Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Flott bru" i Plattformen

Hele tråden har 9 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Enig og kanskje også uenig Nils Chr Hagen 25. juni 2024 kl.2337 #397500 (#397448) Vist 497 ganger Lik innlegget
 

Jeg er enig i at gamle bruer er «overdimensjonerte» i forhold til moderne bruer, og at mye av årsaken til lang levetid ligger der. Samtidig vil jeg påstå at man skal lete lenge etter en konstruksjon som er så optimalisert som f eks Paulen bru på Setesdalsbanen. Hver eneste stav har tverrsnitt tilpasset de aktuelle kreftene, og det er det vanskelig å oppnå uten å kunne legge ett, to eller flere lag med plater slik som i en klinket konstruksjon. I en sveist konstruksjon kan man også bruke ulike tykkelser, men da blir det mange sveiste skjøter og steder hvor utmatting kan starte. Jeg er spent på hva de har funnet ut om brua på Hell.

      Enig og kanskje også uenig Hans-Ole Sveia 25. juni 2024 kl.2349 #397501 (#397500) Vist 543 ganger Lik innlegget
 

Betydning har det også hvordan bruene er blitt vedlikeholdt og måten reparasjonenr er blitt foretatt på. For eksempel vil rust svekke konstruksjonen. Det samme er tilfelle ved feil reparasjonsteknikker.

        Brokontoret i Had Bjørn Halling 29. juni 2024 kl.1309 #397686 (#397501) Vist 341 ganger Lik innlegget
 

Vi som har deltatt en stund, sitter igjen med et inntrykk av at det tidligere Brokontoret i NSB Hovedadministrasjonen var en avdeling med svært høy kompetanse på design, bygging, installasjon og vedlikehold av broer. Eksisterer det en tilsvarende avdeling i dag?

      Enig og kanskje også uenig Per Einar Oreberg 26. juni 2024 kl.1243 #397518 (#397500) Vist 455 ganger Lik innlegget
 

I forbindelse med sveiste konstruksjoner så er det som du sier mange og lange sveiser i mange tilfeller. For å råde bot med utmatting så tyr vi ofte til designer av skjøtene i forhold til erfaringsbase koblet levetidskrav etc. Brå og brutale tverrsnittsendringer i en sveiseskjøt er en god kilde for utgangspunkt for utmattingssprekker.
For en del år siden var jeg med på en levetidsvurdering av en sveist plate boks for en kranbro. En av de ekspertene som var med der hevdet litt spøkefullt at i dag så var det omtrent slik at maligstykkelsen tellte med i den endeligs styrken av gjenstanden. Ting er ofte pint ned for å få redusert masse og pris, men fremdeles ha den definerte/ønskede levetiden.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.24 sek
I dag 16525 treff på forum10, og 76437367 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13209 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.