Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Apropos tannkremtube" i Plattformen

Hele tråden har 10 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Betydningen av eierskiftet Trond Cato Martinsen 25. juni 2024 kl.1916 #397486 (#397483) Vist 494 ganger Lik innlegget
 

«I flere euforiske leserinnlegg i Aftenposten har Vys informasjonsmedarbeider Marius Holm lagt ut om jernbanerevolusjonen på Østlandet NÅR Vy overtar Flytoget i 2028.»

Helt riktig. Vy sin kommunikasjonsstrategi synes å være: vi beskriver vår visjon, omtalt som en vedtatt sannhet.

      Betydningen av eierskiftet Finn Halling 25. juni 2024 kl.2205 #397494 (#397486) Vist 459 ganger Lik innlegget
 

Men det Vy glemmer i sin eufori over den kommende "jernbanerevolusjonen", er de andre strekningene på Østlandet, f.eks. Kongsvingerbanen. Der er dagens tilbud på papiret ganske bra, men i praksis elendig med hyppige forsinkelser, stadig materiellmangel og omfattende sommerinnstillinger - også i rushtrafikken. Dette ligger an til å bli enda dårligere hvis Vy skviser Flytoget ut av OSL-trafikken. Noe mange ikke tenker over når de hører hvor fint det skal bli hvis Flytogene forsvinner.

        Betydningen av eierskiftet eirik karlsen 26. juni 2024 kl.2216 #397537 (#397494) Vist 319 ganger Lik innlegget
 

Forsinkelsene til VY på Kongsvingerbanen er egentlig ganske lette å finne årsak til; Det store flertallet av dem skyldes A)Feil på infrastruktur (ikke nødvendigvis på selve Kongsvingerbanen, men også på andre strekninger pendelen kjører) og B) Forsinkelser som følge av omlagte kryssinger eller ventetid på forsinkede tog (både gods og persontog) fra utlandet.

Forhåpentligvis bedrer situasjonen seg når BaneNOR får ferdig flere krysningsspor på banen, selv om det nok kunne vært ønskelig med dobbeltspor over lengre strekk der i stedet for tettere med krysningsspor

Reduksjoner i trafikken er dessverre nødvendig hvert år for at togpersonalet skal få avviklet ferie innenfor et fornuftig tidsrom.

Ellers er lurer jeg på om du kan utdype påstanden "Dette ligger an til å bli enda dårligere hvis Vy skviser Flytoget ut av OSL-trafikken". - På hvilken måte ser du for deg dette vil påvirke trafikken på Kongsvingerbanen til å bli dårligere?

          Betydningen av eierskiftet Finn Halling 27. juni 2024 kl.1649 #397566 (#397537) Vist 248 ganger Lik innlegget
 

Ferieavvikling: Ja, personalet skal selvsagt ha ferie. Men i andre bransjer, f.eks. flybransjen og turisnæringen, er det økt trafikk om sommeren og det klarer de å dekke opp for. Timestog i rushtrafikken og tog hver annen time etter kl. 18 er elendig.

Kryssingsspor: Bane NOR bruker lang tid på å bygge kryssingsspor; tre kryssingsspor mellom Oslo og Bergen tar ti år å bygge. Nye kryssingsspor på Kvb tror jeg ligger langt frem.

Dersom Vy skviser ut Flytoget og overtar OSL-trafikken, trengs mer materiell der, fordi flytogmateriellet visstnok ikke skal brukes på strekningen. Hvor skal de ta materielle fra? Riktignok skal det leveres nytt lokaltogsmateriell (+ at det er opsjon på enda mer lokaltogsmateriell, men en opsjon krever bevilgninger), men det materiellet vil dels erstatte type 69 og dels brukes for å ta unna økt trafikk / økt frekvens på innerlokalene. I 2028 vil type 75 ha enda flere år og kilometer bak seg.

I all jubelen fra Vy om jernbanerevolusjon og hvor fint det blir hvis de overtar OSL-trafikken, finner jeg null og niks om bedring av tilbudet på andre strekninger ... som Kongsvingerbanen.

            Flybransjen Roar 27. juni 2024 kl.1749* #397567 (#397566) Vist 229 ganger Lik innlegget
 

Til det første: Ser ikke akkurat slik ut. Tvert i mot.

