Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Det var da ikke måte på..." i Plattformen

Hele tråden har 32 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Om Tretten-ulykken Sven Pran 27. juni 2024 kl.2256 #397593 (#397591) Vist 629 ganger Lik innlegget
 

Åsta-ulykken avslørte en uforståelig, men åpenbart bevisst reduksjon av sikkerheten ved jernbanedriften på enkelte strekninger.
For å si det veldig forenklet: Mens regelen tidligere var at ingen tog fikk kjøretillatelse før den neste strekningen var bekreftet klar, så fikk man nå kjøretillatelse dersom man kunne regne med at strekningen var klar.
Dermed var det bare et tidsspørsmål når ulykken måtte skje.
Jeg synes å huske at det ble skrevet mange lange forklaringer om hvorfor dette IKKE var en 'bestilt' ulykke
Dette er innledningen til et innlegg jeg skrev den gangen:
Når man "bestiller" jernbaneulykker Sven Pran, Sivilingeniør MNIF, Ski Jernbaneverkets egen uhellskommisjon skal ha konstatert i sin rapport etter ulykken på Rørosbanen "at ett enkelt menneskes handlinger er eneste barriere mot at tog kjører forbi signal stopp, og at et sammenstøt derved kan inntreffe. Kommisjonen er kjent med at denne ene barrieren tradisjonelt har vært oppfattet som tilstrekkelig ved jernbanedrift". Jeg har ingen grunn til å mistenke at kommisjonen her er feilsitert, men undres om den bevisst uttaler seg mot bedre vitende eller om den ganske enkelt avslører et utrolig mangelfullt kjennskap til mer enn 100 års driftserfaringer med jernbaner slik disse var nedfelt i tidligere tiders sikkerhetsreglement ved NSB.

            Åsta - ikke Tretten Sven Pran 27. juni 2024 kl.2311 #397596 (#397593) Vist 632 ganger Lik innlegget
 

Min feil i overskriften

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.43 sek
I dag 7683 treff på forum10, og 74431639 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13066 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.