Forumbanner975 NJK NJK Forum NJK NJK Forum
Om Forum Forskningsavd. Materielldata  Stasjonsdata  Stedsdatabasen  Brodatabasen  Nyheter  Fotosamlingen  Logg inn 

Logg inn Fordel som innlogget Hjelp Driftsmelding Rommets bruksvilkår Fildeling | Rom: Romoversikt

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier

Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Det var da ikke måte på..." i Plattformen

Hele tråden har 37 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1516* #397637 (#397629) Vist 555 ganger Lik innlegget
 

Jeg kan ikke forstå hvordan du tenker det skal foregå når det ikke lenger er visuelle signaler ute ved sporet som lokomotivfører kan bruke for å framføre toget.

                  Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1826 #397650 (#397637) Vist 530 ganger Lik innlegget
 

Skiltene er visuelle signaler, men med utkoblet ETCS vil de bety "stopp". Det betyr at en passering av skilt innebærer tillatelse fra togleder på linje med passering av hovedsignal i "stopp".

Med utkoblet ATC eller ETCS vil lokfører uansett være eneste barriere mot utilsiktet passering av "stopp". På ATC-strekning har en signalene å hjelpe seg med, men i utgangspunktet tillates ikke fjernstyrt drift uten at signalsystemet kan stoppe toget. Reglene for ATC hadde nok ikke sett slik ut om de var blitt innført i dag.

Min tanke var ikke at toget skulle fortsette til endestasjon, men at et tog med utkoblet ETCS burde kunne få lov til å komme seg til stasjon for å ikke stå i veien.

                    Single point of failure-JA? Ole Bendik 28. juni 2024 kl.1839 #397651 (#397650) Vist 518 ganger Lik innlegget
 

OK, med andre ord vesentlig dårligere løsning enn det er i dag hvor det et mulig å fortsette til endestasjon eller vedlikeholdsbase uten fungerende ATC-utrustning ombord i toget.

                      Single point of failure-JA? Erik W J 28. juni 2024 kl.1851 #397652 (#397651) Vist 524 ganger Lik innlegget
 

Uansett dreier dette seg om valg mellom sikkerhet og tilgjengelighet. Nå kan det være at en ved å ha steile krav kan oppnå en høyere standard på utstyret - i motsatt fall er det et problem.

                        Single point of failure-JA? Herman 29. juni 2024 kl.0817 #397683 (#397652) Vist 388 ganger Lik innlegget
 

I teorien er det mulig å bygge inn redundans i loket, for eksempel ved at loket har to av det aller meste, og lokfører må bytte den defekte modulen i den ene enden. Man kunne også fått dette til uten at lokfører må bytte noe som helst, men det blir dyrere, og støter lettere på problemer med regelverk.

Utskriftsvennlig

= Forstørr bildet |

«Plattformen »: Åpnede tråder | Trådtopper | Nyeste | Flere rom: Alle nyeste | Serier
Mer om forumet og brukervalg
Logg inn | Glemt passord? | Romvelger gjest Startsiden |
Forumadministrator: webmasterErstatt dette bildet med krøllalfanjk.no | Et nettsted drevet av Norsk Jernbaneklubb - Web-avdelingen © | Denne prosessen har tatt 0.20 sek
I dag 18504 treff på forum10, og 74442460 totalt siden 24.11.2008 23:37. Dagsgjennomsnitt: 13067 treff · Statistikk Siste måned

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.