Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Lyssetting Robel 11" i Plattformen

Hele tråden har 15 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Lyssetting Robel 11, brukte de rødt lys? Kjetil Løvendahl 26. juni 2024 kl.1017 #397512 (#397331) Vist 498 ganger Lik innlegget
 

Hei, takk for svarene.
Men jeg lurer fremdeles på spørsmålet angående bruk av lys på denne på 60 tallet.
Ser ikke ut til at det er rødt lys i motsatt ende av kjøreretningen.
Kjørte de da med gult/hvitt lys fremme og bak når kjørte på fri linje.
Mvh Kjetil

  Lyssetting Robel 11, brukte de rødt lys? H. Lindholm 26. juni 2024 kl.1742* #397519 (#397512) Vist 547 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

På 60-tallet var bestemmelsene at tung motortralle skulle vise samme signaler som løslokomotiv ved kjøring på linjen (det heter for øvrig "linjen", ikke "fri linje").
På den tiden var hvitt lys fremover bare brukt som nattsignal, ikke dagsignal. Bestemmelsen om at det skulle vises hvitt lys fremover også om dagen kom ikke før på 70-tallet.
Bakover skulle det vises to røde lys både som nattsignal og dagsignal. Hvis det ikke var mulig skulle det vises sluttsignal (samme som på vogner i tog).

For arbeidskjøretøyer ser det imidlertid ut til at dette ikke ble tatt så nøye. Så vidt jeg kan se var ikke Robel 10 og 11 på denne tiden utstyrt med noe annet enn to små lamper med hvitt lys nederst i fronten, og noen hadde en eller to dreibare lamper med hvitt lys på taket, antagelig ment som arbeidslys.
Takinnretningen med lyskaster, to røde lys i hver retning, gult blinklys og horn som bl.a. Robel 30-36-1038 på Krøderbanen er utstyrt med kom nok ikke før tidligst et stykke ut på 70-tallet.

Her er et bilde fra 1971 av en Robel 11 på Drammenbanen. Det er et utsnitt av et større bilde som dessverre er noe uskarpt fordi Robelen kom ganske overraskende. Den kjører mot høyre, og skyver dermed tilhengeren.
Den har bare de to små lampene for hvitt lys nede i fronten, og på taket to lamper for arbeidslys. Jeg kan ikke se noen tegn til noen lamper som kan vise rødt lys.

Bildet viser også en av grunnene til at en del Robel 10 og 11 fikk store førerhus med plass til mange personer. Det var helt vanlig å sitte på motorkassen, men spesielt trygt kan man jo ikke si at det var. En annen sak er at de opprinnelige førerhusene er så trange at man må krype inn i dem, og det blir ikke noe bedre av at man sitter med ryggen mot døren. Hvordan noen kan ha funnet på å bygge et sånt førerhus er en gåte.

forstørrt253528-N11027-2400XXX-c.jpg

foto: H. Lindholm
    Lyssetting Robel 11 Kjetil Løvendahl 28. juni 2024 kl.0803 #397612 (#397519) Vist 394 ganger Lik innlegget
 

Takker og bukker :-)
Dette var akkurat det jeg var ute etter.
Mvh Kjetil

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 1.75 sek
I dag 289 treff på forum10, og 76439129 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13209 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.