Lenke: TV2

            Betydningen av eierskiftet Knut Andvord 27. juni 2024 kl.2203 #397590 (#397566) Vist 171 ganger Lik innlegget
 

ConnectBus avd Drøbak er også et eksempel på en enhet som produserer flere vognkm og tjenestetimer om sommeren enn vinterproduksjon. Dette skyldes TusenFryd og økt innsats med busser mellom Oslo og Nesset/Bekkevold i TusenFryd sin åpningstid, gjelder da linje 505. Avd i Drøbak har svært lite produksjon av skoleruter elelrs i året og kjøringen på TusenFryd er betydelig større enn reduksjonen i rushavg på 500 og 505E. At SAS mistenker aksjoner kan man kanskje forstå uten at man forsvarer evt aksjoner. Vet ikke hvordan lønnsutviklingen i SAS er i forhold til andre selskap, men kan jo være at SAS ikke vil øke like mye og vet at det ikke vil bli streik for resultat av forhandlinger

            Betydningen av eierskiftet eirik karlsen 27. juni 2024 kl.2315* #397597 (#397566) Vist 157 ganger Lik innlegget
 

"Men i andre bransjer, f.eks. flybransjen og turisnæringen, er det økt trafikk om sommeren og det klarer de å dekke opp for. Timestog i rushtrafikken og tog hver annen time etter kl. 18 er elendig. "
Jeg skal ikke forsøke å skryte av ferietilbudet. For VYs del er det i hovedsak pendlene som går forbi Oslo lufthavn som vel opplever tilnærmet lik trafikk i ferieperioden som resten av året, men da med en annen reisegruppe; turistene tar over de plassene som pendlerene frigjør. Når det gjelder resten av tilbudet så antar jeg det er godkjent av de bevilgende myndighetene og at VY gjerne hadde ansatt mer personale og opprettholdt økt trafikk også om sommeren dersom bevilgende myndigheter ville betalt for den merkostnaden.

"Dersom Vy skviser ut Flytoget og overtar OSL-trafikken, trengs mer materiell der, fordi flytogmateriellet visstnok ikke skal brukes på strekningen. Hvor skal de ta materielle fra? Riktignok skal det leveres nytt lokaltogsmateriell (+ at det er opsjon på enda mer lokaltogsmateriell, men en opsjon krever bevilgninger), men det materiellet vil dels erstatte type 69 og dels brukes for å ta unna økt trafikk / økt frekvens på innerlokalene. I 2028 vil type 75 ha enda flere år og kilometer bak seg."
-Det er bestilt 36 nye lokaltogsett som vel i første rekke skal erstatte 69 og kanskje også noe 72 ? I tillegg er det bestillt 19 nye regiontog for å øke kapasiteten. Jeg antar tanken er å bruke disse på Østfoldsiden slik at det blir en mer enhetlig materiellpark der og så flytte 75 og evt. 74-sett fra Østfoldsiden over til vestsiden for å øke kapasiteten der.

Og så er det jo som jeg har skrevet før mest sannsynlig mulig å ta ut en frekvensforbedring/kapasitetsøkning ved at det med halvtimesruter på en del pendler som har timesruter i dag blir mindre reguleringstid på endestasjonene.

"I all jubelen fra Vy om jernbanerevolusjon og hvor fint det blir hvis de overtar OSL-trafikken, finner jeg null og niks om bedring av tilbudet på andre strekninger ... som Kongsvingerbanen. "
Hele skissen for det nye tilbudet og beskrivelsen for nesten alle pendler kan du jo se her: https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/2023/3294998
På Kongsvingerbanen er det ikke fordi VY ikke vil/gidder gjøre noe at det ikke blir så mye endringer, men fordi det ikke er kapasitet tilgjengelig på sporet. Da er vi tilbake til BaneNOR og deres utbyggingshastighet. Deres planlagte tiltak på banen finner du her: https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/oppgradering-av-kongsvingerbanen/
R14 får på en måte et ørlite dårligere tilbud utenfor rush da pendelen utenfor rush vil snu på Stabek slik jeg leser av kartet. Jeg vet ikke hvor mange som reiser med den pendelen til Sandvika/Asker i dag, men antar de som har skissert dette har oversikt over det. Til gjengjeld vil den pendelen i rushtid også brukes til å øke kapasiteten helt til Asker med halvtimesavganger

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.09 sek
I dag 15979 treff på forum10, og 74402982 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13065 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.