenget er at det aldri skulle vært delt opp.

                        - Oppdeling er roten til problemene Roar 25. juni 2024 kl.1652 #397479 (#397414) Vist 540 ganger Lik innlegget
 

Her er det en skribent som er enig i dette synet.

Lenke: Steigan.no

                          - Oppdeling er roten til problemene Finn Halling 25. juni 2024 kl.1905 #397485 (#397479) Vist 501 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

"Tog i Norge: Hindra av ideologisk pølsevev" og "Togproblemene i Norge er et resultat av en forvrengt ekstremistisk kapitalistisk ideologi"

Samme skribent har også skrevet: "Skråsikker uvitenhet gir feilaktige katastrofevarsler."

Omtrent hva man kan forvente på steigan.no

                          - Oppdeling er roten til problemene Ole P. Ingebrigtsen 25. juni 2024 kl.1950 #397489 (#397479) Vist 494 ganger Lik innlegget
 

Steigan er også en varm forsvarer av Putin-regimet i Russland, mener Covid-pandemien aldri skjedde, og fornekter global oppvarming. Just sayin'.

                            SJ Norges direktør forsvarer Flytoget og konkurranse Roar 26. juni 2024 kl.0723 #397503 (#397489) Vist 423 ganger Lik innlegget
 

Rikke Lind tar til motmæle.

Lenke: Aftenposten

                              SJ Norges direktør forsvarer Flytoget og konkurranse Finn Halling 26. juni 2024 kl.1532 #397521 (#397503) Vist 352 ganger Lik innlegget
 

Rikke Lind er tidligere statssekretær for Arbeiderpartiet og fremstår som et friskt pust. Pussig at ikke Ap ikke lar henne overta som samferdselsminister etter Nygård, som neppe er en stemmesanker.

                                SJ Norges direktør forsvarer Flytoget og konkurranse Roar 26. juni 2024 kl.1833* #397522 (#397521) Vist 320 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ville definitivt vært en god kandidat også der. Men er neppe lett å erstatte fullt ut i SJ Norge.

                    Norske Tog AS- Manglende jernbanekunnskap? Jan-Inge Hansen 24. juni 2024 kl.1445 #397413 (#397407) Vist 900 ganger Lik innlegget
 

Nei si det, fleksibilitet kanskje ...
Uten å måtte gå via en kunstig konstruert tredjepart.

              Årsakene til materiellmangel i persontrafikken Erik W J 24. juni 2024 kl.1329 #397403 (#397401) Vist 913 ganger Lik innlegget
 

Kan det være at togselskapene ikke alltid er så interesserte i regningen for mer materiell? Så langt har vel togselskapenes anmodinger om mer materiell vært på områder hvor de vet at de får et negativt svar?

Kan det være at incitamentet for å ha reservemateriell er svært lite slik anbudene er utformet?

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 1170 treff på forum10, og 74388173 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13064 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.